حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403

کاهش نرخ بیکاری یزدی‌ها در دولت شهید‌ رئیسی

کاهش نرخ بیکاری یزدی‌ها در دولت شهید‌ رئیسی

بالا بودن نرخ بیکاری یکی از چالش‌های سال‌های اخیر استان یزد است که این نرخ در دولت سیزدهم به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است.

به گزارش «یزدرسا»، رونق اشتغال یکی از راهکارهاو زمینه‌های اساسی برای تحقق اقتصاد مردمی است. با ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می‌توان به پیشرفت اقتصادی اشتغال‌آفرین و همچنین پایداری اجتماعی دست یافت. با بهره‌گیری از تجارب، اتخاذ سیاست‌های مناسب و توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توان فرصت شغلی ایجاد کرده و کاهش بیکاری را رقم زد. بر اساس قانون و از منظر مقام معظم رهبری اشتغال یکی از مهم‌ترین مسئوليت‌های دولت است و ضرورت دارد به دغدغه همه نهادهای مرتبط بدل شود.

  بر اساس آمار در دولت سیزدهم، اشتغال روند مثبت و روبه رشدی را تجربه کرده است و طبق داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به رقم ۸.۱ درصد رسیده که کمترین میزان بیکاری در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود. 

 در استان یزد نیز با اقدامات اثرگذار از جمله پاحیای کارخانه‌های راکد و تعطیل شده، تزریق تسهیلات ارزان قیمت،‌تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و توسعه مشاغل خرد و خانگی که در راستای رونق تولید و اشتغال صورت گرفته است، شاهد کاهش نرخ بیکاری هستیم.

کاهش نرخ بیکاری یزدی‌ها در دولت شهید‌ رئیسی

محمدرضا فلاحتی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» در رابطه وضعیت اشتغال ایجادشده در استان یزد در دولت سیزدهم اظهار کرد: بر اساس آمار و سامانه رصد اشتغال در سال ۱۴۰۰ تعهد اشتغال ۱۴ هزار و ۳۵۱ نفر داشته‌ایم که به میزان ۹۰ درصد تحقق یافته و برای ۱۲ هزار و ۹۶۹ نفر اشتغال ایجاد شده است.

 

وی تعهد اشتغال دولت در استان یزد در سال ۱۴۰۱ را ۱۸ هزار و ۹۸۱ نفر اعلام کرد و افزود: در این سال اشتغال ایجادشده بیش از میزان تعهد بوده و زمینه اشتغال برای ۲۳ هزار و ۹۵۸ نفر ایجاد شد که شاهد تحقق ۱۲۶ درصدی بودیم.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز میزان اشتغال ایجادشده بالاتر از حد تعهد بود؛ تعهد اشتغال در این سال ۲۳ هزار و ۹۸۵ نفر بود؛ این در حالی است که اشتغال ۱۱۸ درصدی محقق شده و زمینه اشتغال برای ۲۸ هزار و ۲۰۱ نفر ایجاد شد.

 

*** شیب نزولی نرخ بیکاری در دولت سیزدهم

 

 فلاحتی در تشریح روند نرخ بیکاری در دولت سیزدهم بیان کرد: نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱/۸ درصد بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۹/۲ درصد رسید؛ این روند ادامه داشت و در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری به هفت درصد رسید.

 

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری مردان در سال ۱۴۰۰ را ۵/۶ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری مردان به ۳/۲ درصد رسید.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد ادامه داد: شاخصه نرخ بیکاری زنان نیز در دولت سیزدهم روال کاهشی داشته است؛ نرخ بیکاری زنان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۱/۶ درصد بوده است که در سال ۱۴۰۲ به ۲۱/۳ درصد رسیده است.

 

وی با مقایسه آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در ابتدای دولت سیزدهم و سال گذشته بیان کرد: تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۴ هزار نفر بوده و با روند نزولی در سال ۱۴۰۲ به ۱۵ هزار نفر رسید.

 

فلاحتی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ استان یزد رتبه اول اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در کشور کسب کرد، ادامه داد: درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ثبت‌شده در سامانه رصد نسبت به کل ثبت‌نام شدگان در استان یزد ۱۷/۳۴ درصد است.

کاهش نرخ بیکاری یزدی‌ها در دولت شهید‌ رئیسی

بر اساس آمار و سامانه رصد اشتغال که در این مصاحبه نیز آمده است، خدمت‌رسانی واقعی شهید رئیسی و تیم دولت سیزدهم برداشت می‌شود. از قدیم گفته‌اند مشت نمونه خروار است و وقتی به‌طور مستدل خدمت‌رسانی دولت سیزدهم در استان یزد را می‌بینیم، می‌توان آن را به سراسر کشور تعميم داد. این نکته برای انتخاب اصلح در انتخابات پیش‌رو بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از