حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
عدالت آموزشی حق هر دانش‌آموز؛

تقویت مدارس دولتی چالش این روزهای خانواده‌های یزدی

تقویت مدارس دولتی چالش این روزهای خانواده‌های یزدی

اجرای عدالت آموزشی از ضروریاتی است که باید مد نظر قرار گرفته و در اجرای آن اقدامات لازم صورت گیرد؛ چرا که عدالت آموزشی حق دانش‌آموز است .

به گزارش یزدرسا؛ یکی از راهبردهای جدی سند تحول بنیادین، عدالت آموزشی است. اینکه هر دانش‌آموز بتواند متناسب با ظرفیتی که دارد فرصت یادگیری و رشد داشته باشد. مسئله‌ای که در کشور ما فقط به یک حرف توخالی مبدل شده بود؛ چنان که برخی روشنفکران و صاحب‌نظران، دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در حوزه عدالت آموزشی، آرمانی و غیر ممکن خواندند؛ حال آن که دستیابی به عدالت اجتماعی، نیازمند برقراری عدالت آموزشی است، اهمیت این معقوله چندین برابر می‌شود.

عدالت آموزشی می‌گوید که همه‌ دانش‌آموزان باید در یک فرصت برابر، استعداد‌ها و توانایی‌های خود را رشد و پرورش بدهند؛ می‌دانیم که مدارس غیرانتفاعی در کشور بیشترین امکانات و فرصت‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان خود فراهم می‌کنند؛ مدارسی که فقط دانش‌آموزان خانواده‌های پردرآمد و به قول خودمان ژن خوب، امکان تحصیل در آنها را دارند. اگر قرار بر عدالت آموزشی باشد، حق این است که امکانات و شرایط عالی تحصیل به طور کاملا رایگان در اختیار تمامی دانش‌آموزان نخبه و مستعد قرار گیرد نه فقط برای دانش‌آموزان خانواده‌های مرفه و ثروتمند. خوشبختانه آموزش و پرورش استان یزد در راستای برقراری عدالت آموزشی به پا خواسته و به طور جد این مقوله را دنبال می‌کند. برای اطلاع از این اقدامات مصاحبه‌ای با محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* یزدرسا: از برنامه‌های مختلف که اخیرا برای تحقق عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی داشته‌اید، بفرمایید.

*رحیمی‌نژاد: آموزش و پرورش استان یزد با تشکیل قرارگاه جهادی و اجرای برنامه های مختلف برای تحقق عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی تلاش می‌کند. آموزش و پرورش استان یزد در این راستا از سال گذشته قرارگاه جهادی تشکیل داده و فعالیت‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، پرورشی با محوریت تقویت مدارس عادی دولتی سازمان‌دهی شده است. مبنای کار آموزش و پرورش استان یزد تقویت مدارس دولتی و تحقق عدالت آموزشی بوده و از جمله اقداماتی که صورت گرفت، طرح شهید عجمیان به منظور به‌سازی، شاداب‌سازی و بازسازی مدارس بود که در این طرح ۵۷۰ مدرسه در سطح استان تحت پوشش قرار گرفت.

 

* یزدرسا:  در این مدارس و در قالب طرح شهید عجمیان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

* رحیمی‌نژاد: در قالب این طرح تابستان امسال ۲۸هزار مترمربع رنگ‌آمیزی و حدود ۱۰۰ هزار مترمربع آسفالت‌سازی مدارس شهرستان‌های تحت پوشش انجام شده است؛ این مدارس عمدتا مدارسی هستند که در محدوده ۵۶ محله از ۲ هزار و ۲۰ محله لازم‌التوجه و کم برخوردار کشور بود که در استان یزد جامه‌ی هدف قرار گرفت.

فعالیت‌های مختلف دیگری در راستای تحقق عدالت آموزشی با محوریت همین مدارس و مدارس عادی دولتی داشته‌ایم؛ در طرح شهید پورجعفری بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان نیازمند استان در محدوده مدارس کمتر برخوردار تحت پوشش قرار داده است و در قالب این طرح ۶ نوع خدمت آموزشی، درمانی، کمک آموزشی، پوشاک، لوازم‌التحریر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که هر دانش‌آموز می‌تواند سه مورد از این خدمات را دریافت کند.

 

*یزدرسا: آیا قرارگاه جهادی تشکیل‌شده در راستای تحقق عدالت آموزشی طرح‌های دیگری هم دارد؟

*رحیمی‌نژاد: بله؛ طرح شهید همت یکی از این طرح‌ها بوده که با هدف توانمندسازی معلمان مدارس عادی دولتی از سال گذشته انجام شده و امسال هم در حال اجرا است.

همچنین طرح شهید سلیمانی در استان یزد اجرا شده است. این طرح با هدف ایجاد، احداث و توسعه فضاهای ورزشی مدارس شکل گرفته است؛ در سال گذشته ۷۶فضای ورزشی که عمدتا زمین‌های چمن مصنوعی، سالن‌های ورزشی، کلاس‌های تربیت بدنی و همچنین فوتبال ساحلی در سطح مدارس بود احداث و به بهره‌برداری رسید؛ امسال هم طرح شهید سلیمانی دو را در دست انجام داریم.

احیای کتابخانه مناطق کم برخوردار را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای عدالت آموزشی است. این اقدام در قالب طرح یار مهربان انجام شده و تقویت کتابخانه‌های کلاسی و مدارس استان به‌ویژه مدارس عادی دولتی مد نظر است.

 دو مورد مدرسه کانکسی در استان یزد وجود داشته است. در راستای عدالت آموزشی این مدارس حذف و مدارس ساختمانی جایگزین شده است.

 

*یزدرسا: از برنامه‌های کلان آموزش و پرورش برای تحقق عدالت آموزشی بفرمایید.

* رحیمی‌نژاد: عدالت آموزشی اصل محوری آموزش و پرورش استان یزد در سال تحصیلی جدید است. از جمله اقدامات کلان در نظر گرفته شده توسط آموزش و پرورش در راستای تحقق عدالت آموزشی، افزایش سهم نمرات ارزشیابی‌های مستمر سالانه دانش‌آموزان هست که امسال ۴۰ درصد از امتیاز کنکور از طریق این نمرات تامین می‌شد و در سال‌های آتی به ترتیب به ۵۰ و در نهایت به ۶۰ درصد خواهد رسید که با کاهش فرصت کسانی که موقعیت‌های ویژه‌ای را برای مهارت‌های تست‌زنی و کلاس‌های تقویتی خاص دارند؛ قطعا گام موثری برای تحقق عدالت آموزشی برداشته شده است.

مصوبه الزام به تدریس در مدارس عادی دولتی یکی دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تحقق عدالت آموزشی است. بر اساس این مصوبه تمام معلمان استخدامی آموزش‌و‌پرورش باید حداقل ۱۲ ساعت در هفته را به تدریس در مدارس عادی دولتی اختصاص دهند؛ این یعنی شکستن انحصار تدریس معلمان خاص در مدارس مختلف خاص دولتی و در نهایت کمک به تحقق عدالت آموزشی.

 

*یزدرسا: یکی از دغدغه‌های خانواده‌‌های کمتر برخوردار تامین شهریه است؛ آیا در این زمینه هم تدبیری صورت گرفته است؟

* رحیمی‌نژاد: برداشتن بار مالی از دوش خانواده‌های بی‌بضاعتی که دانش‌آموزان مستعدی دارند، را ضروری می‌دانیم. شهریه مدارس سمپاد برای دانش‌آموزانی که از لحاظ درآمدی جزو چهار دهک اول جامعه هستند، رایگان شده و به تمامی مدارس سمپاد در سطح استان ابلاغ شده است.

 

*یزدرسا: برای تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

*رحیمی‌نژاد: معلمان جهادی به منظور برگزاری کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان با آموزش و پرورش استان یزد همکاری دارند. در سال گذشته ۳۶ گروه جهادی متشکل از معلمان جهادگر به منظور اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان در استان یزد با آموزش و پرورش همکاری کردند؛ همچنین ۸۰ نفر از معلمان جهادی به صورت انفرادی در سامانه ثبت نام کرده بودند که یک هزار و ۱۰۰ نفرساعت در طول تابستان کارهای جهادی را با هدف تقویت بنیه دانش آموزان، تثبیت یادگیری و عدالت آموزشی انجام دادند که جای تقدیر دارد.

امسال تعداد گروه‌های ثبت‌نامی در سامانه اتناب مدارس به بیش از ۱۳۵ گروه افزایش پیدا کرده است که سایر مدارس غیر از مدارس ۵۶ محله کمتر برخوردار، جمعا به ۳۰۶ گروه جهادی ثبت نام شده می‌رسیم که افزایش قابل توجه تعداد گروه‌های جهادی در نوع خود بی‌نظیر است. این ۳۰۶ گروه‌های جهادی هر کدام سه عضو اصلی ۴نفر حامی دارد.

دو هزار و ۱۴۰ نفر از معلمان به صورت سازماندهی شده عضو گروه‌های جهادی هستند و به طور خودجوش در راستای تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان تلاش می‌کنند. از معلمانی که در قالب این طرح جهادی ثبت‌نام و خدمت‌رسانی کرده‌اند، تشکر می‌کنم؛ چرا که تا به حال اینچنین حضور پر رنگ معلمان برای فعالیت‌های جهادی و خیری و خدمت‌رسانی نداشته‌ایم.

بسیاری از معلمان علاقمند به کار جهادی هستندکه با این اقدام می‌توان دانش‌آموزان دچار عقب افتادگی تحصیلی را تحت پوشش قرار داده و به سطح قابل قبولی در زمینه درسی رساند.

چنانچه دانش‌آموزان به کلاس‌های توجیهی آموزشی نیاز داشته باشند یا قابلیت تشکیل کلاس‌های مهارتی هنری در مدارس وجود داشته می‌توان با حضور معلمان جهادی آن را برپا کرد.

امیدواریم با اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های در دست اقدام و همچنین با مشارکت معلمان جهادی، در اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان گام موثری در راستای عدالت آموزشی برداشته شود.

انتهای پیام/ش

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از