یادداشت؛
مثبتاندیشی تا به کجا؟
روانشناسی زرد این روزها به دکه پربازده برای کاسبان این حوزه با پیچیدن نسخه واحد برای همگان تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، زهرا مقیمی*؛ قدیمالایام ضربالمثل « یک شبه ره صد ساله رفتن» تاکیدی بر اهمیت صبر و بردباری بود و این صبوری کردن در تمام زمینهها حتی در آشپزی ایرانی به چشم میخورد، قرمهسبزیای که برای آماده شدنش نزدیک به ۶ ساعت باید صبوری کرد، سرکهای که چندین ماه صبوری لازم دارد و ترشی سیری که باید چندین سال صبوری کرد، بنابراین صبر کردن در تکتک لحظات زندگی ما بیآنکه بدانیم نهفته شده است.
اما سوال این است که چرا در مسیر موفقیت به اندازه درست کردن ترشی سیر صبر نمیکنیم؟
چرا تلاش داریم با استفاده از دورههایی با اسامی دهانپرکن مسیر موفقیتی که مجریان این برنامهها برای تمام مردم با یک نسخه واحد پیچیدن، در یک شب (به اذعان خودشان) طی کنیم؟
شاید تاکنون در فضای مجازی صفحات زیادی تحت عنوان بلاگر انگیزشی به چشمتان خورده باشد، صفحاتی که اگر در کنار یکدیگر قرار دهیم با یک نگاه اجمالی متوجه میشویم که تمام این صفحات و مجریان و برگزارکنندگان کارگاههای موفقیتِ یک شبه، در حال بیان کردن حرفهای کپی شده از روی یکدیگر هستند؛ حرفهایی که تماما یک چیز را بیان میکنند که اگر در حال غرق شدن در مشکلات فردی و اجتماعی هستی، تنها مثبت بی اندیش، اگر بیکاری، تنها مثبت بی اندیش، اگر در سوگ از دست دادن عزیز خود هستی، مثبت بی اندیش، اگر در حال تجربه افسردگی هستی، مثبت بی اندیش، اگر در حال سر و کله زدن با صاحبخانه برای گران نکردن اجاره هستی، مثبت بی اندیش و اگر... تا تمام مشکلات حل شود و تو به ثروت دلخواه خود دست پیدا کنید.
حرفهایی که برگرفته از کتابهای نام آشنا و مشابه «راز» هستند و در وهله اول انسان را مقصر اصلی تمام درد و رنجهای خود میداند و بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، جغرافیایی، خانوادگی و.... با مثالهای سرشار از هیجان میخواهد که تنها مثبت بی اندیشید و به «ویژن بورد» خود نگاه کنید.
مثبتاندیشی و تلاش برای خوب کردن حال خودمان گامی زیبا و موثر است اما مسئلهای که مطرح میشود این است که این کارگاههای مثبتاندیشی و امثالهم تنها برای خالی کردن جیب شما و پر کردن جیب خودشان آن هم با پیچیدن نسخه واحد برای همگان است.
روانشناسی زرد و کاسبان این حوزه تنها بدون تجربه علمی و بالینی و بیان جملات تکراری آن هم برای همه! و بدون گفتن حرف جدید تلاش میکنند تا از این حقه زودبازده مارکتینگ در فضای مجازی به کسب درآمد برسند.
تفاوت مهم روانشناسی زرد با علم روانشناسی این است که در علم روانشناسی تمام شرایط فرد اعم از ویژگیهای فردی و شخصیتی، خانوادگی، اجتماعی، جغرافیایی و .... در نظر گرفته شده و با واکاوی عمیق تمامی ابعاد زندگی شخص و با تمرکز بر او به ارائه راهحل موثر متناسب با زندگی آن فرد میپردازند؛ عمیق، علمی و درنهایت کاربردی.
شاید این روزها نیاز باشد تا روانشناسی زرد را بشناسیم و بدانیم کاسبان این حوزه با دادن وعده یک شبه رفتن راه صدساله به شما تنها خوشحالی خود را عمیقتر و میزان ناامیدی شما را نسبت به خودتان بیشتر میکنند؛ بنابراین باید بدانیم که روانشناسی زرد و پیچیدن نسخه واحد مثبتاندیشی حتی در زمان مرگ، یک بیزینس بدون تجربه بالینی است.
*زهرا مقیمی_فعال رسانه