حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
معاون دادستان یزد مطرح کرد؛

۷۰۰ میلیارد کلاه‌برداری اینترنتی در یزد

۷۰۰ میلیارد کلاه‌برداری اینترنتی در یزد

معاون دادستان یزد گفت: به‌طور میانگین ماهیانه ۱۰۰ میلیارد ریال کلاه‌برداری رایانه‌ای، در یزد صورت می‌گیرد.

 به گزارش «یزدرسا» به نقل از روابط عمومی دادستان عمومی و انقلاب یزد؛ محمد نعیمی‌نژاد اظهار کرد: از ۷۰۰ میلیارد کلاه‌برداری رایانه‌ای صورت گرفته بیش از نیمی از آن مربوط به ارز‌های دیجیتال نامعتبر، ناشناس و قلابی است که به‌طورمعمول مال قربانی قابل‌برگشت نیست.

وی تصریح کرد: بخش قابل‌توجهی از شیوه کلاه‌برداری در شرایط کنونی، هک (دسترسی غیرمجاز) گوشی تلفن همراه و درخواست پول قرضی به بهانه پر شدن سقف کارت به کارت است، بدین‌صورت که گوشی قربانی از طریق لینک‌های آلوده هک می‌شود و از طریق آن به تمام شماره ذخیره‌شده داخل گوشی یک پیامک بدین شرح ارسال می‌شود: «... سقف کارت به کارت‌بانکی من پر شده لطفاً ۵ میلیون به شماره‌حسابی که ارسال می‌کنم واریز کن پس از ساعت ۱۲ شب پول شما را برمی‌گردانم.»

این مقام قضایی گفت: در این روش معمولاً افراد بدون تماس با فرد ارسال‌کننده پیامک اقدام به واریز وجه می‌کنند که قربانی‌های این روش از کلاه‌برداری هم معمولاً زیاد است.

وی افزود: البته کلیک (ورود) بر روی لینک (آدرس مجازی)‌های آلوده که به بهانه ارسال ابلاغ و احضار دادگستری، سهام عدالت و یا واریز یارانه، قربانی می‌گیرد نیز می‌تواند به دسترسی به اطلاعات به کارت‌های بانکی قربانی ختم شده و حساب بانکی افراد را خالی نماید.

معاون دادستان یزد و سرپرست دادسرای شهید قدوسی، بهترین روش مقابله با این نوع کلاه‌برداری‌ها را افزایش اطلاعات مردم و آگاه‌سازی آحاد جامعه ذکر کرد و گفت: نباید به درخواست‌های وجه قرضی بدون تماس و اطمینان از موضوع پاسخ داد و در خصوص لینک‌های آلوده نیز مردم باید مطمئن باشند، دستگاه‌های دولتی از طریق سرشماره‌های شخصی اقدام به ارسال لینک نمی‌کنند و هر نوع لینک ارسالی به بهانه‌های مختلف اداری و قضایی با سرشماره‌های شخصی می‌تواند جعلی و آلوده باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از