حالت تاریک
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403
در گفتگو با یزدرسا تشریح شد؛

خدمت بی‌منت و همه‌جانبه بسیجیان یزدی به مردم

خدمت بی‌منت و همه‌جانبه بسیجیان یزدی به مردم

بسیجیان یزدی در برهه‌های مختلف، همواره برای ارتقاء سطح زندگی همه‌جانبه مردم در تلاش هستند.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، در تقویم هجری شمسی، روز هفدهم اردیبهشت‌ماه به نام بسیج سازندگی مزین شده است؛ نهادی که از اعماق انقلاب اسلامی برخاسته است تا یک مفهوم نوین از مدیریت جهادی در زمینه‌های خدمت به آحاد جامعه به‌ویژه نیازمندان و آنان که چشم یاری دارند، را به نمایش بگذارد. حقیقتاً بسیج سازندگی با ایفای نقشی که در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی، امنیت ملی و ... دارد، به‌عنوان یکی از محورهای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، تلقی می‌شود. 

این نهاد مردمی در اقصی نقاط ایران اسلامی در سطوح مختلف شهرستان، شهر و روستا فعالیت کرده و به مردم عزیز میهنمان خدمت‌رسانی می‌کند تا در برقراری عدالت و محرومیت‌زدایی که از سنگین‌ترین وزنه‌‌های مسئولیتی بسیج سازندگی است، ایفای نقش کند.

بسیج سازندگی با همکاری مردم، همواره برای توزیع بیشتر امکانات به مناطق فقیر و محروم کشور در تلاش بوده است. این شامل ارائه خدمات اجتماعی، بهبود زیرساخت‌ها، ارتقاء سطح زندگی و توسعه اقتصادی در این مناطق می‌شود.

قرارگاه‌ها و گروه‌های جهادی تشکیل شده در ذیل سازمان بسیج سازندگی نیز در خط و هدف تعیین‌شده برای این سازمان حرکت می‌کنند؛ آن‌ها با  فعالیت‌های متنوع از جمله آموزش، بهبود زیرساخت‌های روستایی، حمایت از کشاورزی و دام‌پروری، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه محلی و هر آنچه به توسعه و پیشرفت مناطق کمتر توجه شده کمک کند و همچنین موجبات آسایش و رفاه مردم جامعه را فراهم کند، خدمت‌رسانی می‌کنند تا رضایتمندی مردم را به دست آورند. یکی از قرارگاه‌های جهادی پیشتاز در زمینه خدمت به مردم، قرارگاه جهادی حضرت بقیه‌الله (عج) یزد است که برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت‌های این قرارگاه، با حسین دهقان طزرجانی، مسئول قرارگاه یاد شده مصاحبه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

خدمت بی‌منت و همه‌جانبه بسیجیان یزدی به مردم


*** یزدرسا:
در رابطه با قرارگاه جهادی حضرت بقیه‌الله (عج) یزد، به‌طور کلی توضیح دهید.

*** دهقان طزرجانی: قرارگاه جهادی حضرت بقیه‌الله (عج) یزد همواره در اندیشه خدمت‌رسانی بوده و تلاش می‌کند در چارچوب تعریف‌شده، هر اقدامی که به کیفیت زندگی مردم می‌افزاید را در برنامه خود قرار دهد. در جریان فعالیت‌های این قرارگاه مسائل و آسیب‌های مختلف در جامعه به ویژه محدوده تحت پوشش قرارگاه شناسایی و راهکار ارائه داده می‌شود و برای حل آن‌ها دست به کار می‌شویم؛ این روال را قرارگاه به‌عنوان حلقه بین عناصر اتصال می‌دهد و با همکاری مردم و معتمدان و ظرفیت‌های موجود انجام می‌شود. اینکه می‌گوییم ظرفیت‌ها شناسایی شده، یعنی منازل در محلات محدوده و تحت پوشش قرارگاه به طور کامل پایش شده و معتمدان، بزرگان، روحانیون و حتی اتباع خارجی و … خانه به خانه شناسایی کرده‌ایم، تا در صورت لزوم از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

 

گروه‌های جهادی بسیج با ارائه خدمات به مردم و انجام فعالیت‌های انسان‌محور، به ارتقاء رفاه اجتماعی و اقتصادی جامعه کمک می‌کنند. این گروه‌ها از طریق ارائه خدمات به جامعه، باعث افزایش رضایت و خوشحالی مردم می‌شوند. از طرفی، فعالیت‌های این گروه‌ها اغلب باعث ایجاد ارتباطات اجتماعی مثبت و تقویت انسجام اجتماعی میان افراد می‌شود. این اقدامات بهبود ارتباط بین فرهنگ‌ها و افزایش همبستگی در جامعه را ترویج می‌دهند و نقش مهمی در تقویت امنیت و پایداری اجتماعی دارند.

 

خدمت بی‌منت و همه‌جانبه بسیجیان یزدی به مردم

 

*** یزدرسا: قرارگاه بیشتر در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد؟

 

*** دهقان طزرجانی: فعالیت قرارگاه محدود به یک شاخه نیست و در زمینه‌های مختلفی که موجبات رضایت مردم را  فراهم آورد تلاش می‌شود.

 

 در زمینه‌های عمران فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم. کلنگ زنی مجموعه آموزشی و فرهنگی ورزشی سید صدرالدین پور مدرس فهادان از جمله برنامه‌های شاخص انجام‌گرفته توسط قرارگاه جهادی حضرت بقیه‌الله (عج) است که با هدف زنده نگه‌داشتن بافت تاریخی فهادان در یک زمین خیری کلنگ زنی شد. 

 

کنترل و جلوگیری از گسترش بحران سیل در محلات محدوده تحت پوشش قرارگاه در سال ۱۴۰۱ و همچنین بارش‌های سیل‌آسای اخیر به‌خوبی انجام گرفت. تخلیه آب از داخل منازل، آواربرداری، تخلیه لوازم منازل از زیر آوار، اسکان اضطراری، ارائه خدمات پزشکی، تسهیلات رهن منزل، تأمین لوازم ضروری زندگی، تدارک بسته‌های معیشتی از جمله اقداماتی بود که بسیجیان در راستای مدیریت بحران سیل انجام دادند.

 

این سیل آسیب‌های جدی به شهر و محلات وارد کرد؛ اما برکاتی نیز داشت که مهمترین آن همدلی مردم با یکدیگر و جلب اعتماد آنها به قرارگاه بوده است. در بحران سیل ۱۴۰۱ بالغ بر هزار خانه در یزد به خاطر سیل از بین رفت و مردم آسیب‌دیده وضعیت بسیار دردناکی داشتند؛ در آن زمان گروه‌های جهادی وارد عمل شده و با توجه به اعتمادی که مردم به قرارگاه داشتند، ظرفیت‌های موجود پای کار آمدند. این تیم‌های جهادی کمک کردند تا مردم در مساجد و حسینیه‌ها مستقر شده و از تلفات و آسیب بیشتر جلوگیری کردند. 

 

بعد از آن نیروها پای کار آمده و با اعتماد مردم و کمک مؤمنانه، طبخ روزانه چند هزار پرس غذا، تأمین و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی؛ تأمین لوازم ضروری منزل و وجه رهن خانه صورت گرفت و این‌گونه نیروهای جهادی کمک‌هایی را برای سیل‌زدگان فراهم آوردند.

 

ایجاد تیم‌های جهادی در سیل اخیر و رفع آب‌گرفتگی كوچه‌ها و منازل و پایین آوردن خسارت مردم از جمله اقدامات بود که انجام گرفت و موجبات رضایتمندی و دعای خیر مردم را فراهم آورد. البته قبل از آن با همکاری شهرداری چاه‌های جذبی به‌منظور جذب آب‌های سطحی احداث شد تا بتوان در زمان بحران سیل مدیریت بهتری داشت.

 

خدمت بی‌منت و همه‌جانبه بسیجیان یزدی به مردم

 

یادآور می‌شود، تأمین بسته‌های معیشتی و کمک به نیازمندان یکی از کارهایی است که به‌طور مداوم دنبال می‌شود. تهیه و توزیع ۱۰۰ قلم لوازم ضروری زندگی، تهیه ۲۰ سری جهیزیه برای نوعروسان، تهیه و توزیع بیش از سه هزار بسته معیشتی، تهیه و توزیع بیش از هزار بسته کمک تحصیلی در بین دانش‌آموزان نیازمند از جمله خدمات این قرارگاه به نیازمندان بوده است. 

 

جهادگران بسیجی در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی حضور دارند؛ مرمت و بازسازی آسفالت‌های کوچه‌های مختلف در محله، بهسازی مساجد و حسینیه‌های محله، بهسازی پارک‌های محل به‌منظور بهره‌گیری بهتر مردم، بهسازی نور معابر و کوچه‌های محله،  ساخت منازل افراد تحت پوشش کمیته‌امداد در روستای محمدآباد یزد، برگزاری اردوهای جهادی چند روزه در مناطق مختلف نشان از همت والای جهادگران این قرارگاه دارد.

 

خدمت بی‌منت و همه‌جانبه بسیجیان یزدی به مردم

 

در حوزه اقتصادی و کمک به معیشت مردم به ویژه افراد نیازمند نیز اقداماتی انجام داده‌ایم. یکی از این اقدامات ایجاد شرکت تعاونی و همچنین صندوق قرض‌الحسنه با هدف اعطای وام‌های بدون سود به افراد نیازمند محله است. کمک به رفع نیازهای مالی، اقساط منعطف، کاهش بار مالی، پشتیبانی از کسب‌وکارهای کوچک، ارتقای سطح زندگی افراد نیازمند محله از جمله ثمرات ایجاد این صندوق بوده است. با توجه به این مزایا، صندوق‌ قرض‌الحسنه و اعطای وام‌ می‌تواند در آینده نزدیک ابزار مؤثری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد.

 

تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و اشتغال‌زایی پرداخت شده است. 

 

امنیت یکی از اولویت‌های قرارگاه جهادی است. در  سال ۱۴۰۱ شاهد ناآرامی‌ها و اغتشاشات بودیم، اما این آشوب با حضور به‌موقع مردم و نیروهای جهادی و بدون ورود نیروهای نظامی و  امنیتی مدیریت شد.

 

یکی دیگر از شاخه‌های فعالیت قرارگاه در زمینه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات بسیار حیاتی است. این تلاش می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند و احساس امنیت و رفاه را افزایش دهد. 

 

برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح محله نیاز بود تا زیرسازی صورت گیرد؛ در ابتدا شور و نشاط لازم برای استقبال و همراهی مردم برای این مهم از طریق برگزاری برنامه‌ها متعدد ایجاد شد. بعد از آن کارگاه‌هایی در زمینه‌های مختلفی که بتواند به کاهش آسیب اجتماعی کمک کند، برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم مواجه شد. كارگاه‌های آموزشی خانواده ، اقتصاد مقاومتی، اعتیاد، تحصیلی و … از جمله این کارگاه‌ها بود. 

 

طرح جوانی جمعیت در قرارگاه به‌طور جد دنبال می‌شود؛ در این راستا کارگاه‌های فرزند آوری و تربیت فرزند، شناسایی و تقدیر از ۲۰۰ مادر نمونه، ارائه تسهیلات و خدمات اجتماعی مختلفی ارائه شده است.

 

بسیج به افزایش روحیه نشاط در بین مردم نیز اندیشیده است. همواره و به‌تناسب مناسبت در سطح منطقه و محله جشن‌ها، جلسات قرآن، محفل انس با قرآن، مراسم عزاداری را در دستور کار داشته‌ایم.

 

یکی دیگر از اولویت‌های قرارگاه جهادی حضرت بقیه‌الله (عج) فراهم‌سازی شرایط هرچه بهتر تحصیل برای دانش‌آموزان کمتر برخوردار است. چرا که اعتقاد داریم در مملکت اسلامی برخورداری از تحصیل با کیفیت حق همه است؛ از این‌رو کلاس‌های مختلفی را در راستای تقویت بنیه تحصیلی دانش‌آموزان کمتر برخوردار به‌صورت رایگان برگزار کردیم. احداث مجتمع آموزشی - ورزشی برای مردم محله نیز از دیگر اقدامات بوده است.

 

همچنین قرارگاه تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به‌منظور ارائه خدمات رایگان به مردم محله در قالب پزشكان متخصص و متعهد انعقاد کرد. 

 

 تا حد امکان مطالبات مردمی را پیگیری کرده‌ایم؛ تعویض چراغ‌های قدیمی و نصب ال‌ای‌دی، اصلاح آسفالت کوچه‌ها، تأمین روشنایی پارک‌ها، احداث کارگاه‌های اقتصادی مقاومتی از جمله اقدامات صورت گرفته برای به سرانجام رسیدن مطالبات مردمی است.

 

خدمت بی‌منت و همه‌جانبه بسیجیان یزدی به مردم

 

*** یزدرسا: نظرتان در رابطه با تشکیل این قرارگاه جهادی و اقداماتی که انجام شده است، چیست؟

 

*** دهقان طزرجانی:  از زمان ایجاد قرارگاه تاکنون هر آنچه انجام شده است، جدای از محتوای درونی فرهنگ اسلامی و ملی نبوده و این اقدامات در گذشته و با همدلی اهالی یک محله و با رویکرد اسلامی انجام می‌گرفته است. 

 

تلاش می‌کنیم تا در قالب بسیج که از دل مردم برآمده، همچون گذشته این ظرفیت غنی فرهنگی احیا و در بین جامعه جا بیافتد. اینکه در مناسبات و در غم و شادی همه مردم پای کار آمده و دست در دست یکدیگر برای حل مسائل و واقعی زندگی کردن یکدیگر تلاش کنیم، بسیار زیبا است.

 

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از