حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
به مناسبت ایام انتخابات منتشر شد؛

انتخابات پرشور از سرمایه اجتماعی تا امنیت ملی

انتخابات پرشور از سرمایه اجتماعی تا امنیت ملی

این سئوال مطرح است که چرا مسئولان بلندپایه نظام جمهوری اسلامی به ویژه مقام معظم رهبری تأکید ویژه بر مشارکت گسترده در انتخابات دارند و در مقابل، دشمنان تمام توان تبلیغاتی خود را به کار می‌گیرند تا حضور در انتخابات کم‌رنگ شود؟

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، «انتخابات دارد نزدیک می‌شود. مردم باید آگاهانه پای صندوق‌های رأی بروند و انتخاب کنند. انتخابات جلوه‌ بسیار زیبا و جذاب از مشارکت عمومی است؛ مؤثرترین وسیله برای این است که هر فردی بتواند آرمان‌ها و خواست‌ها و مطلوب خود را در قالب اجرایی قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند.» (مقام معظم رهبری)

مقام معظم رهبری بارها و مکرر در دوره‌های مختلف بر شرکت در انتخابات و حضور گسترده ملت ایران در انتخابات تأکید دارند اما اهمیت حضور در پای صندوق‌های رأی چیست؟ و چرا مسئولان بلندپایه و تراز اول نظام جمهوری اسلامی به ویژه معظم‌له تأکید ویژه بر مشارکت در انتخابات دارند و در مقابل، دشمنان با فعالیت گسترده در فضا و شبکه‌های مجازی و رسانه‌های در اختیار خود تمام توان تبلیغاتی خود را به کار می‌گیرند تا حضور در انتخابات کم‌رنگ شود؟

مشارکت گسترده در انتخابات نشاندهنده اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی

افزایش مشروعیت و مقبولیت نظام و همچنین اعتماد عمومی و سرمایه‌ اجتماعی یکی از دلایل اهمیت حضور پرشور در انتخابات است، چرا که نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی است که با حضور مردم و توسط مردم تشکیل شده و به سرمایه اجتماعی، آرای مردم و حاکمیت قانون‌های متعالی اسلام متکی است، بنابراین حیات این نظام جمهوری اسلامی به حضور مردم در عرصه‌های مختلف مهم سیاسی و اجتماعی از جمله انتخابات رقم خورده است و مشارکت پایین در انتخابات نشاندهنده کاهش اعتماد عموم جامعه به نظام اسلامی است که اثرات منفی را به دنبال دارد که یکی از این آثار نبود پشتوانه عمومی و مردمی برای مسئولان و سیاستمداران نظام و رایزنی‌های بین‌المللی آنها و سیاست خارجی در راستای تحقق منافع ملی کشور در سطح بین‌الملل است.

 مقام معظم رهبری در این زمینه می‌فرمایند: «یكی از بركات حضور مردم همین است كه وقتی دشمنان نگاه می‌كنند و می‌بینند كه مردم پشت سر نظام هستند، احساس می‌كنند كه نمی‌شود با این نظام معارضه كرد؛ چون با یك ملت نمی‌شود معارضه كرد.»

 حضور پرشور در انتخابات ضربه‌ای به دشمن خواهد بود و مقام معظم رهبری تلاش دشمن برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات را بدین‌گونه تعبیر می‌کنند: «امروز تبلیغات دشمنان سوگندخورده‏ این ملت متوجه این است که این انتخابات را کمرنگ و بی‌‏رونق کند. معنای کار آنها چیست؟ از انتخابات شما ضرر می‏‌بینند. انتخابات شما جمهوری اسلامی را در دنیای اسلام و در افکار عمومی عالم به درستی معنی می‏‌کند؛ آنها از این ناراحتند؛ لذا با انتخابات مخالفند. اگر به تبلیغات دشمنان نگاه کنید، می‌‏بینید همه بر ضد انتخابات است.»

حضور در انتخابات زره‌ای پولادین در برابر دشمن

 ایشان همچنین با اشاره به تلاش دشمن برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات می‌فرمایند: « اگر در کشور ما انتخابات و مردم سالاری و حضور مردمی و اراده‌های جوشان شما مردم در وسط صحنه و میدان نمی‌بود، بدانید یک سال هم این انقلاب دوام نمی‌آورد... دشمن و دستگاه‌های استکباری از انتخابات شما و از راهپیمایی‌تان در بیست ودوم بهمن می‌ترسند؛ بنابراین از همه نیروی خود استفاده می‌کنند شاید بتوانند انتخابات و حضور مردم و رأی آزاد و دخالت مردم در سرنوشت خود را از این ملت و از این کشور بگیرند.»

امنیت بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی یکی دیگر از دلایل اهمیت مشارکت در انتخابات است، در واقع حضور پرشور وگسترده در انتخابات اقتدار و امنیت آفرین برای ملت ایران و این نظام اسلامی است به تعبیر مقام معظم رهبری «حضور در انتخابات یکی از مستحکم‌ترین وسیله‌هایی است که این ملت می‌تواند آن را مثل یک زره پولادین در مقابل خود و در مقابل حمله دشمنان و سوءنیّت و بد دلی مستکبران و دخالت‌کنندگان نگه دارد. انتخابات بسیار مهمّ است.

حضور گسترده در انتخابات امنیت‌آفرین است

معظم‌له در دیدار اخیر با در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش می‌فرمایند: «انتخابات در داخل کشور هرچه پُرشورتر صورت بگیرد، قدرت ملی را بیشتر نشان می‌دهد و قدرت ملی امنیّت ملی می‌آورد؛ یعنی وقتی جبهه‌ دشمن نگاه می‌کند حضور مردم را می‌بیند، قدرت نظام را مشاهده می‌کند و می‌بیند این کشور، کشور قدرتمندی است، مردم حاضر و آماده‌اند، تهدید دشمن خنثی می‌شود؛ یعنی اقتدار ملّی امنیّت ملّی را به وجود می‌آورد؛ این چیز خیلی باارزش و مهمّی است.»

مشارکت مردم در انتخابات به آن‌ها فرصت می‌دهد تا نمایندگان خود را انتخاب کنند که سیاست‌ها و برنامه‌های آن‌ها را به موازات نیازها و خواسته‌های جامعه ارائه کنند در واقع مردم با شرکت در انتخابات قدرت خودشان و نظراتشان را اعمال می‌کنند و افرادی را به‌ عنوان نمایندگان خودشان به می‌فرستند تا تغییرات را هم در حوزه‌ قانون‌گذاری و هم در حوزه‌ اجرا به‌وجود می‌آورند.

اگر مردم بخواهند در امور و مسائل مختلف در کشور، استان و منطقه خودشان تغییر ایجاد شود، این تغییر به دست خودشان و با حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب فردی شایسته که بتواند مطالبات آنها را پیگیری کند رقم می‌خورد.

مظفر سالاری نویسنده یزدی در این زمینه در گفتگو با «یزدرسا» گفت: هر انسان متمدنی که اوضاع جامعه در عرصه‌های مختلف، برای وی اهمیت دارد، باید برای سرنوشت خود سهم‌خواهی کند.

انتخابات یکی از اشکال مترقی سهم‌خواهی

وی ادامه داد: یکی از اشکال مترقی سهم‌خواهی، شرکت در انتخابات است؛ یعنی هر فرد باید با مشارکت در انتخابات سهم خود را از سرنوشتی که در پیش دارد، بگیرد.

این نویسنده یزدی افزود: قاعدتاً کسانی که در مجلس شورای اسلامی و خبرگان حضور پیدا می‌کنند، در تصمیم‌گیری‌هایی که در رابطه با کشور می‌شود، نه‌تنها در سرنوشت ما و سرنوشت کنونی کشور؛ بلکه در سرنوشت فرزندان و آینده کشور ما فوق‌العاده و چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم اثرگذار هستند.

وی ادامه داد: بنابراین هرکس که سرنوشت خود، فرزندانش و همچنین آینده کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و ... برایش اهمیت دارد، باید حتماً با شناخت کافی در انتخابات شرکت کند.

قهر با صندوق رأی در هیچ نظامی، از جمله در نظام جمهوری اسلامی، به عنوان یک راه حل عاقلانه و مؤثر برای بیان نظرات و انتقادات نیست چرا که حضور در پای صندوق‌های رأی و مشارکت در انتخابات حق هر واجدالشرایط حق رأی در نظام جمهوری اسلامی است و هر انسان متمدن و آگاهی خود را ملزم به شرکت در انتخابات می‌داند تا سهم خود را از سرنوشتی که در پیش است بگیرد.

انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از