حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403

آمار مشارکت یزدی‌ها در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری

آمار مشارکت یزدی‌ها در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری

یزدی‌ها همواره پای‌کار انقلاب بوده و با حضور حداکثری در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات این مهم را ثابت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، در حالی که قرار بود انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده صورت بگیرد، اما سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش و در پی آن شهادت آیت‌الله رئیسی و چند تن از مسئولان که ایشان را همراهی می‌کردند، موجب شد تا انتخابات یک سال زودتر از موعد برگزار شود.

برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری گمانه‌زنی درباره میزان مشارکت در انتخابات را افزایش داده است. در این گزارش به میزان مشارکت مردم در دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری پرداخته‌ایم.

آمار مشارکت یزدی‌ها در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری

در دوره سیزدهم انتخابات ریاست‌جمهوری ۵۹۲ نفر برای ریاست جمهوری داوطلب شدند که از این تعداد هفت نفر احراز صلاحیت شدند؛ از این تعداد در نهایت چهار نفر تا آخر در عرصه رقابت ماندند که در نهایت شهید جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ۶۳۷ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

 

یزدی‌ها در انتخابات قبل در سال ۱۴۰۰ با ۴۲۸ هزار و ۷۳۹ رأی، مشارکت ۵۸.۳۶ درصدی را رقم زدند.

 

از این تعداد آرای مردم استان یزد، سید ابراهیم رئیسی با ۳۰۶ هزار و ۸۰ رأی ۷۱.۳۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

 

بعد از وی عبدالناصر همتی با ۳۴ هزار و ۹۶۸ رأی ۸.۱۵ درصد آرا، محسن رضایی با ۲۲ هزار و ۹۵۸ رأی ۵.۳۵ درصد آرا و امیرحسین قاضی‌زاده با ۱۷ هزار و ۶۰۲ رأی ۴.۱۰ درصد از آرای مردم استان یزد را به خود اختصاص دادند.

 

آمار مشارکت یزدی‌ها در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری

 

آمار میزان مشارکت مردم استان یزد در انتخابات قبلی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ به تفکیک شهرستان نیز موجود است.

 

شهرستان‌های تفت و مهریز بالاترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده‌اند، به‌گونه‌ای که میزان مشارکت در شهرستان تفت، ۱۳۰ درصد و در شهرستان مهریز ۹۹ درصد بوده است.

 

شاید این سؤال پیش بیاید که چرا آمار مشارکت در این دو شهرستان تا این اندازه بالا است؛ علت حضور بالای مردم شهرستان‌های تفت و مهریز پای صندوق رأی، ییلاقی بودن این شهرستان‌ها و حضور مردم استان در روزهای تعطیل در این دو شهرستان است.

 

بعد از آمار بالای میزان مشارکت مردم در دو شهرستان تفت و مهریز، شهرستان خاتم با ۷۵ درصد مشارکت در رتبه سوم قرار دارد.

 

شهرستان بافق با ۷۳ درصد و شهرستان ابرکوه با ۷۱ درصد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

 

شهرستان‌های یزد و میبد با ۶۸ درصد، در رتبه بعدی میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری قرار دارند. شهرستان بهاباد با ۶۲ درصد مشارکت در جایگاه هفتم و بعدازآن شهرستان اردکان با ۵۶ درصد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در جایگاه هشتم قرار دارد.

 

در آخر، شهرستان اشکذر در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری به میزان ۴۹ درصد مشارکت داشته است.

 

لازم به یادآوری است که زارچ، بعدازاین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری به شهرستان ارتقاء یافت و آمار مستقلی از میزان مشارکت مردم این شهرستان در دست نیست.

 

آمار مشارکت یزدی‌ها در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری

درست است که آمار مشارکت بالا در انتخابات، تأثیر شگرفی در سطح کلان دارد و موجب می‌شود تا دست مسئولان برای حل مشکلات کشور در عرصه بین‌المللی باز باشد و تأثیرات مثبتی بر جامعه و اقتصاد کشور داشته باشد؛ اما مشارکت در سطح استان و شهرستان نیز مؤثر است و قطعاً باعث دلگرمی مسئولان برای رسیدگی هرچه بیشتر و بهتر به آن استان و شهرستان می‌شود.

 

افزایش درصد مشارکت و فعالیت در هر استان می‌تواند منجر به رشد اقتصادی، افزایش سطح آموزشی و بهبود شرایط زندگی مردم آن استان شود.

 

 این مشارکت می‌تواند باعث توسعه مناطق روستایی و شهری، ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش تولیدات محلی و بهبود سطح خدمات عمومی از جمله بهداشت و درمان، آموزش و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری شود. در نتیجه، افزایش آمار مشارکت در هر استان می‌تواند به توسعه و پیشرفت جامعه همان استان هم کمک کند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از