حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛

دستاوردهای انقلاب در حوزه پزشکی چه بود ؟

دستاوردهای انقلاب در حوزه پزشکی چه بود ؟

دستاوردهای انقلاب اسلامی در این 45 سال چنان ترسی بر اندام دشمن انداخته است که برای کوچک نشان دادن آن‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، نگاهی به حوزه بهداشت و درمان در دوران پهلوی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی می‌تواند پیشرفت در این حوزه در دوران انقلاب اسلامی را نشان دهد.

در دوران پهلوی وضعیت بهداشت و درمان کشور به‌گونه‌ای بود که حضور یک پزشک ایرانی حاذق در کشور آرزو محسوب می‌شد و نبود پزشک ایرانی باعث شده بود تا پزشکان هندی و پاکستانی به کشور وارد شوند.

شاید برخی از افراد با این دلیل که جمعیت مردم ایران در آن زمان کمتر از جمعیت فعلی بود به توجیه کمبود پزشک در زمان پهلوی بپردازند، اما برای روشن شدن این موضوع و مقایسه صحیح شرایط به مقایسه سرانه پزشک نسبت به هر ۱۰هزار نفر جمعیت می‌پردازیم.

به ازای هر ۱۰هزار نفر در سال ۱۳۳۸ تعداد پزشکان موجود در کشور تنها ۲ نفر بود، اما در سال ۲۰۱۸ و بنابر اعلام بانک جهانی به ازای هر ۱۰هزار نفر از جمعیت ایران ۱۶ پزشک در کشور وجود دارد و این یعنی در زمان انقلاب اسلامی آمار پزشکان کشور نسبت به هر ۱۰هزار نفر جمعیت ۸ برابر شده است.

نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در کشور و در سال ۱۳۴۹ برابر با ۱۸۹ نفر به ازای هر هزار تولد بود، اما این نرخ در سال ۱۴۰۰ به ازای هر هزار تولد ۱۳ نفر بود؛نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در همان سال و به صورت جهانی ۳۸ نفر گزارش شد.  

کشور ایران تنها در زمینه بهداشت و درمان در دوران انقلاب به چنان شتاب و سرعتی در تولید علم منطقه، تربیت نیروی انسانی و خودکفایی رسیده است که شاید به ذهن کمتر کسی خطور می‌کرد.

استان یزد نیز همگام با سرعت رشد و پیشرفت علم پزشکی در کشور حرکت کرد و این روند رو به رشد آنقدر سریع بود که متخصصان و بزرگان زیادی در زمینه علم پزشکی پرورش داد.

 

دستاوردهای انقلاب در حوزه پزشکی چه بود ؟

*تربیت بیش از ۴۵هزار دانشجوی پزشکی در یزد

سیدمهدی هاشمی باجگانی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا»، با اشاره به تاسیس نخستین واحد پزشکی آموزش عالی در یزد اظهار کرد: با پیگیری‌های ویژه آیت‌الله شیخ محمد صدوقی و آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی نخستین واحد پزشکی آموزش عالی پزشکی پس از انقلاب اسلامی، بهمن ۱۳۶۲ در شهر یزد به نام دانشکده پزشکی یزد و با پذیرش ۳۳ دانشجوی پزشکی، زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی آغاز به کار کرد.

وی افزود: با تاسیس ۱۰ دانشکده در ۱۲ مقطع تحصیلی شامل ۱۰۷ رشته تحصیلی، دانشگاه به بالندگی رسیده و تاکنون ۴۵هزار و ۹۵۷ دانشجو تربیت کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: اولین بیمارستان بحران ۱۲۶ تختخوابی کشور پس از نوسازی و بهسازی بیمارستان قدیم فرخی یزدی در مهر ماه سال‌جاری با زیر بنای ۵هزار و ۴۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان افتتاح شد و این بیمارستان دارای ۳۳ تخت ویژه است.

امروزه استان یزد در زمینه علم پزشکی به درجه‌ای از خدمات به بیماران و جلب اعتماد بیماران رسیده است که هرساله پذیرای هزاران بیمار غیربومی است و به نوعی به قطب گردشگری سلامت در کشور تبدیل شده است.

*استان یزد مرکز نمونه کشوری در پیوند کبد

سیدکاظم رضوی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به دستاوردهای استان یزد در حیطه درمانی تنها در سال گذشته گفت: تنها در دو سال گذشته استان یزد به جایگاهی از علم پزشکی رسیده است که اولین عمل تعویض دریچه قلب بدون جراحی باز در این استان انجام شد.

وی افزود: در سال گذشته یزد به عنوان مرکز نمونه کشوری در پیوند کبد شناخته شد و تنها در این دولت ۲۵ دستگاه دیالیز به مراکز درمانی استان اضافه شد.

معاون درمان علوم پزشکی یزد با بیان اینکه استان یزد برای سومین سال پیاپی موفق به کسب رتبه اول کشوری در زمینه اهدای عضو شده است، گفت: نجات جان بیماران اولویت تمام پزشکان کشور است و در این راستا کسب رضایت از خانواده‌هایی که عزیزشان دچار مرگ مغزی شده است یک فرآیند زمان‌بر و پیچیده‌ای است که در این زمینه استان یزد بسیار موفق عمل کرده است.

وی تصریح کرد: آغاز به کار مرکز کاشت حلزون در بیمارستان شهید دکتر رهنمون و آغاز به کار بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان شهید صدوقی از دیگر اقدامات مهم انجام شده در دو سال گذشته است.

اولین‌های زیادی در استان یزد در زمینه پزشکی رقم خورد و در برخی از موارد یزد نیز خود رقم‌زننده اولین‌های بسیاری در کشور بود که شاید در هیاهوی سایر پیشرفت‌های استان این اولین‌ها کمتر شنیده شد.

*کسب رتبه نخست کشوری توسط اورژانس استان یزد 

سید محمدجواد میرجلیلی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به دستاوردهای سازمان اورژانس استان یزد در سال جاری اظهار کرد: در زمینه اعتباربخشی مراکز اورژانس پیش بیمارستانی در کشور استان یزد از بین ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور حائز رتبه نخست کشوری شد.

وی افزود: سامانه امدادخواهی ناشنوایان و دیسپچ متمرکز اورژانس در سطح استان یزد نیز راه‌اندازی شد.

رئیس اورژانس یزد عنوان کرد: از دیگر مواردی که در سال جاری رقم خورد افزوده شدن ۱۰ پایگاه پیش بیمارستانی به پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی استان با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان است.

بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین آن از جمله موارد مهمی است که می‌تواند پاسخ بسیاری از شبهات موجود در اذهان عمومی را پیش از سوء‌استفاده دشمن بدهد و باید در این امر تمام مسئولان کشور و استان فعال باشند.

 

دستاوردهای انقلاب در حوزه پزشکی چه بود ؟

*افزایش شاخص امید به زندگی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی

سید مهدی هاشمی باجگانی صبح امروز در دیدار هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با نماینده ولی فقیه در استان که به مناسبت ایام الله دهه فجر برگزار شد، افزود: بعد از انقلاب اسلامی جهش‌های قابل توجهی در پیشرفت کشور اتفاق افتاد و این پیشرفت‌ها در حوزه سلامت، خیره کننده و ارزشمند است.

وی اظهار کرد: امروزه کشور ایران در زمینه تولید علم و رتبه علمی از رتبه‌های بالای ۱۰۰ به رتبه ۱۷ در جهان و رتبه اول در منطقه تبدیل شده که این مهم از برکات انقلاب اسلامی است.

هاشمی به ارائه آمار مقایسه‌ای از دستاوردها و پیشرفت‌های کشور و استان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اشاره و عنوان کرد: هم اکنون کشور ایران در فناوری نانو رتبه چهارم، علوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی رتبه دوم و در تربیت پزشکان عمومی و متخصص رشد بیش از ۱۰ برابری داشته است.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۹۰ درصد داروهای مصرفی در داخل تولید می‌شوند و به برخی از کشورها صادرات دارو نیز داریم، این در حالی است که قبل از انقلاب، تنها ۲۰ درصد دارو در داخل کشور تولید می‌شده است.

وی بیان کرد: در سال ۵۷ تعداد هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت روستایی داشتیم و در حال حاضر حدود ۱۸ هزارخانه بهداشت در کشور فعال است.

هاشمی افزود: هزار و ۷۰۰ بهورز قبل از انقلاب به ۳۵ هزار نفر افزایش یافته و در شاخص امید به زندگی که نشان دهنده فعالیت کشور در زمینه سلامت است شاهد افزایش طول عمر مردان از ۵۷ سال به ۷۷ سال و طول عمر زنان از ۵۵ سال به ۸۰ سال هستیم و در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شاخص امید به زندگی،۲۰ سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین قبل از انقلاب تعداد ۶ بیمارستان با فعالیت اندک در استان فعال بوده و اکنون این تعداد به ۲۰ بیمارستان در سطح استان افزایش یافته است و ۱۹۰ پزشک عمومی و متخصص به ۳ هزار و ۱۰۰ پزشک افزایش یافته است.

*نام ایران تن دشمنان را به لرزه می‌اندازد

این روزها ترس دشمن از پیشرفت و جایگاه ایران در دنیا آنقدر زیاد است که دولت‌های غربی برای شکست دادن این انقلاب و این قدرت سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف مانند فضای مجازی و رسانه کردند و با هدف گرفتن نسل جدید تلاش دارند تا این نسل را از انقلاب جدا کنند؛ اما این دولت‌های غربی نمی‌دانند که ملت ایران در تمام سختی‌ها پای این کشور و این انقلاب ایستادند و در این راه جوانان، مردان و زنان زیادی جان خود را از دست دادند.

 

ملت ایران همواره ارزش این نظام و این انقلاب را می‌دانند و به دستاوردهای بزرگ آن واقف هستند، بنابراین رسانه‌های غرب بدانند که تلاش آن‌ها بیهوده است و قطعا پیروزی در این راه را تنها در خواب خواهند دید.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از