حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رئیس اداره بازرگانی خارجی صمت استان یزد:

پایانه صادراتی میبد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

پایانه صادراتی میبد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت،معدن وتجارت استان یزد گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های پایانه کاشی و سرامیک شهرستان میبد فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود، فاز اول این پایانه در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

محمدرضا نصیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت برای گسترش هرچه بیشتر تجارت در استان‌های مختلف اقدام به ایجاد شیوه‌نامه و دستورالعمل پایانه‌های صادراتی کرده است که تا سالیان گذشته در سطح کشور بیشتر استان‌های مرزی از این پایانه‌های صادراتی استقبال داشتند.

وی ادامه داد: در استان یزد به دنبال پیگیری‌هایی که انجام شد و اولویت‌ کالاهایی که برای استان مطرح بود، سه پایانه صادراتی پیشنهاد و مورد تصویب کارگروه توسعه صادرات قرار گرفت. پایانه صادراتی تخصصی کاشی و سرامیک در شهرستان میبد، پایانه صادراتی عام اما با تأکید بر محصولات کشاورزی در شهرستان مهریز و پایانه صادراتی عام در شهرستان اردکان سه پایانه صادراتی استان یزد هستند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت،معدن وتجارت استان یزد در رابطه با پایانه صادراتی عام در شهرستان اردکان گفت: مراحل کلی برای احداث این پایانه صادراتی طی و مجوز آن از سوی سازمان توسعه تجارت ایران صادر شده است. مراحل پیگیری اخذ زمین از دستگاه‌های مختلف در حال اجرا است. پایانه صادراتی اردکان پایانه عام است، اما بیشتر در زمینه فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات کنجدی، روناس و ... فعالیت خواهد داشت.

نصیری در مورد پایانه صادراتی شهرستان مهریز تصریح کرد: پایانه صادراتی عام و به‌نوعی صادرات محصولات کشاورزی که در بندر خشک پیشگامان کویر صورت گرفته است، به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌ها، فعالیت اجرایی خود را شروع کرده است. پایانه شهرستان مهریز عمدتاً در زمینه محصولات کشاورزی گلخانه‌ای فعالیت می‌کند.

پایانه صادراتی میبد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

وی در خصوص پایانه صادراتی تخصصی کاشی و سرامیک در شهرستان میبد گفت: کلنگ این پایانه صادراتی در سال ۹۹ بر زمین خورده است؛ مراحل اخذ زمین با توجه به وسعت ۶۷ هکتاری که داشته، انجام شده است؛ البته مراحل اخذ زمین به دلیل هم‌جواری با ایستگاه راه‌آهن میبد و ضرورت اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی زمان‌بر بود.

 

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت،معدن وتجارت استان یزد ادامه داد: این پایانه صادراتی فاقد هرگونه زیرساختی اعم از آب و برق و... بوده است که فراهم‌سازی آن نیز زمان‌بر شده است. در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که حصارکشی مجموعه به‌طور کامل انجام، تقسیم‌بندی داخلی صورت گرفته و آب و برق آن تأمین شده است و مراحل اجرایی ساخت انبارها در حال انجام است.

 

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها که زمان زیادی در راستای احداث این پایانه صرف شد، موضوع اتصال راه‌آهن به پایانه صادراتی بود که خوشبختانه مجوز آن اخذ شده و در مراحل طراحی است؛ البته این طراحی نیز باید مورد تائید راه‌آهن جمهوری اسلامی قرار گیرد.

 

نصیری با اشاره به علت زمان‌بر بودن این پروژه که تأمین زیرساخت‌ها بوده است، گفت: در حال حاضر این زیرساخت‌ها فراهم شده و پیش‌بینی می‌کنیم فاز اول این پایانه کاشی و سرامیک در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.
انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از