حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
بررسی متفاوت آتش‌سوزی در شهرک صنعتی یزد؛

شرکت شهرک‌های صنعتی به وظایف خود عمل نکرد

شرکت شهرک‌های صنعتی به وظایف خود عمل نکرد

پس از گذشته قریب به دو هفته از آتش‌سوزی در شهرک صنعتی یزد، نگاهی دیگر به مسائل مطرح شده در این حادثه داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، ساعت ۱۹ و ۵۴ دقیقه ۲۱ شهریور بود که خبر آتش‌سوزی در شهرک صنعتی یزد به تیتر یک رسانه‌های استان یزد و حتی کشور تبدیل شد و در آن زمان خبرهای گوناگونی از علت وقوع این حادثه به گوش می‌رسید.

تلاش آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد برای خاموش کردن این حریق با بسیج کردن تمام امکانات اطفای حریق شهر یزد و حتی شهرستان های نزدیک به مرکز استان، حدود 3 ساعت و نیم به طول انجامید و سرانجام این حریق مهار شد.

پس از مهار این آتش‌سوزی رئیس شورای اسلامی شهر یزد از مهار شدن این آتش‌سوزی با دست خالی خبر داد که این تیتر در همان روز مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرر گرفت.

*عضو شورای شهر یزد: آتش‌سوزی شهرک صنعتی با دست خالی مهار شد

عزیزالله سیفی در این زمینه گفته بود: حریق شدید شب گذشته در شهرک صنعتی یزد، با مدیریت درست و بدون هیچگونه تلفاتی خاموش شد.

وی ادامه داده بود: تقریبا همه خودرو‌های ایستگاه‌های شهرداری یزد بکارگیری شد و در کوتاهترین زمان ممکن توسط پرسنل جان برکف آتش نشانی آتش مهار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد عنوان کرده بود: برخی آتش‌نشانان در مرخصی بودند اما برای کمک با خودروی شخصی به محل حریق آمده بودند.

وی از مهار شدن آتش با دست خالی خبر داده و گفته بود: تقریبا با دست خالی این اقدامات انجام شد، برخی از این تجهیزات برای ۳۲ سال قبل است از مسئولان درخواست داریم در این زمینه همکاری کنند.

* رئیس سازمان آتش نشانی یزد: لزوم ایجاد و تجهیز دو ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی

سعید پاک سرشت در گفتگو با یزدرسا، با اشاره به مهار آتش‌سوزی در شهرک صنعتی یزد بدون هیچ گونه تلفاتی گفت: اعلام حریق سردخانه طراوت واقع در فاز یک شهرک صنعتی یزد ساعت ۱۹ و ۵۴ دقیقه ۲۱ شهریور به مرکز ستاد عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گزارش شده بود.

وی ادامه داد: با اعلام این حریق بلافاصله خودروها و نیروهای آتش‌نشانی از تمام ایستگاه‌های آتش نشانی سطح شهر به اضافه آتش‌نشانان شهرستان‌های اردکان، تفت، زارچ، اشکذر، فرودگاه و شرکت نفت و خودروهای آبرسان شهرداری به محل اعزام شدند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد افزود: قریب به ۲۰ دستگاه خودروی اطفای حریق و خودروی آبرسان به همراه ۸۰ نفر پرسنل عملیاتی  در محل حادثه حضور پیدا کردند و در عملیاتی  سه و نیم ساعته حریق را کنترل کردند و پس از آن به لگه‌گیری محل وقوع حادثه پرداختند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهرک صنعتی موظف به ایجاد دو ایستگاه آتش‌نشانی بوده است تصریح کرد: شهرک صنعتی در مواقعی مانند آتش‌سوزی سردخانه طراوت موظف است که برخی از تجهیزات را تامین کند و در عین حال باید از قبل نسبت به احداث  و تجهیز دو ایستگاه آتش‌نشانی، یکی در خود شهرک صنعتی و دیگری در منطقه ویژه خود اقدام و حتی نیروی این دو ایستگاه را نیز باید تأمین کند.

پاک‌سرشت ادامه داد: متاسفانه چندین سال است که تنها در مجموع چهار خودروی اطفای حریق شهری، نه اطفای حریق صنعتی، از سوی شهرک صنعتی تامین شده است.

وی افزود: اگر خودروهای اطفای حریق صنعتی که از سوی سایر بخش‌ها به محل آتش‌سوزی اعزام شد وجود نداشت، ممکن بود شرایط به‌ نحوی دیگری رقم زده شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی باید سهم‌بندی را انجام دهد، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی باید با سهم‌بندی و دریافت هزینه لازم و مشخص شده از سوی تمام صنایع فعال در این شهرک، خودروهای اطفای حریق صنعتی و خودرو مخصوص برای مقابله با مسائل شیمیایی را خریداری کند.

وی افزود: در شهرک صنعتی نیاز است شیرهای هیدارنت تعبیه شده برای خودروهای آتش‌نشانی بازبینی مجدد شود، زیرا برخی از این شیرها یا آب نداشتند و یا فشار آب برای مقابله با آتش صنعتی کافی نبود.

*تامین تجهیزات و جذب نیرو در دستور کار است

پاک‌سرشت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تصریح کرد: همانند سایر دستگاه‌ها و استان‌های دیگر، سازمان آتش‌نشانی یزد نیز با کمبود تجهیزات رو‌به‌رو است که این کمبود از طریق استاندار یزد در حال پیگیری است و اقدامات لازم را نیز انجام شده است.

وی از دریافت مجوز برای جذب نیرو در این سازمان خبر داد و گفت: جبران کسری نیروی آتش‌نشان نیز در دستور کار شهرداری و سازمان آتش‌نشانی یزد است و تاکنون تعدادی نیرو جذب و در حال گذراندن دوره‌های تخصصی هستند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد تصریح کرد: برای به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی یزد اعتبارات لازم اعلام شده و با کمک بخش خصوصی و شهرک صنعتی در حال جمع‌بندی و تامین است.

با توجه به اهمیت حوزه فعالیت آتش‌نشانان و ارزش ثانیه‌ها برای آتش‌نشانان، نیاز است تا امکانات، شرایط، تجهیزات و نیروی لازم برای آتش‌نشانی یزد فراهم شود تا در شرایطی مشابه با اتفاق رخ داده در شهرک صنعتی یزد تمام تمرکز آتش‌نشانان به اطفاء حریق باشد، نه مسائل تجهیزاتی مانند کم‌فشاری شیرهای هیدرانت که تنها نمونه‌ کوچکی از عامل تلف‌کننده ثانیه‌ها است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از