حالت تاریک
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
رئیس میز اقتصاد وزارت کشور:

مشارکت مردم لازمه بهبود وضع اقتصاد است

مشارکت مردم لازمه بهبود وضع اقتصاد است

رئیس میز اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با اشاره به عملکرد بسیار نامناسب دولت گذشته در زمینه موضوعات مهم اقتصادی گفت: برای بهبود بیشتر وضع اقتصاد ایران نیاز به «مشارکت مردم» در اقتصاد و «رشد تولید» داریم.

به گزارش پایگاه خبری «یزد رسا»، عباس علوی راد در نشست برخط تبیین شعار سال که با حضور دستیاران مردمی‌سازی دولت در استان یزد برگزار شد با اشاره به اینکه کلیدی‌ترین متغیر اقتصادی در تمام کشورها، تولید و رشد اقتصادی است اظهار داشت: کلمه «جهش» و «مشارکت مردمی» که در شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده کاملاً نشان از دوراندیشی و زمان‌شناسی ایشان دارد؛ اما برای محقق‌شدن این شعار نیاز است که به‌صورت دقیق اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در زمینه اقتصاد کشور گذشته است برای مردم تبیین شود تا بتوانیم شاهد مشارکت مردمی باشیم.

*عملکرد اقتصادی دولت گذشته، همچنان دامن‌گیر مردم است

وی در ادامه با تبیین وضعیت اقتصادی کشور در سال‌های گذشته و با تأکید بر اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور ایران از سال‌های 1370 تا 1389 حدود 3.9 درصد بوده است اما در سال های بعد این عدد کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: از سال 90 تا 99 میانگین بلند مدت رشد اقتصادی کشور به شدت کاهش و به نزدیک صفر رسید که این موضوع مشکلات بسیار زیادی را برای کشور ایجاد کرده است و عواقب آن همچنان دامن گیر کشور است.

رئیس میز اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با بیان اینکه یکی دیگر از مولفه‌های اقتصادی که از دولت گذشته برجای‌مانده و کشور همچنان با اثرات آن درگیر است کاهش درآمد سرانه مردم است اظهار داشت: درآمد سرانه مردم از سال 90 تا 99 حدود 35 درصد کاهش داشته است که به این معنی است که درآمد هر ایرانی در این مدت 35 درصد کاهش یافته است و زمانی این مولفه اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم میزان سرانه به صورت کامل با رفاه مردم رابطه مستقیم دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه یزد افزود: سومین اتفاق ناگوار اقتصادی دهه 90 را  کاهش رشد سرمایه‌گذاری در کشور ذکر و خاطرنشان کرد: در دهه 90 رشد سرمایه‌گذاری در کشور به منفی 4 درصد رسید که این موضوع نیز مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کرده است. 

مشارکت مردم لازمه بهبود وضع اقتصاد است


*عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم چگونه بود؟

علوی راد در ادامه با طرح این سؤال که عملکرد دولت سیزدهم برای مقابله با این مؤلفه‌ها چگونه بوده است خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور در سال‌های 1400 و 1401 حدود 4.2 درصد بوده است که نشان می دهد دولت تلاش کرده رشد اقتصادی کشور را به میانگین بلند مدت خود برگرداند ولی این موضوع کافی نیست زیرا «رشد تولید بیشتر» ضرورت امروز ملت ایران برای جبران خسارت های گذشته است.

 

علوی راد افزود: درآمد سرانه مردم ایران نیز همچنان با سال 90 فاصله دارد و سهم هر ایرانی به اندازه دوران قبل از دهه 90 نیست، پس می طلبد که مسیر اقتصاد «جهش گونه» رشد کند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مولفه‌های اقتصادی که دولت سیزدهم آن را بهبود بخشید، متوسط رشد سرمایه‌گذاری است که به 3.3 درصد در دوران دولت سیزدهم رسید، اما این موضوع نیز برای رفاه مردم کافی نیست اظهار داشت: علت اینکه رشد سرمایه گذاری هنوز به رفاه و بهبود زندگی مردم منجر نشده است عدم تلاش دولت سیزدهم نیست بلکه عملکرد و خرابی های دولت گذشته است که باعث شده تلاش های دولت فعلی منجر به نتیجه نشود.

 

مشارکت مردم لازمه بهبود وضع اقتصاد است


*چرا «مشارکت مردمی» لازمه بهبود شرایط فعلی است؟

علوی راد در ادامه با طرح این سؤال که تحقق شعار سال چگونه و به چه علت می‌تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود گفت: در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده میانگین رشد اقتصادی کشور حدود 8 درصد باشد اما با نگاه به عملکرد دوران گذشته ایران به این نتیجه می رسیم که دولت توان کشیدن چنین باری را ندارد، پس باید دیگر ارکان و فعالان به کمک بیایندکه یکی دیگر از این ارکان مردم هستند که در شعار سال بر روی ان تاکید شده است.

 

وی افزود: مشارکت مردم و بخش خصوصی لازم است تا رشد اقتصادی کشور متناسب با درصدی که برای پیشرفت لازم است برای کشور فراهم شود؛ بنابراین واقعاً در چنین شرایطی انتخاب شعار سال با عنوان مشارکت مردم حکیمانه بوده؛ زیرا اولویت قطعی کشور است.

 

این اقتصاددان برجسته کشور در ادامه با اشاره به اینکه موضوع مهار تورم همچنان در سال جاری مهم است؛ اما مسائل آن نسبت به سال گذشته بسیار کمتر خواهد بود تصریح کرد: در سال جاری «رشد تولید» بسیار مهم‌تر از تورم است و در ضمن اینکه مرحله سخت مهار تورم در سال گذشته انجام شد و در حال حاضر پوسته سخت مهار تورم مانده است که تولید بیشتر می‌تواند این مرحله را نیز پشت سر بگذارد.

 

این استاد دانشگاه در ادامه این نشست برخط با دستیاران مردمی‌سازی دولت در استان یزد، با اشاره به اینکه در ادبیات اقتصادی دو مؤلفه «رشد نقدینگی» و «رشد تولید» در کاهش یا افزایش ارزش پول ملی یک کشور اثر دارد و در کشور ما که نفت تولید می‌کنیم موضوع درآمد نفتی نیز به‌عنوان متغیر سوم نقش‌آفرینی می‌کند تصریح کرد: در سال 97 و موقع خروج آمریکا از برجام درامد حاصل از صادرات نفت ایران حدود 57 میلیارد دلار بود و دو سال بعد به پائین ترین میزان خود رسید که  حدود 21 میلیارد دلار بود و در حال حاضر بر اساس امار مراکز بین المللی در سال 1401 درآمد نفتی ایران به حدود 56 میلیارد دلار رسیده است.

 

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم هر سه مؤلفه مهم اقتصادی کشور بهبود پیدا کرده است تصریح کرد: اگر در سال جاری بتوانیم آنچه که در شعار سال مطرح شده محقق شود و جهش تولید و رشد اقتصادی کشور از 4 درصد فراتر رود و مشارکت مردم افزایش پیدا کند، موضوعاتی که خیلی ها را نگران کرده است مثل مهار تورم، افزایش ارزش پول ملی و افزایش رفاه به طور قطع محقق خواهد شد و این دل نگرانی ها برطرف می شود.

 

مشارکت مردم لازمه بهبود وضع اقتصاد است


*نحوه افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و تولید چگونه است؟

علوی راد در بخش پایانی صحبت خود در مورد نحوه افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و تولید نیز گفت: برای محقق‌شدن این هدف باید بر روی 6 اکوسیستم فعالیت کنیم که این موضوعات شامل افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت تعاونی ها ، افزایش مشارکت اقتصادی و بازار کار، افزایش شرکت های دانش بنیان و توجه به موضوع نواوری، تامین مالی و توسعه منابع مالی و ایجاد نهادهایی که برای مردم تسهیل گری کنند.

 

وی با تأکید مجدد بر اینکه گفتمان‌سازی شعار سال بسیار ضرورت دارد تصریح کرد: مردم ایران باید متوجه شوند که افزایش رفاه تک‌تک ایرانی‌ها و مهار تورم با افزایش مشارکت اقتصادی و رشد تولید محقق خواهد شد و بر اساس تجربه‌های دوران جنگ تحمیلی و دوران سخت دیگری که ایران پشت سر گذاشته می‌توان با اطمینان گفت که اگر ضرورت موضوع برای مردم تبیین شود، مردم نیز همراه شده و تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از