حالت تاریک
چهارشنبه, 07 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری یزد رسا هستید؟
جاده تفت–دهشیر از مرگ تا امید
راه فراری که جلوی فاجعه را گرفت؛

جاده تفت–دهشیر از مرگ تا امید

حادثه‌ای که روز گذشته در مسیر تفت–دهشیر برای یک دستگاه اتوبوس مسافربری رخ داد، می‌توانست به فاجعه‌ای انسانی بدل شود؛ اما احداث به‌موقع راه فرار اضطراری در گردنه علی‌آباد از بروز این فاجعه جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، حادثه‌ای که صبح روز گذشته دوشنبه ۵ خرداد در کیلومتر ۷۵ جاده تفت–دهشیر برای یک دستگاه اتوبوس مسافربری رخ داد، می‌توانست به فاجعه‌ای انسانی بدل شود؛ اما احداث به‌موقع راه فرار اضطراری در گردنه علی‌آباد از بروز این فاجعه جلوگیری کرد. این جاده که سال‌ها با عنوان «جاده مرگ» شناخته می‌شد، حالا با اقدامات ایمنی تازه، مسیر جدیدی از امید و نجات را پیش روی مردم و مسئولان قرار داده است.

ساعت ۹:۳۰ صبح دوشنبه، اتوبوس مسافربری حامل ۴۴ مسافر که از مشهد به سمت شیراز در حرکت بود، در نقطه‌ای از جاده تفت – دهشیر، به‌ دلیل نقص فنی در سیستم ترمز، از مسیر خارج شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ترمز اتوبوس در انتهای گردنه علی‌آباد از کار افتاد و وسیله نقلیه با سرعت بالا به مسیر ادامه داد. در چنین شرایطی، کوچک‌ترین اشتباه می‌توانست به یک حادثه مرگبار بینجامد.

با این حال، واکنش به‌ موقع راننده و وجود راه فراری که تنها دو هفته پیش توسط اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای یزد احداث شده بود، مانع از بروز حادثه‌ای فاجعه‌بار شد. طبق اعلام احسان بالاکتفی، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، این راه فرار که برای همین‌گونه موارد اضطراری طراحی شده، جان ده‌ها مسافر را نجات داد.

یادآوری یک مسیر مرگبار

جاده تفت – دهشیر در سال‌های گذشته بارها تیتر رسانه‌ها شد؛ نه به‌ خاطر مناظر طبیعی‌اش، بلکه به‌ دلیل تصادف‌های مکرر، خونین و کشنده‌ای که در آن رخ می‌داد. این جاده که در ادامه به سمت ابرکوه و استان فارس امتداد می‌یابد، به‌ ویژه در گردنه‌های پرشیب و فاقد ایمنی، بارها میزبان تصادف‌های سهمگینی بوده است.

گردنه علی‌آباد یکی از نقاط حادثه‌خیز شناخته‌شده در این مسیر بود؛ محلی با شیب تند، پیچ‌های خطرناک و عدم دسترسی به تجهیزات ایمنی کافی. بسیاری از رانندگان به‌ ویژه در شرایط آب‌ و‌ هوایی نامناسب، از تردد در این مسیر اجتناب می‌کردند. حتی برخی رانندگان کامیون و اتوبوس، این گردنه را به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای جاده‌ای یزد معرفی می‌کردند.

راهداری: دیگر نقطه حادثه‌خیز نداریم؟

در سال‌های اخیر، اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای یزد اعلام کرده بود که تمام نقاط حادثه‌خیز استان شناسایی شده‌اند و اقدامات لازم برای ایمن‌سازی آن‌ها در حال انجام است. این ادعا با استقبال برخی همراه شد، اما منتقدان، کمبود زیرساخت‌ها، تجهیزات ایمنی و نگهداری ضعیف از راه‌ها را همچنان تهدیدی جدی برای جان مسافران دانستند.

حادثه اخیر اما گویی نتیجه‌ای مثبت از همین اقدامات بود. احداث راه فرار در گردنه علی‌آباد نشان داد که اگر ایمنی در صدر اولویت‌ها قرار گیرد، می‌توان از بروز فاجعه‌های بزرگ جلوگیری کرد.

مدیریت بحران چه می‌گوید؟

احسان بالاکتفی در گفتگو با رسانه‌ها ضمن تأکید بر لزوم بررسی وضعیت فنی اتوبوس و برخورد با قصور احتمالی، گفت: وجود راه فرار که توسط عوامل راهداری احداث شده بود، توانست جلوی یک فاجعه انسانی را بگیرد.

وی همچنین از عملکرد به‌موقع راننده تقدیر کرد و گفت: تصمیم صحیح راننده در استفاده از این راه فرار، نقش اساسی در نجات مسافران ایفا کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد همچنین بر لزوم پایش مداوم ایمنی وسایل نقلیه بین‌شهری تأکید کرد و افزود: تأمین ایمنی جاده‌ها کافی نیست؛ تا زمانی که وسایل نقلیه با نقص فنی در جاده‌ها تردد کنند، همیشه خطر در کمین است.

گام‌های بعدی چیست؟

حادثه اخیر می‌تواند سرآغاز نگاه جدیدی به جاده‌های استان یزد باشد. کارشناسان ایمنی راه می‌گویند احداث راه فرار تنها یکی از ابزارهای کنترل بحران در مسیرهای کوهستانی و پرخطر است. به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند هشدار، تابلوهای دینامیک، خط‌‌کشی‌های استاندارد و نصب گاردریل‌های مستحکم، از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در کاهش سوانح جاده‌ای مؤثر باشد.

پایان یک روایت تاریک؟

شاید هنوز زود باشد که بگوییم «جاده مرگ» دیگر مرگبار نیست؛ اما بی‌تردید، اقداماتی نظیر ایجاد راه فرار، پیامی روشن به همراه دارد: با اراده، برنامه‌ریزی و اجرا، می‌توان مرگ را از جاده‌ها بیرون راند. آنچه دیروز در مسیر تفت – دهشیر رخ داد، شاهدی بود بر این واقعیت که یک تصمیم درست، می‌تواند ده‌ها خانواده را از داغدار شدن نجات دهد.

حالا شاید بتوان با نگاهی متفاوت به این جاده نگاه کرد؛ نه فقط به‌عنوان یادگار تصادف‌های تلخ، بلکه به‌عنوان الگویی برای سایر مسیرهای پرخطر کشور. امید آن است که این تجربه، سرآغازی برای ایمن‌سازی همه جاده‌های ایران باشد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!