حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
آن روی دیگر اعتیاد؛

ریزش سکان عاطفی خانواده با اعتیاد مادر

ریزش سکان عاطفی خانواده با اعتیاد مادر

مادر به عنوان سکاندار عاطفی و پناهگاه احساسی خانواده نقش موثری در تربیت فرزند و شکل‌دهی به شخصیت فرزند دارد، اما اعتیاد مادر باعث فروریختن آخرین سنگر خانواده در مقابل چالش‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، اعتیاد مسئله‌ای که دیگر در دنیای امروز عملی مردانه نیست و در سال‌های اخیر زنان نیز به صورت فزاینده‌ای در دام این مسئله خانمان‌سوز گرفتار شدند.

آسیب‌های وارده بر پیکره جامعه و خانواده از اعتیاد زنان بسیار بیشتر و ویران‌کننده‌تر از اعتیاد مردان است و این خود باعث شده تا زنانه شدن اعتیاد موضوع مهمی برای بررسی و یافتن راهکارهای مناسب باشد.

در اکثر جوامع، زنان بسیار کمتر از مردان رفتار انحرافی و مجرمانه دارند و در ایران، نرخ اعتیاد مردان بیش از زنان است، به طوری که ۹۵ درصد معتادان، مرد و ۵ درصد زن هسند.

این آسیب اجتماعی این روزها آن روی دیگر خود را در زندگی زنان درگیر به این بلای خانمان‌سوز نشان داده و آغوش گرم کانون خانواده را از این بانوان به یغما برده است.

زن به‌عنوان عنصر تعیین‌کننده در خانواده، تربیت فرزند و سازندگی جامعه ایفا کننده نقشی حیاتی است که این عضو اگر درگیر آسیب‌های اجتماعی شود بنیان خانواده و در ادامه اجتماع نیز درگیر پیامدهای جبران‌ناپذیری خواهد شد.

محبوبه وفائیان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه پدیده اعتیاد یک پدیده اجتماعی چندوجهی‌ای است، اظهار کرد: اعتیاد صرف نظر از جنسیت آسیب‌های متعددی به خانواده و جامعه وارد می‌کند و کانون خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: خانواده‌هایی که در آن زن درگیر به اعتیاد است آسیب جدی‌تری می‌بیند، زیرا زن با نقش مادر و یا همسر مدیریت عواطف و احساسات، جریان‌سازی عاطفی و ایجاد یک پناهگاه احساسی برای خانواده را بر عهده دارد و زمانی که زن به اعتیاد مبتلا می‌شود این ساختار ارتباطی و این عواطف غیرقابل انکار که ضرورت یک زندگی سالم است دچار خدشه شده و از دست می‌روند.

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد با بیان اینکه زن در خانواده‌ای که مرد مبتلا به اعتیاد است تلاش می‌کند تا آسیب اعتیاد را به حداقل برساند، گفت: در این خانواده‌ها آسیب اعتیاد کمتر است، زیرا مادر هنوز آن جایگاه مهم را به عنوان سکاندار عاطفی و مدیر داخلی در خانواده را حفظ می‌کند، اما زمانی که مادر درگیر اعتیاد می‌شود به نوعی خانواده از دست می‌رود.

وی ادامه داد: اعتیاد یک مادر در وهله اول بزرگترین ضربه را به ارتباط مادر با فرزند می‌زند و در خانواده‌ای که به هر دلیلی فرزند با مادر خود ارتباط سازنده و پویایی نداشته باشد، و مادر نتواند نقش ارتباطی خود را ایفا کند در نهایت باعث می‌شود که کودک نتواند تصویر ذهنی منسجمی از خود داشته باشد و در ارتباطات اجتماعی به‌گونه‌های مختلف به مشکل می‌خورد.

وفائیان با اشاره به دیگر معضلات اعتیاد مادر در خانواده عنوان کرد: اعتماد به نفس پایین، گرایشات ضد اجتماعی و تلاش برای یافتن جایگزینی برای مادر در بیرون از خانواده و خانه از دیگر مواردی است که آسیب جدی به فرزند وارد می‌کند و نکته قابل توجه این است که خلا نبود عاطفی مادر با موارد و مسائلی پر خواهد شد که خود اشتباه هستند.

وی افزود: اعتیاد یک بیماری است که جنسیت، طبقه اجتماعی، سطح سواد، نژاد نمی‌شناسد و هرکسی با هر ویژگی می‌تواند طعمه این بیماری شود.

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به علل گرایش نوجوانان دختر به مصرف دخانیات اظهار کرد: یک سیاستی در حال شکل‌گیری است و به دختران و زنان جامعه ما القا می‌کند که اگر می‌خواهید حق خود را از جامعه مردسالار بگیرید باید نشان دهید که شما هم می‌توانید رفتارهایی مانند سیگار کشیدن داشته باشید.

وی افزود: در برخی از موارد جوانان و نوجوانان فکر می‌کنند که اگر می‌خواهند جدی گرفته شوند و سایرین باور کنند که این فرد بزرگ شده و مستقل است باید با رفتارهایی مانند سیگار کشیدن این پیام را به خانواده خود و دیگران منتقل کند.

وفائیان تصریح کرد: نیاز است تا رفتارهای نوجوانان در همین ابتدای امر از لحاظ جامعه شناختی و روان‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد تا در آینده با گروهی از زنان درگیر به مواد مخدر و یا مصرف دخانیات روبه‌رو نباشیم و از این موضوع پیشگیری کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ به صورت رایگان پاسخگوی تمام سوالات مردم از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب است و مردم می‌توانند در زمینه‌های مختلف اعم از مشاوره، یافتن مراکز درمانی و ... پاسخ سوالات خود را از مشاوران مربوطه بگیرند.

با توجه به اهمیت نقش و جایگاه زن در خانواده و حفاظت از آن، نیاز است تا به مسئله و تاثیر اعتیاد زنان بر خانواده و جامعه بیشتر پرداخته شود و آگاه‌سازی عمومی در این زمینه شکل گیرد.

حفاظت از زن به منزله حفاظت از خانواده و جامعه است و نباید اثرگذاری این عنصر مهم را برای داشتن جامعه سالم فراموش کنیم.

انتهای پیام/م

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از