حالت تاریک
پنج‌شنبه, 13 اردیبهشت 1403
استاندار یزد:

ایجاد شغل در استان یزد کار مشکلی است

ایجاد شغل در استان یزد کار مشکلی است

استاندار یزد گفت: ایجاد اشتغال در استان یزد باتوجه‌به مشکلات موجود در برخی زیرساخت‌ها از جمله کمبود آب‌کار سخت و زمان‌بری است.

مهران فاطمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزد رسا»، با بیان اینکه ایجاد اشتغال در استان یزد باتوجه‌به مشکلاتی که در زمینه برخی زیرساخت‌ها وجود دارد کار ساده‌ای نیست، اظهار داشت: ابتدای هرسال بر اساس توافق وزارت کشور و وزارت تعاون، سهم اشتغال هر استان مشخص و به استان‌ها ابلاغ می‌شود و در این سهمیه ابلاغی، تنها تعداد اشتغال ایجاد شده در سطح استان، مهم و مورد تأکید است و هیچ اشاره‌ای به اینکه چه تعداد از این سهم باید به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نیروهای بومی و حتی بانوان اختصاص یابد، ندارد.

وی ادامه داد: اما بر اساس چالش‌های موجود در سطح استان یزد در زمینه اشتغال به پیشنهاد بنده، دستگاه‌های اجرایی استان موظف شدند تعدادی از سهم اشتغال خود را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و همچنین نیروهای بومی اختصاص بدهند تا بتوانیم یکی از چالش‌های استان که اشتغال فارغ‌التحصیلان است را برطرف کنیم.

استاندار یزد با اشاره به اینکه افزایش سهم اشتغال نیروهای بومی استان نیز همواره مورد تأکید بنده به مدیران بوده است تصریح کرد: شغل، موضوعی است که فرد متقاضی باید با رضایت آن را انتخاب کند و امکان اجبار وجود ندارد به همین دلیل تنها 82 درصد از اشتغال ایجاد شده در استان یزد در سال 1402 سهم نیروهای بومی بوده و این سهم در یک سال ممکن است چند درصد افزایش و در سال بعد چند درصد کاهش یابد.

وی افزود: موضوع مهم در این زمینه این است که تمام تلاش مدیران بوده است که نیروهای بومی به‌صورت کامل در اولویت اشتغال باشند.

فاطمی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه ایجاد شغل در استان یزد باتوجه‌به مشکلات فراوانی که در زمینه زیرساخت‌ها از جمله کمبود آب وجود دارد کار بسیار سختی است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد یک واحد تولیدی در استان یزد باید زمان زیادی صرف تأمین زیرساخت‌های متعدد شود و این در شرایطی است که بسیاری از استان‌های کشور کمتر با چنین چالش‌هایی روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از سختی‌های ایجاد اشتغال در استان به فرهنگ کار  موجود در استان یزد برمی‌گردد که باعث شده مردمان یزدی حاضر به انجام هر کاری نباشند پس باید به سمت ایجاد شغل‌هایی حرکت کرد که بافرهنگ یزد همخوانی بیشتری داشته باشد.

استاندار یزد با بیان اینکه در دولت سیزدهم به سمت ایجاد واحدهای صنعتی که آلایندگی دارد و با بوم یزد سازگار نبوده است حرکت نکرده‌ایم گفت: هدف استان یزد در زمینه اشتغال تنها جنبه آماری نبوده است که اگر چنین بود می‌توانست به‌راحتی و با ایجاد چند واحد صنعتی که به‌هیچ‌عنوان با بوم یزد سازگار نبود تعهد اشتغال را برآورده کند.

فاطمی یکی دیگر از موضوعاتی که باعث شده ایجاد اشتغال در استان یزد کار سختی باشد، فرهنگ اشتغال خانواده‌ها در زمینه بانوان ذکر و گفت: بسیاری از خانواده‌های یزدی حاضر نیستند فرزند دخترشان در کارخانه و کارهای سخت مشغول به فعالیت شوند که بر سختی ایجاد اشتغال برای بانوان یزدی افزوده است؛ اما  علی‌رغم این چالش توانسته‌ایم نرخ بیکاری بانوان یزدی را از 32 به 18 درصد کاهش دهیم که اقدام بسیار قابل‌توجهی است.

استاندار یزد اقدامات انجام شده در زمینه اشتغال را در دولت سیزدهم را قابل‌توجه برشمرد و گفت: در سال 1403 استان یزد به صورت داوطلبانه متعهد شده است که قریب 7 هزار شغل از تعهد اشتغال استان را به فارغ التحصیلان اختصاص دهد تا تمرکز دستگاه های اجرایی استان بیش از قبل به اشتغال فارغ التحصیلان باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از