حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
معاون اقتصادی استاندار یزد:

تورم استان یزد در حال کنترل است

تورم استان یزد در حال کنترل است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: مهمترین دلیل مشکل تورم استان در زمینه اجاره‌بها بوده که علت آن مهاجرت بالای استان یزد است؛ در این زمینه استقرار صنایع در برخی دشت‌ها را ممنوع کردیم.

به گزارش «یزدرسا»، محمدعلی شاه‌حسینی در هشتاد و ششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور وزیر کشور در محل اتاق بازرگانی استان یزد برگزار شد با اشاره به اینکه مردم استان یزد از داشته‌های خود بیشترین استفاده را کرده‌اند، اظهار کرد: یک و نیم درصد جمعیت کشور سهم یزد است و دومین استان معدنی کشور هستیم و حدود ۷۵۰ واحد معدنی در استان یزد فعال است که در این زمینه به دنبال ارزش افزوده این صنعت بوده‌ایم.

معاون اقتصادی استان یزد افزود: چهارمین استان صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده کاشی و سرامیک کشور، استان یزد است که ۲۷ تولیدی نساجی کشوررا در خود دارد.

شاه‌حسینی یکی دیگر از مزیت‌های استان را انرژی خورشید عنوان کرد و افزود: در این زمینه سیاست‌گذاری شده است تا  توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در دستور کار قرار گیرد و در افق چهارساله تولید دو هزار مگاوات برق خورشیدی پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اول و آخر استان یزد آب است، تصریح کرد: در بخش کشاورزی و با استفاده مناسب از آب، استان یزد در رتبه چهارم تولید انار، دوم پسته و دومین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای کشور است.

شاه حسینی به مزیت‌های استان در زمینه گردشگری نیز اشاره و عنوان کرد: در دو سال گذشته یکی از محورهای توسعه استان موضوع گردشگری پیش‌بینی شده است که در این زمینه شرکت هواپیمایی یزدایر تاسیس و یزدریل در دستور کار است که تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه بالاترین تسهیلات قرض‌الحسنه در سطح کشور توسط استان یزد به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شد، اظهار کرد: جلسات دانش‌بنیان به‌صورت منظم و مرتب در سطح استان تشکیل و امروز موضوع دانش‌بنیان تبدیل به یک گفتمان در بین مسئولان استان شده است.

شاه‌حسینی به پائین‌آمدن نرخ بیکاری استان یزد اشاره و تصریح کرد: جایگاه بیکاری استان از ۲۹ به ۲ کاهش یافته و رشد اقتصادی استان دو برابر میانگین کشور بود و میزان سرمایه‌گذاری داخلی دو سال گذشته در استان یزد حدود ۵۰ همت انجام شده و در بهبود فضای کسب و کار استان یزد جزو بهترین‌های کشور است.

وی ادامه داد: در سامانه رصد اشتغال کشور استان یزد بالاتر از سهم پیش‌بینی شده توانست شغل ایجاد کند؛ اما موضوع مهم در این زمینه اشتغال حدود ۴۰ درصد افراد مهاجر (استان‌های دیگر) در استان یزد است و به همین دلیل و برای دغدغه خانواده‌های استان یزد در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان یزد طرح بورسیه صنعتی در استان یزد برای اولین بار کلید خورد و امروز بالای دو هزار درخواست برای بورسیه تحصیلی وجود دارد.

شاه‌حسینی با بیان اینکه هزینه ۷ درصد و درآمد ۲ درصد مردمان استان یزد بیشتر از متوسط کشور است، تصریح کرد: صادرات استان یزد از مبادی گمرکی کشور تقریبا ۹۰۰ میلیون یورو است و ۶۵ هزار واحد صنفی در استان یزد مشغول به فعالیت هستند.

معاون اقتصادی استانداری یزد با اشاره به تورم بالای استان یزد نیز اشاره و عنوان کرد: مهمترین دلیل مشکل تورم استان در زمینه اجاره‌بها بوده که علت آن مهاجرت بالای استان یزد است و در این زمینه استقرار صنایع در برخی دشت‌ها را ممنوع کردیم.

وی افزود: در حال حاضر واحدهای نیمه‌تمامی وجود دارد که نمی‌توان مانع آن شد و علیرغم این موضوع تورم ماهانه به صورت محسوسی کاهش یافته، که نویدبخش آینده روشنی است.

شاه حسینی همدلی و همراهی مسئولان استان یزد را رمز موفقیت و پیشرفت سال‌های اخیر ذکر کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از