حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
بررسی اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تعاون یزد؛

رشد تعاونی‌ها دستاورد ماندگار دولت سیزدهم در یزد

رشد تعاونی‌ها دستاورد ماندگار دولت سیزدهم در یزد

حمایت دولت سیزدهم از بخش تعاون، باعث ایجاد شرایط مطلوبی برای توسعه بخش تعاون در استان یزد شده است.

به گزارش «یزدرسا»، در رشد و توسعه هر کشور، موضوع فقر و نرخ بیکاری، شاخص‌های مهمی هستند که بهبود آن‌ها موجب موفقیت بیشتر در اجرای برنامه‌های توسعه است.

 شرکت‌های تعاونی یکی از مهم‌ترین تشکل‌های غیردولتی هستند که موفقیت و مزیت آن‌ها در برنامه‌های کاهش فقر تحقق می‌یابد.

اشتغال‌زایی در تعاونی‌ها به‌طور مستقیم به کاهش فقر از طریق پیشرفت اقتصادی و اجتماعی اعضا تاثیرگذار بوده است. 

 امروزه تعاونی‌ها به عنوان یک نهاد مردمی می‌تواند نقش زیادی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند؛ فعالیت‌های ارزشمند اقتصادی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. ارائه تسهیلات مالی، ایجاد امکانات رفاهی، فعالیت در زمینه امور بازرگانی و بازاریابی، ارائه خدمات با قیمت پایین، حذف واسطه‌ها و .... تاییدی بر ادعای تاثیر مثبت اقتصادی این نهادها در کشور است.

از منظر رهبر معظم انقلاب یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین راه‌حل‌هایی که می‌تواند به استقرار عدالت در کشور کمک کند، تعاون است.  دولت سیزدهم نیز با پیروی از فرامین رهبر انقلاب بر این باور است که تعاون راه توسعه مشارکت مردم  در اقتصاد است که می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور باشد.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در استان یزد اقدامات مؤثری در حوزه تعاون انجام گرفته است.

رشد تعاونی‌ها دستاورد ماندگار دولت سیزدهم در یزد

محمدرضا فلاحتی، مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» درباره اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه تعاون استان یزد اظهار کرد: میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های تعاونی به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۱۹ هزار میلیارد ریال در قالب ۸۰ طرح بوده است.

 

وی در تشریح طرح‌هایی که به آن‌ها تسهیلات پرداخت شده است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶ طرح از مبلغ ۹۲۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال بهره‌مند شدند که بودجه آن از محل خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده توسط دولت تأمین شد.

 

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی یزد افزود: ۳۸ طرح در سال ۱۴۰۱ تسهیلات دریافت کردند که از این تعداد به ۲۲ طرح، مبلغ ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات با تأمین اعتبار از طریق تفاهم‌نامه بانک رسالت پرداخت شده است و ۱۶ طرح دیگر از محل تبصره ۱۶ به میزان ۱۳۶ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

 

فلاحتی با بیان اینکه ۱۶ طرح از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به میزان ۳۶۹ میلیارد ریال در دولت سیزدهم تسهیلات دریافت کرده‌اند، ادامه داد: از محل خط اعتباری سه هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ به ۱۰ طرح از تسهیلاتی به مبلغ یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال بهره‌مند شدند.

 

وی به صادرات محصولات شرکت‌های تعاونی به کشوهای مختلف اشاره کرد و گفت: محصولات شرکت‌های تعاونی به کشورهای مختلفی چون ترکیه، افغانستان، پاکستان، ایتالیا و ... صادر می‌شود که در دولت سیزدهم میزان صادرات تعاونی‌ها ۶۸ هزار و ۷۱ دلار بوده است.

 

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی یزد تصریح کرد: در دولت سیزدهم تعداد ۲۶۲ تعاونی در استان یزد تشکیل شد.

 

وی در مورد زمینه‌های تشکیل تعاونی و میزان اشتغال ایجادشده ادامه داد: ۲۱۲ شرکت تعاونی در دولت سیزدهم تشکیل شد که برای ۵ هزار و ۷۹۶ نفر فرصت شغلی ایجاد کرد. 

 

فلاحتی تصریح کرد: در دولت سیزدهم سه تعاونی دانش‌بنیان و دو شرکت تعاونی توسعه عمران تشکیل شد.

 

این مقام مسئول بیان کرد: با تشکیل ۲۲ شرکت تعاونی  روستا تعاون برای ۲۴۸ نفر فرصت شغلی ایجاد شد. 

 

وی تصریح کرد: برای ۲۵۸ نفر در استان یزد در طول دولت سیزدهم به واسطه تشکیل ۲۵ تعاونی بانوان فرصت شغلی ایجاد شد.

رشد تعاونی‌ها دستاورد ماندگار دولت سیزدهم در یزد

آنچه از آمار و مستندات بر می‌آید، دولت سیزدهم تلاش گسترده‌ای برای افزایش و توسعه تعاونی‌ها در استان یزد انجام داده و با اقدامات صورت گرفته گام مؤثری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و همچنین ایجاد فرصت شغلی برداشته است.

 

دولت سیزدهم به این مهم آگاه بود که کلید حل مشکلات اقتصادی افزایش مشارکت مردم است؛ امید که دولت‌های بعدی در این راستا بکوشند تا شاهد بالندگی تعاونی‌ها و رشد اقتصادی کشور باشیم.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از