حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد:

۶۷درصد موقوفات استان یزد فاقد سند مالکیت است

۶۷درصد موقوفات استان یزد فاقد سند مالکیت است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: نزدیک به ۶۷ درصد موقوفات استان یزد فاقد سند مالکیت است.

به گزارش یزدرسا؛ حجت‌الاسلام رضا صادقی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم استان یزد همواره در عرصه سنت حسنه وقف پیشتاز بوده‌اند و هر کجا که نیاز بوده است در جهت پیشرفت جامعه اسلامی وارد عمل شده‌اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در رابطه با آمار موقوفات استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴هزار و ۶۳۹ موقوفه شامل منفعتی وانتفاعی، ۴۶هزار ۲۲۰ رقبه ملکی و غیرملکی و همچنین ۱۵۹ بقعه متبرکه در بانک اطلاعات موقوفات و ثبت و ضبط شده است.

وی در رابطه با اخذ اسناد مالکیت اظهار کرد: در زمینه موقوفات نزدیک به ۶۷ درصد موقوفات استان یزد فاقد سند مالکیت است.
صادقی با اشاره به اینکه اعتبار اختصاص داده شده در سفر قبل رئیس جمهور برای اخذ اسناد بسیار کارساز بوده است، ادامه داد: عوامل ثبت اسناد در استان یزد تلاش کردند تا زمین خواری موقوفات به حداقل برسد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه تثبیت، شناسایی و به‌روزرسانی موقوفات ضرورت دارد، ادامه داد: از هفته وقف سال گذشته تا به امروز یک هزار ۴۹۰ سند برای موقوفات صادر شده است که رشد ۱۲۰ درصدی را نسبت به سال قبل داشته است.
وی اخذ سند برای بخشی از موقوفه حاج ابوالقاسم رشتی و موقوفه محمدتقی عرب از جمله اقدامات شاخص در راستای سند دار کردن موقوفات در استان یزد است. موقوفه حاج ابوالقاسم رشتی شامل ۶پلاک بوده که سه سند آن صادر شده است.
صادقی افزود: موقوفه محمدتقی عرب در ورودی شهر یزد بلوار نصر واقع شده است و سند بیش از ۹۰ هکتار آن صادر شده است؛ امیدواریم در راستای ساخت مسکن ملی برای شهروندان بتوانیم از این وقف بهره ببریم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره بر ضرورت پرداخت حقوق موقوفات اظهار کرد: باید خدمات‌رسانی موقوفات به اطلاع مردم رسانده شود تا در جریان وقف و برکات آن قرار گیرند.
صادقی با بیان اینکه موقوفه حاج ابوالقاسم رشتی در بلوار دانشجو واقع شده است، ادامه داد: راه آهن شهر یزد و بیش از ۵۵ دستگاه دولتی بر روی موقوفه حاج ابوالقاسم رشتی مستقر هستند؛ این موقوفه ۶۰ نیت دارد که برای اجرای این نیات لازم است حقوق موقوفه پرداخت شود.
وی با بیان اینکه آرمستان بزرگ یزد (خلدبرین) نیز یکی از موقوفات یزد است و بالغ بر ۸۰ هکتار وسعت دارد، افزود: سند این موقوفه امسال به نام اوقاف ثبت شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: اجاره فعال درا ستان یزد ۱۰ هزار و ۷۴۳ رقبه است و موقوفات بدون سند اجاره نیز ۱۰ هزار و ۶۱۹ مورد است که ۷ هزار و ۶۶۵ مورد نیز مستاجران آن برای پرداخت اجاره مراجعه نکرده اند و بدون اینکه حق و حقوق وقف را پرداخت کنند، در حال استفاده از آن هستند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با بیان اینکه دهم مهر به عنوان نخستین روز از هفته وقف به نام وقف، رسانه، ترویج فرهنگ وقف نامگذاری شده است، تصریح کرد: وقف ـ قرآن؛ سنت نبوی و سیره معصومین(ع)، وقف ـ اقتصاد پایدار؛ رشد تولید، وقف ـ امامزادگان؛ ترویج فرهنگ زیارت، وقف ـ حمایت از خانواده؛ ترویج سبک زندگی اسلامی، وقف ـ حمایت از نخبگان علمی و دانش‌بنیان‌ها، وقف ـ سلامت جامعه؛ تکریم واقفین و خیرین عناوین دیگر روزهای هفته وقف است.
صادقی با اشاره به برنامه‌های هفته وقف گفت: افتتاح نمایشگاه دستاوردهای وقف، دیدار با آیت‌الله ناصری، زیارت قبور شهدای گمنام و شهید آیت‌الله صدوقی، محفل انس‌با قرآن و جشن میلاد بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حاج ابوالقاسم رشتی از جمله برنامه‌های هفته وقف در یزد است.
وی نشست اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل ثبت اسناد و همایش خانوادگی اوقاف در شهرستان مهریز را از دیگر برنامه‌های هفته وقف در یزد عنوان کرد.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از