حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
نمایشگاهی که انتظارات را برآورده نکرد؛

نمایشگاه پاییزه یزد در پیچ‌وخم اختلافات مسئولان

نمایشگاه پاییزه یزد در پیچ‌وخم اختلافات مسئولان

هرساله در راستای حمایت از مردم نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در سطح استان برگزار می‌شود اما نمایشگاه پاییزه امسال به دلایل مختلف با چالش‌هایی روبه‌رو بود.

به گزارش یزدرسا؛ هرساله نمایشگاه‌هایی در راستای حمایت از مردم و همچنین اصناف و تولیدکنندگان با عناوین نمایشگاه «بهاره»، «پاییزه» و «ویژه ماه رمضان» در سطح استان برگزار می‌شود که مورد اقبال عموم هم قرار می‌گیرد.

نفس برگزاری نمایشگاه در ایران برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده، امری پسندیده و جاافتاده است. هدف از برگزاری نمایشگاه در فصول و مناسبت‌های مختلف از نمایشگاه‌های نوروزی گرفته تا بازگشایی مدارس و نمایشگاه‌های ضیافت در آستانه ماه مبارک رمضان، ارزان‌فروشی نسبی اجناس در مقایسه با دیگر واحدهای صنفی و عرضه مایحتاج مردم به‌طور مستقیم است. در این چارچوب مردم می‌توانند از برخی تولیدکنندگانی که حاضرند اجناس خود را منصفانه‌تر و با حاشیه سود کمتری بفروشند، خرید کنند. در مقابل تولیدکننده هم حاشیه سودش را با فروش بیشتر جبران می‌کند. در همین حال تشکل‌های صنفی چون اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی، اتاق اصناف ایران و سازمان حمایت مصرف‌کننده در تقسیم وظایفی که دارند، بر قیمت و کیفیت اجناس این نمایشگاه‌ها نظارت می‌کنند.

امسال هم نمایشگاه پاییزه شهر یزد در محلی متفاوت برگزار شد که البته برخی مشکلات را نیز برای شهروندان به همراه داشت.

 

تداخل نمایشگاهی و بالا بودن نرخ اجاره دلیل جا‌به‌جایی نمایشگاه بود

علیرضا حسنی، رئیس اتاق اصناف استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یزدرسا اظهار کرد: نمایشگاه پاییزه یزد با مساحت چهار هزار مترمربع و دویست غرفه در محل پارکینگ موقوفه باغ دولت‌آباد به مدت هشت روز برپا شد.

وی در رابطه با درصد غرفه‌های نمایشگاه عرضه مستقیم کالای برگزار شده گفت: در این نمایشگاه ۴۹ در صد غرفه‌ها به مواد غذایی، ۱۶ درصد به پوشاک، ۱۱ درصد به کیف و کفش، هشت درصد به لوازم‌التحریر و ۱۶ درصد به اجناس متفرقه اختصاص داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۷۰ هزار نفر از نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه بازدید کردند، ادامه داد: هر غرفه دار در این مدت از حداقل ۱۵ تا ۳۹۵ میلیون فروش داشت؛ ۴۲ میلیارد تومان چرخش مالی نمایشگاه بوده است.

رئیس اتاق اصناف استان یزد در رابطه با دلیل برگزاری نمایشگاه پاییزه یزد در محل پارکینگ باغ دولت‌آباد تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها در استان یزد زیر نظر کمیته برگزاری نمایشگاه‌های استان انجام می‌گیرد و به دلیل اینکه در تاریخ مصوب شده توسط این کمیته، امکان برگزاری نمایشگاه پاییزه به دلیل تداخل با نمایشگاه دیگر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد نبود.

حسنی افزود: مجری انتخاب‌شده برای نمایشگاه عرضه مستقیم کالا پاییزه پیشنهاد برگزاری نمایشگاه در محل پارکینگ باغ دولت‌آباد را داد تا در مرکز شهر بوده و دسترسی شهروندان به آن آسان‌تر باشد؛ این اولین تجربه برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در این مکان بود که خوشبختانه مردم و مسئولان راضی بودند.

وی در مورد مشکلات مختلف از جمله ترافیک در اطراف محل برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: هر جایی که نمایشگاه برگزار کنیم، با مشکلات خاص خود همراه است؛ به‌عنوان‌مثال برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد به دلیل بعد مسافت انتقادهایی همراه است.

رئیس اتاق اصناف استان یزد ادامه داد: البته یکی از موضوعات مهم دیگر در ارتباط با محل برگزاری نمایشگاه میزان اجاره بالای نمایشگاه بین‌المللی یزد است؛ باغ دولت‌آباد برای برگزاری این نمایشگاه ۱۰۰ میلیون تومان اجاره دریافت کرد؛ اما شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد قرار بود برای برگزاری این نمایشگاه ۹۰۰ میلیون تومان اجاره بگیرد.

 

نمایشگاه عرضه مستقیم کالا بر اساس قانون برپا می‌شود

وی با بیان اینکه بسیاری از اصناف و بازاریان راضی به برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها نیستند؛ گفت: اصناف اعتقاد دارند، از ابتدای سال، تولیدات خود را برای عرضه در زمان شروع مدارس شروع می‌کنند و در این مدت به زمان شهریور امیدوار هستند که بتوانند امرارمعاش کند و مالیات خود را بپردازند اما برگزاری نمایشگاه درست در زمانی که تقاضای این کالاها زیاد است، کلید می‌خورد و باعث ایجاد اختلال در کسب‌وکار آن‌ها و در نهایت امرا معاششان می‌شود.

حسنی ادامه داد: عدم برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا هم اجحاف در حق مصرف‌کننده بوده و لازم است بر اساس قانون طی سال سه مرتبه این‌چنین نمایشگاهی برگزار شود.

رئیس اتاق اصناف استان یزد با تأکید بر اینکه متولی برگزار نمایشگاه عرضه مستقیم کالا بازاریان و اصناف هستند، گفت: شرکت در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا از طریق اتحادیه‌ها شکل می‌گیرد؛ اگر کسی خارج از استان بخواهد شرکت کند، باید حتماً تولیدکننده بوده و پروانه کسب داشته باشد؛ در نمایشگاه اخیر شرکت‌کننده خارج از استان نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های تخصصی حق عرضه مستقیم کالا ندارند، تأکید کرد: اگر احساس کنیم در نمایشگاه تخصصی عرضه مستقیم کالا صورت می‌گیرد، به‌عنوان نماینده بازار مخالفت خود را اعلام می‌کنیم.

 

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد حاضر نشد به‌خاطر مردم کوتاه بیاید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد با اشاره به مشکلات نمایشگاه پاییزه امسال در یزد گفت: اینکه تمام امکانات استان در حمایت از شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد آمده اما نمایشگاه پاییزه در محل در باغ دولت‌آباد برگزار شود یک ضعف است.

محمدعلی شاه‌حسینی تصریح کرد: اگر این نمایشگاه در مرکز نمایشگاه‌ها برگزار می‌شد، بازدید و کیفیت بیشتر بود و برندهای معتبرتری هم در آن شرکت می‌کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد بیان کرد: تمام اختیارات در ارتباط با این نمایشگاه به کمیته مشخصی واگذار شد؛ انتظار این بود که اجرای بهتری از این نمایشگاه را شاهد باشیم.

 

 هرچند بازاریان و اصناف به عدم برگزاری نمایشگاه اتفاق‌نظر دارند؛ اما دود برگزار نشدن آن به چشم مردم رفته و فشار زیادی را بابت گران‌فروشی متحمل می‌شوند؛ ازاین‌رو و بر اساس قانون نمایشگاه عرضه مستقیم کالا باید حداقل سه بار در طول سال برگزار شود.

 اما نکته حائز اهمیت آن است که برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه تمام دستگاه‌های متولی پای‌کار آمده و راه را برای حمایت از مردم هموار کنند. اینکه نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در محل مناسب و درخور شهروندان برگزار نشود و مشکلات عدیده‌ای چون نبود فضای کافی برای بازدید و همچنین مشکلات ترافیکی داشته باشد، برای شهر یزد و مسئولانش دور از شأن است. در نمایشگاه پاییزه امسال تولیدکننده‌ها حاضر به شرکت نشدند و عملاً عرضه مستقیم کالا صورت نگرفت؛ قطعاً اگر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شد، استقبال تولیدکننده‌ها و برندهای معتبر بهتر بود.

اینکه شهرک نمایشگاه‌ها در زمین رایگان مستقر شده و عوارض هم پرداخت نمی‌کند و از محل برگزاری نمایشگاه‌ها هم درآمدزایی می‌کند، اما برای برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برای سه برهه در سال، از میزان اجاره مصوب خود کوتاه نمی‌آید، جای بسی تأمل است.

مسئولان امر نباید اجازه دهند مردم چوب اختلافات دو دستگاه را خورده و از نمایشگاه عرضه مستقیم کالا به‌طور شایسته و بایسته محروم بمانند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از