حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد:

طرح سامان خانواده در یزد مردمی‌سازی می‌شود

طرح سامان خانواده در یزد مردمی‌سازی می‌شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: استقرار طرح سامان خانواده در مجموعه‌های اداری استان یزد اتفاق افتاده است و در ۶ ماهه دوم امسال بحث مردمی‌سازی طرح را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش «یزدرسا»، جمال قهرمانی صبح‌ امروز در نشست خبری با موضوع تشریح سند یزد نوین در زمینه طرح سامان خانواده گفت: برنامه تحولی یزد نوین شامل ۱۵ محور است و طرح سامان خانواده به عنوان یکی از برنامه‌های فرهنگی اجتماعی در این سند در دستور کار مدیریتی ارشد استان یزد قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد ادامه داد: با توجه به وضعیت کاهش ازدواج و افزایش طلاق طی نزدیک به ۱۰ سال گذشته در کشور و دغدغه‌مندی در این حوزه، طرح سامان خانواده در دستور کار قرار گرفت که از نظرات نخبگان در آن استفاده شده و مصوبه شورای برنامه‌ریزی و فرهنگ عمومی را دارد و در شورای عالی انقلابی فرهنگی نیز ارائه شده است.

نسبت سه به یک ازدواج و طلاق در استان یزد

وی یادآور شد: وضعیت ازدواج راضی‌کننده نیست و وضعیت طلاق هم شرایطی در استان و کشور ایجاد کرده که موجب احساس خطر‌ در این زمینه هست به گونه‌ای که طی ۱۰ سال در کشور شاهد افزایش ۳۵ درصدی افزایش طلاق در کشور و 58 درصدی آن در استان هستیم و در سال ۱۴۰۱، نیز ۵ هزار و ۹۷۱ مورد ازدواج و ۲ هزار و ۲۳۷ طلاق در استان ثبت شده که نسبت هر سه ازدواج به یک‌ طلاق را نشان می‌دهد.

قهرمانی با اشاره به اجرای طرح سامان خانواده به صورت پایلوت در استان یزد ادامه داد: طرح‌های برنامه تحولی سند یزد نوین‌ مسئول پیگیری ویژه دارند ‌که ‌با حکم استاندار مشخص شده‌اند در طرح ‌سامان خانواده نیز مسئول پیگیری ویژه آن مدیر کل دفتر امور اجتماعی است و ۶ کمیته نیز ذیل آن وجود دارد که رئیس هر کمیته مدیر یک دستگاه اجرایی است.

تشکیل 6 کمیته ذیل طرح سامان خانواده در یزد

وی با بیان اینکه این طرح در اواخر اردیبهشت 1401 وارد فاز اجرایی شده است، عنوان کرد: تیم اجرایی این طرح در شهرستان‌ها حضور پیدا کردند و با حضور فرماندار و دستگاه‌های اجرایی این طرح توضیح داده شد و مرحله استقرار این طرح انجام شده است و اکثر دستگاه‌های اجرایی مسئول بر این طرح واقف هستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد اضافه کرد: طرح سامان خانواده با چشم‌انداز افزایش ازدواج، کاهش طلاق، افزایش جمعیت و تحکیم نهاد خانواده ورود کرده و به دنبال همسان کردن و روان کردن ادبیات خانواده و شبکه‌سازی و اتصال فعالان در حوزه خانواده است.

وی با بیان اینکه این طرح شامل ۶ کمیته ترویج، تسهیل، تشکیل، تحکیم، تکالیف و تعالی است، افزود: اداره کل ورزش و‌جوانان استان یزد مسئول کمیته ترویج، سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری مسئول کمیته تسهیل، دانشگاه علوم پزشکی مسئول کمیته تشکیل، سازمان بهزیستی مسئول کمیته تحکیم، سازمان تبلیغات اسلامی مسئول کمیته تکالیف و حوزه‌های علمیه مسئول کمیته تعالی این طرح در استان است.

قهرمانی عنوان کرد: استقرار طرح سامان خانواده در مجموعه‌های اداری اتفاق افتاده است و امیدواریم این طرح در مجموعه‌های مردمی تسری پیدا کند و مردم در حوزه عملیاتی ورود پیدا کنند، زنجیره‌شدن و شبکه‌شدن این مجموعه‌های مردمی اهمیت دارد که در این زمینه شناسایی آنها صورت گرفته است و در ۶ ماهه دوم امسال بحث مردمی‌سازی طرح را پیگیری می‌کنیم.

150 هزار یزدی پشت خط ازدواج

محمدحسین رحیمی‌نسب، مدیر اجرایی طرح سامان خانواده در استان یزد نیز در این نشست نیز گفت: تقریبا ۲۰ تا ۲۵ آسیب در حوزه خانواده و جمعیت وجود دارد که باید رفع شود، جمعیت پشت خط ازدواج که در استان یزد تقریبا 150 هزار نفر هستند، افزایش طلاق، کاهش ازدواج، افزایش سن ازدواج، افزایش سقط جنین و کمرنگ شدن مسئولیت خانواده در حوزه تربیت از جمله آسیب‌هایی است که در دو دهه اخیر سیر صعودی داشته است.

وی با اشاره به اشکالاتی که در زمینه فعالیت در حوزه خانواده وجود دارد، گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که ما می‌توانیم بهتر کار کنیم و از امکانات موجود بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و طرح سامان خانواده پنج شعار اصلی همسان‌سازی ادبیات فعالان این حوزه، روان‌سازی عملیات، شبکه‌سازی، تخصصی‌کردن کارها و نظارت و ارزیابی قوی را در این زمینه دنبال می‌کند.

دنبال کردن طرح سامان خانواده در بدنه مردمی

رحیمی‌نسب تأکید کرد: با اجرای طرح سامان خانواده به دنبال این هستیم که شیوه نوین مدیریت در حوزه خانواده عملیاتی شود که جایگزین اقدامات ناکارآمد و کم‌بهره قدیمی هست و اعتقاد ما این است که چنانچه عملیات در حوزه خانواده در استان براساس این شیوه‌ها اجرا شود شاخص‌ها بالا می‌رود.

وی یادآور شد: از شهریورماه امسال اجرای این طرح در بدنه مردمی دنیال می‌شود که ان‌جی‌اوها و مجموعه‌های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده استان شناسایی شده‌اند و پس از تقسیم‌بندی انها حول کمیته‌های تعیین شده، آموزش تخصصی آنها انجام می‌گیرد و با شیوه مدیریتی نوین اجرای طرح سامان خانواده دنبال می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از