حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یزدرسا گزارش می‌دهد؛

بهار ازدواج یزد کِی می‌رسد؟

بهار ازدواج یزد کِی می‌رسد؟

مقایسه آماری وضعیت ازدواج و طلاق در بهار سال گذشته و سال جاری از افزایش طلاق و کاهش ازدواج خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، متاسفانه چندین سال است که نام استان یزد در فهرست بیشترین‌های طلاق و کمترین‌های ازدواج در کشور به چشم می‌خورد.

استانی که در آن فرهنگ میانجی‌گری آن زمینه‌ساز و زیربنای معماری همراه با صلح یزدی‌ها و کوچه‌هایی موسوم به آشتی‌کنان بود.

*افزایش طلاق و کاهش ازدواج در بهار سال جاری

متاسفانه علیرغم فرهنگ یزدی‌ها آمار طلاق در این استان افزایش داشته به‌گونه‌ای که در بهار ۱۴۰۱ از هزار و ۵۱۵ ازدواج تعداد ۵۰۳ طلاق به ثبت رسید و این آمار در سال ۱۴۰۲با مقداری افزایش در زمینه طلاق همراه بود و از هزار و ۴۷۷ ازدواج ثبت ۵۲۷ طلاق انجام شده است.

عوامل متعددی در زمینه طلاق موثر است که اولین و مهمترین عامل عدم شناخت صحیح زوجین از یکدیگر قبل شروع زندگی مشترک و یا چشم‌پوشی از اشتباهاتی است که خط قرمزها را نادیده می‌گیرد.

* دوره آشنایی دوره دوستی نیست/ سوال پرسیدن نشان‌دهنده آستانه تحمل افراد

مهدی کریمی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه عدم شناخت زوجین از یکدیگر با شکل‌های مختلفی در زندگی مشترک بروز پیدا می‌کند، اظهار کرد: بسیار مشاهده کردیم که دو فرد با زندگی موفق زمانی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند نمی‌توانند ارتباط موثری برقرار کنند و این موضوع برخواسته از تفاوت در اولویت‌ها و نیازهای آن‌ها است.

وی افزود: برخی از اختلالات مانند پرخاشگری‌های کنترل نشده، شکاک بودن، بی‌وفایی، عدم تعهد به رابطه، خشونت فیزیکی و ... از جمله مواردی است که می‌تواند در هنگام آشنایی پیش از ازدواج با شناخت در این مرحله و مشخص کردن اولویت‌های فرد بروز پیدا کند.

روانشناس بالینی و مشاور حوزه خانواده و ازدواج با بیان اینکه در دوره آشنایی نباید از سوال پرسیدن ترسید گفت: آشنایی پیش از ازدواج با سوال پرسیدن می‌تواند به نتیجه صحیح منجر شود و تبادل احساسات بدون شناخت باعث می‌شود تا فرد در هنگام آشنایی به نتیجه مطلوب دست پیدا نکند.

وی ادامه داد: زوجین در دوران آشنایی باید به این موضوع دقت کنند که دوره آشنایی دوره دوستی نیست و نیاز نیست که در این دوره همیشه بهترین تصویر خود را از خودمان ارائه دهیم بلکه باید در این دوران خودمان باشیم تا شناخت دقیق‌تری به وجود آید.

کریمی با اشاره به اینکه مسائل هیجانی، فیزیولوژیکی و هورمونی باعث سوگیری نگاه و نگرش ما نسب به فرد مقابل شود، تصریح کرد: علایم هشداردهنده در دوران آشنایی این است که طرفین از یکدیگر سوال نمی‌پرسند تا مبادا طرف مقابل ناراحت شود، این درحالیست که اتفاقا باید پرسش مطرح شده و فرد ناراحت شود تا آستانه تحمل و صبر او را بشناسیم.

وی سازش زودهنگام را از دیگر علائم هشدار دهنده در دوران آشنایی عنوان کرد و افزود: سازش زودهنگام بر سر خط‌های مهم و تعهد زودهنگام دو مورد مهم است که مانع شناخت صحیح زوجین از یکدیگر شده و بر تصمیم‌گیری آنها نیز تاثیرگذار است.

روانشناس بالینی و مشاور حوزه خانواده و ازدواج در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صحبت با آشنایان و دوستان در دوره آشنایی عنوان کرد: صحبت کردن به عنوان یک درد و دل با یک دوست صمیمی فقط تا میزانی که بدانیم یکی وجود دارد که با ما همدلی می‌کند و در شرایط سخت ما را درک می‌کند نیز موردی ندارد اما اغلب در مواردی دچار اشتباه می‌شویم و به بیراهه می‌رویم، که از آن افراد به عنوان مرجعی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنیم و یا آنها به ارائه راهکار می‌پردازند.

وی افزود: صمیمی‌ترین افراد زندگی ما منابع مناسبی را برای اینکه راهکار ارائه دهند نیستند زیرا بر اساس تجربیات شخصی خود به ارائه راهکار می‌پردازند و تجربه زیسته آنها ممکن است که مناسب با زندگی شخص دیگر نباشد.

*تغییر در باورهای فرهنگی یکی از عوامل افزایش طلاق در استان

کریمی یکی از عوامل افزایش طلاق را تغییر فرهنگ و باورهای جامعه نسبت به گذشتگان است، اظهار کرد: تغییر در باورهای عمیق فرهنگی مانند با لباس سفید به خانه بخت آمده و با کفن از آن خارج شود، در گذشته به بهای تحمل خشونت فیزیکی، از رابطه ناسالم که نیازهای فرد در آن برآورده نمی‌شد، خارج نمی‌شدند اما این باورها امروزه تغییر کرده که خود این موضوع می‌تواند یکی از دلایل افزایش آمار طلاق در جامعه باشد.

با توجه به تغییرات صورت گرفته در نگرش نسل جدید نیاز است که بزرگان برای حفظ باورهایی که باعث تحکم رابطه و ازدواج می‌شود، نوآوری داشته باشند و زوجین و خانواده‌ها بیش از گذشته به دوران آشنایی و یا حتی مشاوره پیش از ازدواج اهمیت دهند تا این دوران تنها به مانند سرگرمی و خوشگذرانی سپری نشود.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از