حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403

«دیابت» مهمان شوم خودخوانده برای یزدی‌ها

«دیابت» مهمان شوم خودخوانده برای یزدی‌ها

«دیابت» بیماری‌ای که آنقدر آهسته و بی‌سر و صدا وارد زندگی ما می‌شود که زمانی متوجه این مهمان شوم خودخوانده می‌شویم که دیگر فایده‌ای ندارد.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، سال‌هاست که تیتر رسانه‌های استان در شیوع بیماری‌های غیرواگیر در استان متفاوت شده است و در زمینه شیوع بیماری دیابت تیتر رسانه‌های استان تلخ‌تر می‌شود.

با یک جستجوی ساده در مورد شیوع بیماری دیابت در استان یزد به تیترهای تلخی همچون « یزد رتبه نخست شیوع دیابت کشور را داراست» و یا «بی‌اطلاعی یزدی‌ها از بیماری دیابت» برمی‌خوریم.

علیرغم اطلاع‌رسانی‌های متعدد بازهم انگار مردم به خطرات این بیماری اهمیت نمی‌دهند و همچنان که به دوستشان از اول شدن یزد در زمینه شیوع بیماری دیابت در کشور خبر می‌دهند و از غصه سر تکان می‌دهند، نبات خود را در چای حل کرده و چای نبات را با قند می‌خورند و شیرینی یزدی را به دوست خود تعارف می‌کنند.

*۲۵هزار یزدی از بیماری دیابت خود بی‌اطلاعند

روح الله عرب دوشنبه پانزدهم آبانماه به مناسبت هفته ملی دیابت در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: باید این باور در جامعه ایجاد شود که دیابت یک بیماری خطرناک است و لازم است که برای مهار آن عزمی جدی با مشارکت مردم و دستگاه‌های مختلف داشت.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد با بیان این که هم اکنون در استان یزد ۵۵ هزار نفر بیمار دیابتی در سامانه سیب دارای پرونده هستند، گفت: البته براساس آخرین پیمایش کشور ۱۷ درصد از افراد بالای ۳۰ سال دارای دیابت هستند که بر اساس این پیمایش درحال حاضر ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان خواهیم داشت.

عرب با بیان این که برآورد می‎شود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد فاقد پرونده بیماری دیابت یعنی حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار از بیماری خود بی اطلاع هستند، گفت: البته مابقی افراد فاقد پرونده بیماری در سامانه نیز احتمالاً به طور مستقل از مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی، از طریق مراجعه به مطب پزشکان مراحل درمانی خود را سپری می‎‌کنند.

وی در مورد افراد بی‌اطلاع از بیماری قند خون و دیابت خود نیز ابراز کرد: افرادی که دارای عوامل خطری مانند اضافه وزن و چاقی، استعمال دخانیات، وجود بیمار دیابتی در خانواده یا دارای علائم بالینی مانند پر ادراری هستند، باید به مراکز بهداشتی جهت اطلاع از بیماری خود مراجعه کنند هرچند معتقدیم که نباید منتظر چنین علائمی بود بلکه باید به لحاظ خودمراقبتی هر از چند گاهی با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به خطرسنجی بیماریهای مختلف اقدام شود.

عرب از کلینیک‌های موجود در این مرکز برای ارائه خدمات به بیماران دیابتی به کلینیک دیابت بارداری، کلینیک تغذیه، کلینیک  جنسی در راستای صیانت از خانواده با توجه به عوارض جنسی بیماران دیابتی، کلینک غدد بزرگسالان و  اطفال، کلینیک طب سنتی، ریه، روماتولوژی و روان‌پزشکی، کلینیک جامع چشم، کلینیک پا برای انجام معاینات پا و درمان زخم پای دیابتی و کلینیک قلب، اشاره و عنوان کرد: امسال کلینیک پیگیری بیماران دیابتی در این مرکز نیز راه اندازی شده که از طریق تماس با بیماران موضوع بیماری آنها و روند و شاخص‌های درمانی آنها را پیگیری می‌کنیم.

بیماری دیابت در استان یزد به یکی از جدی‌ترین بیماری‌های غیرواگیر تبدیل شده است و نیاز است که مردم نسبت به خطرات این بیماری به صورت جدی‌تری نگاه کنند و بدانند که با سبک زندگی که اغلب یزدی‌ها در پیش گرفته‌اند، بیماری دیابت خیلی از فرد به فرد ما دور نیست.

*استان یزد همچنان صدرنشین در زمینه ابتلا به دیابت

مسعود شریفی، معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این نشست از عوامل موثر در بروز و شیوع بیماری‌های غیر واگیر و مزمن مانند دیابت را افزایش امید به زندگی و تغییر سبک زندگی افراد جامعه که منجر به بروز عوامل بیماری‌زا خطرساز می‎شود، اظهار کرد: استان یزد براساس آخرین مطالعات براساس معیار هموگلوبین ای وان سی(HBA۱c) رتبه اول را دارد ولی به رغم رتبه اول شیوع دیابت در کشور، به لحاظ آگاهی و پوشش درمانی دیابت وضعیت خوبی در کشور با اختصاص رتبه هشتم دارد به طوری که ۷۳ درصد مردم یزد نسبت به این بیماری گاهی دارند و ۴۵ درصد نیز تحت پوشش خدمات درمانی هستند.

گمان می‌رود مردم یزد یا بیماری دیابت را نشناخته‌اند و یا فکر می‌کنند همچون سرماخوردگی ساده است و گذرا؛ بیماری‌ای که آنقدر آهسته و بی‌سر و صدا وارد زندگی ما می‌شود که زمانی متوجه این مهمان شوم خودخوانده می‌شویم که دیگر فایده‌ای ندارد و باید عضوی از بدن خود را از دست بدهیم تا بتوانیم سایر اعضای بدن را حفظ کنیم.

گمان می‌رود بیشتر مردم یزد ترجیح می‌دهند که کامشان شیرین باشد و تنشان ناسالم!!!.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از