حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

دو نماینده مردم استان یزد چهارشنبه شب با حضور در دانشگاه سراسری یزد پای درد دل دانشجویان نشسته و به سئوالات آنها پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار «یزدرسا»؛ نشست پرسش‌وپاسخ تشکل‌های دانشجویی با مجمع‌نمایندگان استان یزد که شامگاه چهارشنبه در تالار اندیشه دانشگاه یزد به همت انجمن اسلامی دانشگاه یزد برگزار شد، با حضور محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر، زارچ و بخش ندوشن و محمدرضا دشتی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های مختلف استان آغاز به کار کرد.

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

ساعت شروع برنامه ۱۸.۳۰ دقیقه ذکر شد اما با تاخیر ۳۰ دقیقه‌ای مراسم در ساعت ۱۹ با قرائت قرآن کریم شروع شد.

 

  محمدصالح جوکار راس ساعت ۱۸.۴۵ به‌عنوان اولین نماینده وارد تالار اندیشه شد. در ابتدا تعداد دانشجویان حدود ۳۰ نفر بود؛ اما اندک اندک وارد نشست شده و به جمعیت آنها اضافه شد.

 

 مجری در همان ابتدای نشست اعلام کرد که میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد و صباغیان نماینده پنج شهرستان در نشست حضور نخواهند یافت و دشتی نماینده مردم اردکان با تاخیر در نشست حضور خواهد یافت.

 

  سپس یکی از دانشجویان تریبون را به دست گرفته و مطالبات مقام معظم رهبر از مجلس شورای اسلامی را یادآور شد.

 

  دشتی، نمایندگان مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۹.۱۵ وارد مراسم شد.

 

  بعد از آن نشست حالت رسمی به خود گرفته و نمایندگان تشکل‌های مختلف، به ترتیب، هر کدام به مدت دو دقیقه مطالبات و سوالات خود را مطرح می‌کردند.

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

چنگانی، دبیر تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه اظهار کرد: نیت خود را خالص کرده و برای خدا کار کنید؛ بسیاری از مسئولان حرف‌ها می‌زنند؛ اما به آن عمل نمی‌کنند .

 

  وی ادامه داد: اینکه نمایندگان به صورت دسته جمعی سوگند یاد می‌کنند، یک سوگند شرعی بوده و اصلاً تشریفاتی نیست؛ انشاالله که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند.

 

  چنگانی ادامه داد: مجلسی که تشکیل شد سال ۹۸ همانطور که حضرت آقا فرمودند پرانرژی، انقلابی و ترکیبی از افراد جوان و با تجربه هستند؛ عزیزان شما عناصر انقلابی هستید؛ پس انتظار است عملکردتان نیز انقلابی باشد؛ برای اداره امور تبیینی مجلسی دارای کفایت و کارآمد لازم است.

 

  وی در بخش دیگری از سخنان خود در راستای فرامین مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلسی نکاتی را گفت و ادامه داد: یکی از نکات مثبت مجلس یازدهم ساده زیستی است؛ نگاه از بالا به پایین نسبت به مردم نداشتن و نشست و برخاست با مردم از ویژگی‌های این مجلس بود.

 

  دبیر تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد ادامه داد: سال آخر نمایندگی مجلس سال حساسی است؛ یکی از گرفتاری‌های کشور سال آخر مجلس است؛ غرض این است که نقاط قوت خودتان را ادامه دهید؛ اینکه سال بعد در این سمت باشید یا نه، از مسائل درجه چندم است؛ اصل قضیه این است که تا الان چه کرده‌اید و آنچه انجام داده‌اید، مورد رضای حق‌تعالی قرار گرفته است یا خیر.

 

 وی در رابطه با برخی از احکام صادرشده در مجلس درخواست پاسخگویی نمایندگان حاضر در نشست در این رابطه را داد.

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) گرامیداشت یاد و خاطره دانشجویان حق طلبی که در راستای منافع ملت در مقابل رژیم سابق در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، اظهار کرد: دانشگاه سکوی رشد، عقلانیت و اثرگذاری اجتماعی دارد.

 

  وی ادامه داد: دانشگاه جایگاهی برای تسهیل در امر علم، دانش و پرسشگری در سطح جامعه است. دانشگاه می‌تواند با تولید علم و نگاه تحلیلی و پژوهشی، یک جریان فکری را برای مجلس رقم زده و مجلس را به سمت مسائل اصلی و اساسی کشور، هدایت کرده و زمینه را برای حل مسائل و مشکلات مردم فراهم آورد.

 

  جوکار تصریح کرد:  اگر گفتمان‌سازی در دانشگاه باشد، یک مجلس تحول‌آفرین خواهیم داشت.

 

  نماینده مردم یزد و اشکذر، زارچ و بخش ندوشن ادامه داد: دانشجو نباید بی‌تفاوت باشد؛ بلکه باید متفاوت از دیگران عمل کرده و کنش‌گری و مطالبه‌گری را در جامعه ما دنبال کند.

 

   وی با تاکید بر اینکه دانشجو نباید گرفتار موج‌های ایجادشده توسط دشمن شود، عنوان کرد:  دانشجوی تمدن‌ساز در ایران اسلامی، برای تحول در جامعه موج ایجاد می‌کند.

 

  جوکار ادامه داد: دانشجو امید کشور، نظام و حاکمیت است و نباید راهی و سوژه‌ای برای امید پیدا کردن دشمن باشد؛ بلکه باید بستری فراهم کند تا دشمن نا امید شود.

 

  وی گفت: دانشجو نیروی مورد امید یک کشور است و  باید چشم بیدار مسئولان و نمایندگان مجلس باشد تا بتواند در فضای غبارآلود حق را تشخیص داده و آنچه واقعیت دارد را به مردم نشان بدهد.

 

 نماینده مردم یزد و اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در پاسخ به یکی از دانشجویان در رابطه با سیاست‌های کلی نظام که از وی مقام معظم رهبری ارائه شده است، اظهار کرد:  موضوع شفافیت منابع‌ مالی انتخاباتی برابر سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید است.

 

 جوکار افزود:  مجلس باید براساس سیاست‌های کلی قانونگذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری حرکت کرده و ریل‌گذاری لازم را انجام دهد؛ چراکه این مسئله یک نکته اصلی و اساسی در امور کشور است که مجلس نیز باید آن را دنبال کند.

 

 وی ادامه داد: مواردی که مجلس یازدهم در حوزه اقتصاد، سیاسی، فرهنگ و مسائل اجتماعی تصویب کرد و یا آنچه که تا پایان عمر مجلس یازدهم در دستور کار داریم، در راستای قوانینی باشد که نظام مسائل کشور را پاسخ دهد.

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

در ادامه نشست، دشتی، نماینده تشکل انجمن اسلامی دانشگاه یزد ضمن تسلیت ایام فاطمیه خطاب به نمایندگان اظهار کرد: امیدوارم رفت و آمد نمایندگان به داشنگاه محدود به ایام انتخابات نباشد و بعد از انتخابات هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دانشگاه‌ها بیایند.

 

  وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه به طور اتوماتیک حدود دو سال است که عقب افتاده است و الان به صورت سریع تصویب شده و احتمالا به‌صورت دقیق بررسی نمی‌شود.لطفا در رابطه با جزییات آن توضیح دهید.

 

 دشتی افزود: توضیح دهید که چرا مجلس یازدهم دایه مهربان‌تر از مادر شده و خواستار تصویب طرح شفافیت برای سایر قوا را داشته باشد؛ در حالی که هنوز به حرف خود که شفافیت آرای نمایندگان مردم در مجلس عمل نکرده است؛ آگاهی مردم از نظر و رای نمایندگان نسبت به قوانین و مسائل حق مردم است.

 

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

در بخش دیگری از این مراسم سیدرضا اکبری، نماینده انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی تریبون را در اختیار گرفته و با شعری از کتاب شاخنامه سخنان خود را شروع کرد.

 

 وی با خواندن غزل « تا لحظه ای که پا به ثریا گذاشتید/ بر شانه های چند نفر پا گذاشتید؟» خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه عنوان کرد: چرا با وجود فیلتر کردن برخی پلتفرم های خارجی خود مسئولان و نمایندگان مجلس در آنها جولان می‌دهند؟ حضور شما در پلبفرم‌های فیلترشده که شما در این راستا اقدام کرده‌اید، خلاف قانون است؛ این در حالی است که هزاران نفر که کسب و کارشان را در آن پلتفرم‌ها راه‌اندازی کرده بودند به خاطر فیلترینگ ورشکست شدند.

 

 اکبری ادامه داد: خجالت‌آور است که رئیس‌جمهور هم در این بسترها حضور یافته و تیک آبی هم دارد؛ دنبال تیک آبی بودن در صفحه‌ای که خود فیلتر کرده‌اید غیرقابل عفو است.

 

 نماینده انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی گفت: فساد ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری در واردات چای افشا شده است؛ ۷۰ درصد واردات چای در دست افرادی قرار گرفته که ارز نیمایی می‌گرفتند و در بازار آزاد می‌فروختند و پول‌های نجومی را به جیب زدند.

 

 وی در ادامه نسبت به دولت سیزدهم انتقاداتی را ارائه کرد.

 

 اکبری در ادامه عنوان کرد: چرا وضعیت دانشگاه علوم پزشکی یزد که قطب نازایی کشور محسوب شده و از نظر رنکینگ دانشگاهی جزو دانشگاه‌های خوب و برتر کشور است باید این باشد که حتی سردر نداشته و با کمبود امکانات رفاهی عدیده‌ای مواجه است.

 

 وی افزود: کم لطفی‌هایی که نسبت به دانشجویان و رزیدنت‌های پزشکی می‌شود، قابل چشم‌پوشی نیست.

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

 در بخش دیگری از این نشست داوری، نماینده انجمن اسلامی مستقل دانشگاه آزاد یزد اظهار کرد: ابتدا گله می‌کنیم از برخی نمایندگان مردم استان یزد در مجلس به دلیل آنکه در جمع دانشجویان آرمان‌خواه حضور نیافتند.

 

 وی ادامه داد: شفافیت قوای سه‌گانه شعار مجلس قبلی بود اما نتیجه‌ای در پی نداشته است؛ آقای جوکار طرح شفافیت آرا به کجا رسید و نتیجه این طرح چه شد؟

 

 داوری اظهار کرد: ناآرامی‌های سال گذشته را با چالش‌های زیادی برای کشور پشت سر گذاشتیم؛ اینک که بحث بر سر مسئله حجاب بالا گرفته است، موضع نمایندگان مجلس در رابطه با مقوله حجاب چیست؟

 

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

 واعظی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه یزد اظهار کرد: اصل صحبت من با آقای صباغیان است که در این جلسه حاضر نشدند؛ ما دانشجو هستیم و نیاز است که در جلسات نیاز اصلی دانشگاه گفته شود؛ یک سری مسائل سیاسی ما را از مسائل اصلی جا گذاشته است، درخواست دارم بعد از انتخابات هم در دانشگاه حضور داشته باشید و قول‌های خود به دانشجویان را یادآوری کنید.

 

 وی ادامه داد: آقای جوکار وضعیت نمایندگان استان یزد به چه صورت است؟ چرا تعداد نمایندگان استان یزد تغییر نکرد؟

 

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

 نماینده واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در این نشست در رابطه با لایحه وزارت بازگانی عنوان کرد: افزایش قیمت ناشی از تورم در چند ماه گذشته به خصوص در محصولات اساسی چندمین بار در سال‌های اخیر بحث تشکیل وزارت بازرگانی بدنه حاکمیت را به خود مشغول سازد اما اما تجربه وجود وزارت بازرگانی در دهه‌های گذشته حاکی از آن است که تشکیل مجدد وزارت بازرگانی موجب افزایش واردات خواهد شدکه علنا علاوه بر تضعیف و به نابودی کشاندن تولید داخل به ضرر مصرف کنندگان نیز خواهد بود.

 

 قاسمی ادامه داد: وزارت بازرگانی هر بار به بهانه‌های از جمله تنظیم بازار، حمایت از حقوق مصرف‌کننده و ... بدون توجه به مصالح تولید، واردات کالاهای اساسی را آزاد کرده که موجب ناهماهنگی‌هایی در بخش کشاورزی شده است.

 

 نماینده واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه یزد ادامه داد: کلاً فلسفه تشکیل وزارت صنعت معدن و تجارت وادغام این دو وزارت خانه برای آن بود که سیاست‌های تجاری و تولید در امتداد هم قرار بگیرد و جلوگی تناقضات در تصمیم‌گیری را بگیرد؛ حتی تجربه جهانی نشان داده است که خیلی از کشورهای موفق دنیا این دو وزارت را با هم ادغام کرده‌اند؛ به همین دلیل باید این دو صنعت یکپارچه باشند.

 

 قاسمی با ابراز مخالفت در رابطه با تشکیل وزارت جدید از نمایندگان خواست در این باره توضیح دهد.

 

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

 در ادامه محمدرضا دشتی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با سرعت تصویب برنامه هقتم توسعه عنوان کرد: اینگونه نیست؛ در این برنامه شخص آقای رئیس‌جمهور و یا معاونان و وزرایشان و همچنین شخص رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسات مرتب با برنامه هفتم توسعه شرکت می‌کردند.

 

دشتی ادامه داد: جلسات متعدد و طولانی کارشناسی و پژوهشی در رابطه با مباحث مختلف و جزء به جزء این برنامه برگزار شده است و اینگونه نبوده که با سرعت و بدون بررسی برنامه تصویب شود.

 

وی تاکید کرد: از دانشجویان می‌خواهیم برنامه هفتم توسعه را خوانده و اگر جایی از برنامه اشکالی می‌بینند، به ما اطلاع دهند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس‌جمهور در خصوص بودجه امسال عنوان کرده‌اند که یکی از محاسن بودجه امسال منابع واقعی دیدن است که باعث تراز بودن بودجه و منابع می‌شود.

 

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به عزیزان دانشجویی که از ما عمل کردن به قولمان را می‌خواهند می‌گویم، هر موقع دانشگاه از ما دعوت کنند، با اشتیاق به دانشگاه می‌آیم و عملکرد خود را به دانشجویان ارائه خواهم کرد. تلاش می‌کنم به آنچه که قول داده‌ام عمل کنم.

 

  دشتی در مورد وزارت بازرگانی اظهار کرد: در برخی کشورها وزارت بازرگانی و صنعت و معدنشان از هم جدا است؛ اینکه می‌گوییم در برخی از کشورهای پیشرفته این دو وزارت از هم جدا نیستند، صحیح نبوده و در کل تشکیل وزارت بازرگانی در قالب لایحه ارائه شده و در حال حاضر این لایحه تشکیل وزارت بازرگانی مسکوت مانده است.

 

نمایندگان استان یزد پای درد دل دانشجویان نشستند

 جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سئوالات تشکل های دانشجویی عنوان کرد: اینکه برخی دانشجویان می‌گویند ما در آستانه انتخابات به دانشگاه‌ آمده‌ایم صحیح نبوده و در برهه‌های مختلف هر زمان که تشکل دانشجویی ما را دعوت به حضور در دانشگاه کرده است، به دانشگاه آمده‌ایم.

 

وی ادامه داد: مطلبی که دانشجویان در این جلسه  مطرح کردند «آراء نمایندگان را رصد می کنند»، یعنی دانشجو دغدغه شفافیت و رصد مجلس را دارد، این موضوع بسیار ارزشمند است.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: شفافیت آرا با توجه به مطالبه‌ای که جامعه داشت، در دستور کار قرار گرفت و لازم بود آیین نامه مجلس تغییر پیدا کند که به رای گذاشته شد و با کم داشتن سه رای مسکوت گذاشته شد. اگر طرحی در صحن مجلس رای نیاورد، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس به مدت ۶ ماه نمی‌تواند مجدد مطرح شود.

 

وی افزود: بعد از آن طرح شفافیت قوای سه‌گانه مطرح شد که مورد بررسی قرار گرفت؛ این طرح در مجلس تصویب شد و بعد از چهار نوبت رفت و برگشت به شورای نگهبان، در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و به رای گذاشته شد و در نهایت این مصوبه مجلس در مواردی جزیی رای نیاورد. قرار شد اصلاحاتی انجام شود؛ الان در کارگروه تخصصی است و هفته آینده در صحن علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد؛ امیدواریم این طرح هرچه زودتر به سرانجام برسد.

 

جوکار در رابطه با  طرح اصلاح حوزه های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس تصریح کرد: بیست و سه سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می گذرد. این در حالی است که طبق اصل شصت و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر ۱۰ سال تعداد ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌تواند اضافه شود و در حال حاضر پس از گذشت دو دهه و عدم اجرای آن، به شرط کسب بیشترین آرا نمایندگان در صحن علنی مجلس، تعداد ۴۰ نفر به نمایندگان اضافه شود.

 

وی ادامه داد: بدین صورت تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «یزد، اشکذر و زارچ» از یک نفر به دو نفر افزایش یابد و همچنین با انتزاع خاتم و ابرکوه از حوزه انتخابیه «مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مروست»، حوزه انتخابیه «خاتم و ابرکوه و مروست»، با اختصاص یک نماینده ایجاد شود و نام حوزه انتخابیه «مهریز، بافق، بهاباد ابرکوه و خاتم و مروست» به «مهریز، بافق و بهاباد» اصلاح شود؛ اما در نهایت طرح افزایش اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی به مدت ۶ ماه مسکوت ماند.

 

جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر، زارچ و بخش ندوشن تصریح کرد: تلاش می‌کنیم رضایت دولت را برای این طرح جلب کنیم تا بی‌عدالتی در حوزه‌ای انتخابیه مرتفع شود.

 

وی در پاسخ به دانشجویان مبنی بر نداشتن آزادی عنوان کرد: این جلسه نمونه بارز آزادی بیان است، معتقدم دانشجو باید سئوال کند، ما نمایندگان و مسئولان نیز پاسخگو باشیم.

 

 جوکار ادامه داد: حکمرانی باید بر دل‌های مردم باشد و اگر مسئولی بخواهد دغدغه و مشکل مردم را حل کند، باید صحبت آن‌ها را بشنود و به مردم علاقه‌مند باشد، تا بتواند خدمت کند.

 

 وی با بیان اینکه دولت در خصوص مدیریت ارز ترجیحی حساسیت به خرج می‌دهد، عنوان کرد: این فساد چای در دولت قبل استارت خورده بود و اکنون این دولت جلوی آن را گرفته است. نباید با هیچکس در زمینه فساد شوخی داشت.

 

این مقام مسئول در رابطه با مشکلات رفت‌وآمد دانشجویان عنوان کرد: جهت رفع مشکلات حوزه حمل‌و‌نقل ریلی استان یزد، در مسیر یزد به مشهد و تهران و بالعکس، پیگیری‌های جدی انجام گرفت و اکنون شیفت‌هایی راه‌اندازی شده؛ ولی بازهم پیگیر راه‌اندازی خط مجدد، قطارهای سریع‌السیر هستیم.

 

 وی اضافه کرد: قطارهای پردیس چندین سال وجود داشت؛ ولی از زمان شیوع کرونا کنار گذاشته شد و راه آهن مجوز فعالیت مجدد این قطارها را نمی داد؛ با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مذاکراتی داشتیم و از بانک رفاه نیز تسهیلات برای بازسازی اخذ کردیم.

 

  جوکار با اشاره به اینکه اواخر بهار، زمان راه‌اندازی مجدد قطارهای پردیس اعلام شده بود، افزود: راه آهن مجوز فعالیت مجدد آن را نمی‌داد، که بازهم آن را پیگیری کردیم، بر اساس آخرین قول دکتر صالحی، مدیر عامل راه آهن به بنده، اول دی ماه این خط راه‌اندازی خواهد شد.

 

  وی عنوان کرد: امیدوارم این قول پابرجا باشد؛ زیرا با راه اندازی مجدد این خطوط ریلی، بخشی از مشکلات دانشجویان و مردم را حل خواهد شد.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از