حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مطرح شد؛

شاداب‌سازی کتابخانه‌های عمومی یزد در اولویت است

شاداب‌سازی کتابخانه‌های عمومی یزد در اولویت است

کیفی‌سازی ساختمان، تجهیزات، خدمات، شاداب‌سازی و گسترش برنامه‌های فرهنگی و به روز رسانی منابع کتابخانه‌ای در همه نقاط استان اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد است.

به گزارش «یزدرسا»، در سال 1372 خورشیدی 24  آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم‌ دی ماه سال 1372 با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

این روز به نام کتاب و کتاب‌خوانی نامگذاری شده تا بهانه‌ای باشد برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سطح سواد عمومی جامعه؛ جامعه‌ای که کتاب نخواند قدرت تفکر و تحلیل را از دست می‌دهد و آمادگی پذیرش هر دروغ، فتنه و ظلمی را خواهد داشت. 

کتاب، محصول تجربه‌های بشری و خلاقیت‌های ذهنی و آموخته‌های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش‌ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. کتاب وسیله‌ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می‌ماند و به آیندگان منتقل می‌شود. پدیدآوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه‌های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می‌کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده ماندگار می‌شود.

خبرنگار یزدرسا، با توجه به قرار گرفتن در هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار گفتگویی را در خصوص وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان با  محمدمحسن رفیعی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم.

*یزدرسا: چند باب کتابخانه در سطح استان یزد وجود دارد و جایگاه استان در کشور در این زمینه چگونه است؟

رفیعی:  در حال حاضر ۱۱۲ باب کتابخانه عمومی در سطح استان یزد فعال است که از این تعداد ۱۰۰ باب کتابخانه نهادی، ۱۱ باب مشارکتی و یک باب مستقل است و استان یزد از این نظر در بین سه استان برتر کشور در سرانه تعداد کتابخانه به ازای جمعیت قرار دارد.

*یزدرسا: سرانه فضای کتابخانه‌ای به ازای هر نفر در استان چگونه است و جایگاه استان در این زمینه در کشور چگونه است؟

رفیعی: در استان یزد به ازای هر 100 نفر 5.81 متر مربع فضای کتابخانه‌ای داریم که در این زمینه نیز جایگاه استان یزد در بین سه استان برتر کشور است.

 *یزدرسا: چند عنوان کتاب در کتابخانه های استان موجود است و بیشتر کتاب‌ها در چه زمینه‌ای است ؟ 

رفیعی: 2 میلیون و 439 هزار و 814 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که تعداد کتب در حوزه ادبیات، دین و تاریخ به نسبت سایر موضوعات بیشتر است.

*یزدرسا: سرانه مطالعه در استان یزد به چه میزان است و استان یزد در این زمینه چه جایگاهی در کشور دارد؟

رفیعی: اخیراً سنجشی در مورد آمار سرانه مطالعه انجام نشده است و طبق آخرین آمار رسمی مرکز آمار که مربوط به انتهای سال 1399 است ، یزد در بین استان‌ها جایگاه را به خود اختصاص داده بود.

*یزدرسا: کتابخانه‌های استان یزد چه تعداد عضو دارند و بیشتر اعضا در چه رنج سنی هستند ؟

رفیعی: کتابخانه‌های عمومی استان یزد بالغ بر 105 هزار و 500 عضو دارد که خوشبختانه کودکان، نوجوانان و جوانان بیشترین آمار عضویت را در این زمینه دارند.

*یزدرسا: وضعیت کتابخانه‌های شهرستان‌های استان و همچنین روستاها و نقاط محروم استان چگونه است؟

رفیعی: وضعیت کتابخانه‌های شهرستان‌های استان به نسبت جمعیت نسبتاً مناسب است و در مجموع کتابخانه‌ها به عنوان بزرگترین شبکه فرهنگی کشور در استان هم چنین وضعیتی دارند به نحوی که 27 کتابخانه روستایی در سطح استان یزد وجود دارد و خدمات کتابخانه‌ای در دورترین نقاط استان نیز برقراراست.

 *یزدرسا: راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در برخی نقاط استان به کجا رسید؟

رفیعی: در حال حاضر یک کتابخانه سیار در روستاهای شهرستان بهاباد مشغول خدمات‌رسانی است و رایزنی بری تأمین کتابخانه سیار برای سایر شهرستان‌ها با مسئولان مربوطه در جریان است.

 *یزدرسا: اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد چیست؟

رفیعی: کیفی‌سازی ساختمان، تجهیزات، خدمات، شاداب‌سازی و گسترش برنامه‌های فرهنگی در همه نقاط استان و تأمین منابع کتابخانه‌ای مناسب که جدیدا در حال چاپ است نیز در برنامه قرار دارد و در واقع کتاب‌های خوب برای کتابخانه‌های عمومی نیز یکی از اولویت‌های اصلی ما است.

 *یزدرسا: چه اقداماتی برای افزایش مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام شده یا در دستور کار است؟

رفیعی: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان یزد در دو حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اقدامات متعددی صورت گرفته است، در حوزه سخت افزاری، تجهیز، بازسازی و زیباسازی فضاهای کتابخانه‌ای و در حوزه نرم‌افزاری نیز آموزش کتابداران، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی متناسب با کتاب و کتابخوانی، به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ای و خرید بخشی از کتب مورد نیاز اعضا، انجام شده است.

اخیراً نیز بحث کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌ها مورد استقبال واقع شده است.

*یزدرسا: چه تعداد کتابخانه در استان یزد بهسازی و بهینه‌سازی شده است و چه تعداد نیاز به بهینه‌سازی دارند؟

رفیعی: حدود نیمی از کتابخانه‌های استان که نیاز به بازسازی داشته است در طی 10 سال اخیر به تدریج و به تناسب بودجه، بهسازی و بازسازی شده‌اند و در مورد کتابخانه‌های باقیمانده نیز به مرور در برنامه قرار گرفته است.

*یزدرسا: استان یزد چه تعداد کتابدار دارد ؟

رفیعی: حدود 250 نفر از همکاران ما کتابداران و مسئولان کتابخانه هستند که در کتابخانه‌های استان یزد به خدمات‌رسانی مشغولند.

*یزدرسا: رسیدگی به وضعیت معیشتی کتابداران که همیشه مورد بحث بود به کجا رسید و چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

رفیعی: با پیگیری‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در هفته کتاب سال جاری 15 درصد فوق‌العاده ویژه احکام کتابداران اصلاح شده است و در آینده نیز شاهد بهبود وضعیت معیشتی همکاران زحمتکش نهاد خواهیم بود.

*یزدرسا: برای هفته کتاب در سال جاری چه برنامه‌هایی در استان یزد در نظر گرفته شده است؟

رفیعی:  سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «آینده خواندنی است» با برنامه‌های متعدد در استان یزد در نظر گرفته شده است، آغاز پویش شعر مقاومت با موضو ع «اسم شب صبح است» یکی از برنامه‌های این هفته در استان یزد است که ویژه دانشجویان و عموم مردم و  با همکاری دانشکده فنی و حرفه‌ای امام علی(ع(  یزد و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد برگزار می‌شود.

جلسه تفسیر قرآن با حضور استاد فهیم‌نیا و مسئولان در کتابخانه مرکزی یزد، همچنین غبارروبی گلزار شهدا با حضور بنده و معاونان و کارشناسان ستاد، همکاران مرکز اسناد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد از دیگر برنامه‌هیا این هفته است.

افتتاح نمایشگاه عکس یادمان، نشست خبری به مناسبت این هفته، دیدار با خانواده شهید یاوری، نشست پرسش و پاسخ اعضای کتابخانه‌ها در کتابخانه امام علی )ع(، افتتاح طرح زنگ کتاب‌خوانی یار مهربان در مدرسه نوربخش با همکاری آموزش و پرورش استان، بازدید آقای پارسائیان معاون استاندار از چهار کتابخانه شهرستان یزد، حضور مدرسه تفضلی در کتابخانه مرکزی یزد و برنامه نمادین دانش‌آموزان در همدردی با کودکان غزه و افتتاح طرح رادیو آوا از دیگر برنامه‌های این هفته است.

برگزاری ویژه برنامه رونمایی کتاب نویسندگان کوچک با همکاری نشریه کودک یزد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد در محل نمایشگاه‌های دائمی، برنامه کتابخون با محوریت اهدای خون در مرکز انتقال خون، افتتاح کتابخانه روستایی آیت‌الله ابوترابی اله‌آباددر  شهرستان زارچ، حضور درتعدای از  کتابفروشی‌های یزد از جمله کتاب‌فروشی دانشجو، بلوط و کاما کتاب و دیدار با مدیران کتاب فروشی، برگزاری سلسله نشست‌های «کتاب، یزد و فرهنگ» با حضور نویسندگان استان و با موضوع آسیب‌شناسی وضعیت مطالعه در استان یزد و برگزاری مراسم جشن سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب و تجلیل از کتابداران برگزیده استان یزد نیز از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در استان یزد است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از