حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
تنها 20 درصد مطالبات گندم‌کاران یزدی پرداخت شد؛

پابرجا بودن مشکل هر ساله گندم‌کاران یزدی

پابرجا بودن مشکل هر ساله گندم‌کاران یزدی

عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم‌کارانی که محصول خود را به صورت خرید تضمینی تحویل دولت می‌دهند، مشکلی است که تقریباً هر سال در کشور تکرار می‌شود و موجب گلایه و نارضایتی کشاورزان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، تولید گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی و اساسی‌ترین محصول مورد نیاز جامعه همواره مورد توجه سیاستگذاران بخش کشاورزی در کشور بوده است، از طرفی قیمت‌گذاری و خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی یکی از سیاست‌های حمایتی اعمال شده از سوی دولت در سال‌های گذشته بوده و نقش مؤثری در جهت دادن به الگوی کشت و بهره‌برداری از اراضی کشاورزی داشته است.

هدف از خرید تضمینی گندم از سوی دولت به عنوان مهم‌ترین کالای راهبردی، بیش از آن‌که اعلام قیمت حداقلی و حمایت از تولید این محصول باشد به واسطه جایگاه آن در«امنیت غذایی» کشور است. خرید تضمینی گندم به افزایش تولید داخلی کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند نیازهای غذایی کشور را تأمین کرد، با افزایش تولید، کشور قادر خواهد بود تا به خودکفایی در تولید گندم نزدیک‌تر شود.

ضمن اینکه سیاست خرید تضمینی گندم به کشاورزان اطمینان می‌دهد که محصول خود را با قیمتی مناسب می‌فروشند. این حمایت مالی می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات باشد.

 از طرفی دیگر با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به دلیل خرید تضمینی، زیرساخت‌های مرتبط با تولید گندم (مانند آبیاری، تجهیزات و فناوری) نیز توسعه می‌یابند که به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. همچنین موجب تقویت زنجیره تأمین گندم و بهبود فرآیندهای توزیع و نگهداری گندم شود که در نهایت به امنیت غذایی کمک خواهد کرد.

قیمت نهایی خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به نرخ ۱۷۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شد و فرایند تحویل گندم از کشاورزان نیز چند ماهی است که آغاز شده است.

پابرجا بودن مشکل هر ساله گندم‌کاران یزدی

پرداخت 20 درصد مطالبات گندم‌کاران استان یزد

در این زمینه یدالله جوادپور، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد  با اشاره به میزان پرداخت مطالبات گندم‌کاران  در استان یزد، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، گفت:  تاکنون در مجموع 6 هزار و 600 تن گندم از کشاورزان استان یزد به قیمت یک هزار و 164 میلیارد ریال خریداری شده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 242 میلیارد ریال مطالبات گندم‌کاران یزدی معادل تقریباً 20 درصد از مطالبات آنها واریز شده است و  80 درصد از مطالبات گندم‌کاران هنوز باقی مانده که به مرور در حال پرداخت است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد عنوان کرد: بیشترین گندم خریداری شده دولت در استان یزد از گندم‌کاران شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و مروست بوده و بیش از 2 هزار و 500 کشاورز هستند که گندم تحویل دادند و هنوز بخش زیادی از مطالبات آنها پرداخت نشده است.

وی افزود: کار برداشت گندم در استان یزد از 15 خردادماه آغاز شده و تا پایان مردادماه ادامه دارد و همچنان مراکز خرید در شهرستان‌های استان در حال تحویل گندم کشاورزان هستند.

جوادپور گفت: سال گذشته در فصل کامل نزدیک به 8 هزار و 500 تن گندم در استان به صورت تضمینی خریداری شد و امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقداری کاهش خرید داشتیم که عقب‌تر بودن سالر زراعی جاری نسبت به سال گذشته و همچنین جود خشکسالی در اول فصل زراعی و  گرم باده‌ها و طوفان‌های شدید از جمله دلایل آن است.

پابرجا بودن مشکل هر ساله گندم‌کاران یزدی

گلایه کشاورزان یزدی از تأخیر در پرداخت مطالباتشان

اکنون شاهد گلایه‌های بسیاری از گندم‌کاران از جمله کشاورزان استان یزد هستیم که با وجود گذشت مدت زیادی از تحویل گندم خود به مراکز خرید تضمینی، هنوز بخش بزرگی از مطالباتشان پرداخت نشده است.

مجید زارع خورمیزی یکی از گندم‌کاران استان یزد است که در این زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با ابراز نارضایتی از تعلل در پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: تعلل در پرداخت مطالبات گندم‌کاران نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است.

وی که یکی از گندم‌کاران عمده یزد است در رابطه با مشکلات گندم‌کاران این استان تصریح کرد: بیمه و جهاد کشاورزی دو نهادی هستند که مطالبات گندم‌کاران را بی‌پاسخ گذاشته و به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

زارع خورمیزی که خود در طرح کشت قراردادی شرکت کرده است، ادامه داد: امسال پرداخت به‌موقع مطالبات با چالش‌هایی مواجه شده است؛ بر اساس تعهدی که جهاد کشاورزی داشته است، قرار بود پرداخت‌ها به‌موقع باشد؛ اما در حال حاضر دو ماه است که گندم برداشت‌شده را تحویل داده‌ایم ولی در قبال آن پولی پرداخت نشده است.

وی گفت: متولیان در زمان پرداخت مطالبات به‌صورت قطره‌چکانی عمل کرده و در واقع گندم‌کار زمانی به‌حق خود دست پیدا می‌کند که دیگر به دردش نمی‌خورد.

این گندم‌کار یزدی تصریح کرد: مسئولان گندم‌کاران را برای رسیدن به خودکفایی ترغیب می‌کنند اما در زمان عمل به تعهدات خود بی‌تفاوت هستند. اگر این روال ادامه داشته باشد، گندم‌کاران ضرر دیده و به‌ناچار باید رویه دیگری اتخاذ کند.

با تأخیر در پرداخت‌ها و مطالبات گندم‌کاران استان یزد، انگیزه کشاورزان برای تولید و افزایش سطح زیر کشت کاهش می‌یابد که ممکن است علاوه بر نارضایتی اجتماعی، به کاهش تولید گندم کشور در آینده منجر شود، بنابراین با توجه به نقش مهم خرید تضمینی گندم در تقویت امنیت غذایی کشور نیازمند مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی دقیق در کشور هستیم و دولت باید سیستم‌های مالی خود را بهبود بخشد و فرآیند پرداخت‌ها را سریع‌تر و کارآمدتر کند و برنامه‌ریزی دقیق برای خرید و پرداخت‌ها بر اساس زمان برداشت و نیازهای کشاورزان داشته باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از