حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
معاون وزیر صمت:

جوانان تمایلی به حضور در رشته‌های معدنی ندارند

جوانان تمایلی به حضور در رشته‌های معدنی ندارند

معاون وزیر صمت گفت: جوانان تمایلی به حضور در رشته‌های معدنی ندارند و اگر برای این مشکل چاره‌اندیشی نشود تا چند سال آینده مجبور به استفاده از نیروهای متخصص خارج کشور هستیم.

به گزارش «یزدرسا»، علیرضا شهیدی صبح امروز در آیین افتتاح طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان یزد با اشاره به اینکه سازمان زمین‌شناسی یکی از وظایفی که برعهده دارد تولید ثروت برای کشور از طریق اکتشافات در حال انجام است تصریح کرد: چندین هدف در پایش ذخایر معدنی مدنظر است که اصلاح سیاست صادرات و واردات مواد معدنی، شکوفایی اقتصادی و نیروی محرکه صنایع کشور، تعادل بخشی بین ذخایر معدنی و میزان تولید از جمله این اهداف است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به چالش‌های راه‌اندازی معادن جدید در کشور افزود: مدت‌زمان راه‌اندازی معادن جدید در کشور به‌صورت متوسط 20 سال است ولی برخی معادن حتی دو برابر این زمان نیز طول کشیده است تا معدن راه اندازی شود ولی این مدت در کشورهای دیگر حدود هفت سال است.

معاون وزیر صمت با تأکید بر اینکه یکی دیگر از چالش‌های موجود در زمینه استخراج معادن کمبود نیروی متخصص است، اظهار داشت: نیروهای جوان تمایل و رغبتی به حضور در رشته‌های معدنی ندارند و متأسفانه بخش خصوصی نیز با کمبود شدید نیروی متخصص در این زمینه مواجه هستند و اگر این روند ادامه داشته باشد مجبور هستیم نیروی متخصص انسانی را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی با بیان اینکه استان یزد از لحاظ زمین‌شناسی دارای زیر زون‌های فراوان است تصریح کرد: در سراسر استان یزد دارای تنوع معدنی بسیار خوبی هستیم.

شهیدی با بیان اینکه باید نگاه مهربان‌تری نسبت به معدن داشته باشیم، تصریح کرد: ذات معدن تخریب است و در شرایطی که بدنه صنعت ضعیف شده است باید به فکر استخراج معادن جدید بود.

*معاون اقتصادی استانداری یزد: بهره‌مندی مردم از منافع معادن از سیاست‌های راهبردی استان

محمدعلی شاه‌حسینی سرپرست معاون اقتصادی استانداری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه معدن دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری است .

وی ادامه داد: جزو پنج استان صادر کننده برتر محصولات گلخانه‌ای هستیم و در تابستان امسال پائین‌ترین نرخ بیکاری را شاهد بودیم البته همچنان در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان استان دچار مشکل هستیم و از لحاظ سطح درآمد، هزینه جزو برترین های کشور هستند.

سرپرست معاون اقتصادی استانداری یزد با تأکید بر اینکه در چادرملو 7 هزار نفر و در سنگ آهن بافق حدود 3 هزار نفر اشتغال دارند، تصریح کرد: سند یزد نوین در دولت سیزدهم آماده شد که نشان می‌دهد کجا بودیم، کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم که این برنامه این موضوعات در آن دیده شده است و برای آینده استان یزد بسیار می تواند مفید و کارگشا باشد.

شاه‌حسینی افزود: بخشی از اشتغال و توسعه و حتی صنعت استان و معیشت برخی از شهرستان‌های استان وابسته به معادن است و متأسفانه ذخایر چادرملو و دیگر معادن در حال اتمام است به همین دلیل استخراج معادن جدید یکی از نیازهای واجب است و در سطح استان یزد آمادگی کامل برای اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان یزد وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه باید مردم از منافع استخراج معادن جدید بهره‌مند شوند، یادآور شد: در استان یزد و شهرستان‌هایی که منافع معادن با مردم ترکیب شده است دچار کمترین مشکلات اجتماعی بوده‌ایم و استفاده مردم از معادن جزو سیاست‌های راهبردی استان و دولت سیزدهم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از