حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
«توالت» گردشگری یزد را تهدید می‌کند؛

جای خالی «جنبش ساخت توالت» در سند یزدنوین

جای خالی «جنبش ساخت توالت» در سند یزدنوین

چالش کمبود سرویس بهداشتی در شهر جهانی یزد به‌قدری برای گردشگری یزد تهدیدکننده شده است که در سند یزد نوین باید پروژه‌هایی با عنوان «جنبش ساخت توالت در یزد» نوشته می‌شد و مسئولان این موضوع را با اولویت ویژه پیگیری می‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، کمبودهای زیرساخت گردشگری در شهر یزد که مثلاً شهری جهانی است به‌اندازه‌ای واضح است که نیازی به نوشتن گزارش و مقاله‌ای ندارد، هرچند که یزد رسا در گزارشی این موضوع را به‌صورت مستند و در مقایسه با شهرهای مثلث گردشگری مورد بررسی قرارداد و اثبات کرد.

اما کمبود سرویس بهداشتی در اماکن گردشگری و تاریخی یزد یکی از مشکلات عجیب غریب زیرساختی است که سال‌هاست در یزد وجود دارد و همگان به وجود چنین مشکلی آگاه هستند؛ اما در تمام این سال‌ها حتی حداقلی‌ترین قدم‌های ممکن را در جهت برطرف‌شدن این مشکل به‌صورت اساسی برنداشته‌اند.

چالش کمبود سرویس بهداشتی در اماکن تاریخی یزد به‌اندازه‌ای است که این روزها باید از سوی مسئولان جنبش ساخت و برطرف‌شدن مشکلات توالت‌های شهر یزد ایجاد شود و در سند یزد نوین که سرشار از پروژه‌های زیبا است جایگاه ویژه‌ای برای «جنبش ساخت توالت در یزد» را در نظر گرفت.

* باغ دولت‌آباد به علت «توالت» نمی‌تواند میزبان وزرای کشورهای عضو ACD باشد

یکی از نیازهای اساسی و اولیه هر گردشگری، دسترسی به سرویس‌ بهداشتی تمیز و مناسب است و بررسی اینکه آیا مکان در نظر گرفته شده دارای سرویس‌های بهداشتی کافی و مناسب است برای هر برنامه‌ای جزو اولین موضوعاتی است که توسط مسئولان بررسی و پیگیری می‌شود.

اتفاقاً این موضوع از سوی عوامل برگزاری برنامه حضور وزرای کشورهای عضو ACD که قرار است حدود 40 روز دیگر در یزد برگزار شود مد نظر قرار گرفته است و این افراد به صورت صریح و شفاف در نشست بررسی برنامه های این سفر که با حضور استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و فعالان گردشگری برگزار شد اعلام کردند «باغ جهانی دولت آباد یزد به علت دو مشکل که یکی از انها کمبود و نامناسب بودن سرویس بهداشتی است امکان میزبانی، هیچ کدام از برنامه های اصلی(ضیافت شام وزرا) را ندارد» به قدری این جمله تلخ است که ساعت ها می توان در مورد آن صحبت کرد.

باغی منحصربه‌فرد و خارق‌العاده که ثبت جهانی هم شده اما مشکل سرویس بهداشتی دارد. از مسئولان و مدیران و در رأس آنها از متولیان این باغ تاریخی پرسید که چرا این مشکل در تمام این سال‌ها برطرف نشده است؟

جای خالی «جنبش ساخت توالت» در سند یزدنوین


*حدود ۳۰۰ سرویس بهداشتی برای تمام مسیرهای گردشگری و 2 هزار اثر باستانی یزد

اما اینکه چه تعداد سرویس بهداشتی در مسیر گردشگری و اماکن تاریخی یزد وجود دارد سؤالی مهم و اساسی است، سؤالی که مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری یزد به طرق مختلف و با بهانه‌های گوناگون حاضر به جواب‌دادن به آن نشدند.

اما بر اساس آمار ارائه‌شده در یکی از جلسات رسمی استان یزد که با حضور معاون استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان، تعدادی از فرمانداران و مدیران استان و فعالان بخش گردشگری استان ارائه شد به این شکل بود.

تعداد کل سرویس‌های بهداشتی در استان یزد که در مسیرهای گردشگری و اماکن تاریخی قرار دارند ۲۹۸ مورد است.

 این آمار شامل تعداد سرویس‌های بهداشتی تحت مدیریت اداره کل استان، شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی، مجتمع‌های بین‌راهی، پایگاه‌های ملی و جهانی، اماکن گردشگری، مساجد و بقاع متبرکه می‌شود. 

 

تعداد ۵۳ سرویس بهداشتی در بخش اداره کل استان یزد وجود دارد که ۴۱ مورد آن فعال و ۱۲ مورد غیرفعال هستند. علاوه بر این، ۲۶ نقطه برای احداث سرویس‌های بهداشتی جدید پیشنهاد شده است.

 

در محدوده فعالیت شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی  ۲۲ سرویس بهداشتی وجود دارد که ۱۲ مورد فعال و ۱۰ مورد غیرفعال هستند و ۲۲ سرویس بهداشتی نیز کدگذاری شده‌اند.

 

باتوجه‌به اینکه بخشی از گردشگری به مسیر و جاده بستگی دارد، وجود مجتمع‌های بین‌راهی و توسعه این اماکن ضروری است که تعداد ۳۷ سرویس بهداشتی در این مجتمع‌ها قرار دارد و همه آنها تا زمان تهیه این گزارش فعال هستند. این سرویس‌ها به‌ویژه برای گردشگرانی که در حال سفر به نقاط مختلف استان هستند، بسیار اهمیت دارند، اما بخش مهم در این زمینه این است که بخشی از این سرویس‌ها از نظافت مدنظر برخوردار نیستند و همین امر عملاً سرویس‌های این اماکن را بلااستفاده گذاشته است.

 

در پایگاه‌های ملی و جهانی و موزه‌ها ۸۹ سرویس بهداشتی وجود دارد که فقط ۴۰ مورد فعال هستند و ۴۹ مورد دیگر غیرفعال هستند. این آمار نشان‌دهنده نیاز به بهبود و نگهداری این سرویس‌ها است.

 

در اماکن گردشگری و مقاصد گردشگری، تنها ۹ سرویس بهداشتی وجود دارد که همگی فعال هستند. این تعداد باتوجه‌به حجم گردشگران در این اماکن، ناکافی به نظر می‌رسد، چرا باید مقاصد گردشگری در یک استان از تعداد انگشتان دودست کمتر سرویس بهداشتی فعال داشته باشد؟

 

تعداد سرویس‌های بهداشتی در مساجد مسیرهای گردشگری و مواصلاتی ۳۵ مورد است که همه آنها فعال هستند. علاوه بر این، در مسجد حجت‌آباد وزیر سرویس بهداشتی در حال ساخت است که می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند، 

 

در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها ۶ سرویس بهداشتی وجود دارد که همگی فعال هستند. باتوجه‌به تعداد زائران و گردشگرانی که به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند، این تعداد نسبتاً کم است، بقاع متبرکه و امامزاده‌ها از جمله اماکنی هستند که گردشگران بیشتری را در دل خود جای می‌دهند و علت این امر این است که هزینه سنگین اسکان برای گردشگر در بر ندارد، بنابراین باتوجه‌به حجم گردشگران و زائران قطعاً ۶ سرویس بهداشتی پاسخگوی نیاز جمعیت نخواهد بود.

به نظر می‌رسد 298 سرویس بهداشتی که 71 مورد ان غیر فعال است برای بیش از 2 هزار اثر باستانی ثبت شده یزد و بافت گسترده و تاریخی یزد بسیار کم است و این اعداد و ارقام خود نشانگر خیلی از موضوعات است.

جای خالی «جنبش ساخت توالت» در سند یزدنوین


* بافت تاریخی یزد، زیرساخت‌های بسیار حداقلی در زمینه سرویس بهداشتی دارد

سید امیر ناصر طباطبایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا» با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما مسئله سرویس بهداشتی یک معضل است، تصریح کرد: حتی درون شهرها نیز مشاهده می‌شود که سرویس بهداشتی وجود ندارد، کمبود این موضوع کاملاً مشهود است و باید فکری اساسی برای آن داشت.

وی افزود: با بیان اینکه زمانی که گردشگر، محلی را برای گردشگری انتخاب می‌کند، اگر به حداقل امکانات بهداشتی دسترسی نداشته باشد قطعاً نظرات منفی را به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: پیام مراجعه‌کننده در مورد مقصد گردشگری و خدماتی که دریافت کرده است از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا گردشگری که به یزد سفر می‌کند نظر منفی‌ای نسبت به خدمات این شهر نداشته باشد؛ نظر منفی در مورد مسائل بهداشتی در بلندمدت به معنای عدم توسعه‌یافتگی شهر یزد در میان گردشگران تلقی خواهد شد.

طباطبایی با اشاره به وضعیت نابسامان بافت تاریخی از حیث زیرساخت سرویس بهداشتی عنوان کرد: متأسفانه بافت تاریخی از زیرساخت بسیار حداقلی در زمینه سرویس بهداشتی برخوردار است و با کمبود سرویس بهداشتی در بافت تاریخی مواجه هستیم. 

وی ادامه داد: سرویس بهداشتی که وجود دارد پاسخگوی نیاز گردشگران نیست و از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است؛ به‌دفعات مشاهده شده است که گردشگران خارجی برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی به هتل‌ها و یا رستوران‌های بافت تاریخی مراجعه کرده‌اند و سرویس‌دهی را از این گروه دریافت می‌کنند.

 

اعداد و ارقام ارائه شده و صحبت‌های خود مسئولان استان در جلسات رسمی حاکی از عمق فاجعه و اتفاقاتی است که در پی این  چالش برای شهر یزد در حال وقوع است و خاموشی و بی‌حرکتی مسئولان نیز نشانه‌ای از آن است که گردشگری یزد قربانی کمبود حداقلی‌ترین زیرساخت‌های موردنیاز است و این سنگین‌ترین نوع خاموش‌کردن فروغ یک هدف است که بسیاری به دنبال اجرای آن در پس ثبت جهانی یزد بودند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از