حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
اجرای قانون جوانی جمعیت به کجا رسید؟

یادآوری قانون جوانی جمعیت به ورزش و جوانان

یادآوری قانون جوانی جمعیت به ورزش و جوانان

بیشتر فعالیت‌هایی که اداره ورزش و جوانان استان در حوزه جمعیت دهان پر کن و عوام‌پسندانه است در صورتی که تکلیف ورزش و جوانان در بحث قانون جوانی جمعیت موارد دیگری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل 85 قانون اساسی، در مهرماه سال 1400 در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال، در دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.

براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با ۷۳ ماده قانونی، ۲۴ نفر به عنوان اعضای اصلی ستاد ملی جمعیت با ریاست رئیس جمهور فعالیت کرده است که در این ستاد علاوه بر رئیس جمهور، وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ وارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی نیز عضو هستند.

اجرای مواد قانون جوانی جمعیت یک بخش عمومی و یک بخش اختصاصی دارد که موارد بخش عمومی شامل مسائلی نظیر فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت است که وظیفه همه دستگاه‌هاست، اما وظایف بخش اختصاصی برای هر دستگاهی متفاوت است و وظایف متنوعی به نهاد‌های دولتی و حاکمیتی واگذار شده است.

یادآوری قانون جوانی جمعیت به ورزش و جوانان

وزارت ورزش و جوانان نیز از جمله دستگاه‌هایی است که براساس قانون جوانی و جمعیت تکالیفی بر عهده آن گذاشته شده است که سازمان‌های تابعه این وزارتخانه در استان‌ها نیز باید به این تکالیف عمل کنند.

 

وزارت ورزش و جوانان سه تکلیف اختصاصی به منظور اجرای قانون جوانی جمعیت دارد، یکی از تکالیفی که قانون جوانی جمعیت بر دوش وزارت ورزش و جوانان قرار داده است بحث صدور مجوز برای مراکز فعال در امر انتخاب همسر با همکاری و تأیید سازمان تبلیغات اسلامی است. دو وظیفه دیگر نیز حمایت از گروه‌های مردمی فعال در حوزه جمعیت و اختصاص 5 درصد از بودجه وزارت ورزش به پژوهش در حوزه جمعیت است.

 

به منظور اجرای قانون جوانی جمعیت، وزارت ورزش و جوانان مکلف است هرساله حداقل پنج درصد از اعتبارات پژوهشی خود را به مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با خانواده و فرزندآوری و رشد جمعیت و برای اولویت­‌های پژوهشی که هر ساله از سوی ستاد ملی جمعیت تعیین می‌شود، اختصاص دهد.

 

با توجه به ماده ۳۱ قانون جوانی جمعیت درباره تکلیف وزارت ورزش و جوانان برای حمایت از گروه‌های مردمی فعال در حوزه جمعیت، باید حداقل ۳۰ درصد از بودجه حمایتی از سازمان­‌های مردم نهاد و تشکل‌های فرهنگی را به مجموعه­‌هایی از قبیل گروه‌های فرهنگی و جهادی، کانون­‌های فرهنگی مساجد و سازمان‌های مردم نهاد که در جهت کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده با رویکرد دینی تشکیل شده، اختصاص دهند.

 

از اقدامات ورزش و جوانان یزد تا وظایف عمل نشده در حوزه جمعیت

 

 براین اساس زهیر حاجی‌حسینی مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد در گفتگو با «یزدرسا»، با اشاره به اقدامات این اداره کل در راستای قانون جوانی جمعیت گفت: برگزاری چندین مراسم و جشن هفته ملی جمیعت در شهرستان های استان، تجلیل از مادران مثبت سه و چهار فرزند، تجلیل از فعالان حوزه جمعیت و خانواده، تجلیل از همکاران دارای سه فرزند و کسانی که در سال 1402 صاحب فرزند شده‌اند، نشست علمی جمعیت و جوانان در ایران با حضور مدیران استانی و اساتید جمعیت شناسی دانشگاه یزد از جمله اقدامات شده در حوزه جمعیت و فرزندآوری بوده است.

 

وی برگزاری نشست امیدانه ویژه زوجین جوان با موضوع کمک به درمان ناباروری با اصلاح سبک زندگی، پویش دل‌نوشته فرزند با والدین «سهم من از زندگی، خواهر و برادر»، برگزاری همایش خانوده تمدن‌ساز ویژه خانواده‌های مثبت چهار فرزند و تجلیل از آنها، برپایی نمایشگاه سیار جوانی جمعیت در محل پارک‌ها و مساجد و ارگان‌های دولتی را از دیگر اقدامات در این حوزه نام برد.

یادآوری قانون جوانی جمعیت به ورزش و جوانان

برگزاری نشست با گروه‌های تأثیرگذار و فعالان اجتماعی، برگزاری سه همایش جوانی جمعیت، تحکیم خانواده و ایران جوان بمان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع جوانی جمعیت، برگزاری جلسه قرارگاه جمعیت، برگزاری همایش‌ها و مسابقات ورزشی با موضوع جمعیت، افتتاح سفره عقد رایگان در جوار گلزار شهدا در شهرستان بهاباد، برگزاری دوره تربیت مربی حدیث زندگی با موضوع جمعیت و فرزندآوری، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان، کمپین رسانه‌ای تولید و نشر محتوا در فضای مجازی و اختصاص غرفه سرمایه‌های زندگی با موضوع فرزندآوری در نمایشگاه ازدواج آسان و آسمانی از جمله دیگر مواردی است که مدیرکل ورزش و جوانان به عنوان اقدامات این اداره کل در حوزه جوانی جمعیت نام برد.

 

حاجی‌حسینی اعزام 150 زوج جوان به مشهد مقدس، برگزاری 212 کارگاه آموزشی ازدواج، برگزاری دوره ملی دانش‌افزایی مدیران و روانشناسان مراکز تخصصی ازدواج و خانواده با حضور بیش از 800 نفر، برگزاری دوره استانی تربیت راهنمای خانواده با حضور 120 نفر از روانشناسان مشاوران و صاحب‌نظران حوزه اردواج، برگزاری جشن وصال در استان و تمامی شهرستان‌ها در هفته ازدواج را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد.

 

وی اعطای مجوز به پنج مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، ارائه مشاوره رایگان به تعدد دو هزار و 301 جلسه در سال 1402 در سراسر استان، اجرای طرح کلی کنترل و کاهش طلاق از طریق مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده که 890 نفر از خدمات مشاوره بهره‌مند شدند را نیز از جمله دیگر اقدامات نام برد.

 

اقداماتی که مدیرکل ورزش و جوانان از آن‌ها به عنوان اقدامات حوزه جوانی جمعیت نام می‌برد تقریباً هیچ کدام در قالب وظایف قانونی و تعیین شده برای این اداره کل در راستای قانون جوانی جمعیت نمی‌گنجد.

 

به نظر می‌رسد بیشتر فعالیت‌هایی که از سوی این مسئول بیان شده است فعالیت‌هایی دهان پر کن و عوام‌پسندانه در حوزه جمعیت است در صورتی که تکالیف ورزش و جوانان در بحث قانون جوانی جمعیت همان‌گونه که در ابتدا اشاره شد شامل صدور مجوز برای مراکز فعال در امر انتخاب همسر، حمایت از گروه‌های مردمی فعال در حوزه جمعیت و اختصاص 5 درصد از بودجه وزارت ورزش به پژوهش در حوزه جمعیت است.

 

در گزارش اقداماتی که از سوی مدیر کل ورزش و جوانان استان یزد ارائه شد مطلبی در خصوص صدور مجوز برای مراکز فعال در امر انتخاب همسر در راستای وظیفه قانونی این اداره به منظور ترویج و تسهیل در امر ازدواج و توسعه فرهنگ واسطه‌گری در انتخاب همسر نیامده است و اینکه اعطای مجوز به پنج مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده حکم همان مراکز فعال در انتخاب همسر دارد یا خیر مشخص نیست.

 

همچنین مدیرکل ورزش و جوانان هیچ توضیح و آمار و اطلاعاتی در خصوص حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های فرهنگی فعال در زمینه تسهیل ازدواج و تشویق به فرزندآوری ارائه نکرده است و این سئوال مطرح می‌شود 30 درصد بودجه حمایتی که باید به این امر اختصاص می‌یافته کجا هزینه شده است؟!

اختصاص اعتبار پژوهشی به حوزه جمعیت به کجا رسید؟

اختصاص حداقل 5 درصد از اعتبارات پژوهشی به مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با خانواده (فرزندآوری) و رشد جمعیت در راستای اولویت‌های پژوهشی که هر ساله از سوی ستاد ملی جمعیت تعیین می‌شود، از دیگر تکالیف اداره کل ورزش و جوانان است که باید هر 6 ماهه گزارشی از آن به ستاد ملی جمعیت ارائه شود اما در این زمینه نیز مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد سخنی به میان نیاورد.

 

خالی بودن کارنامه اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در زمینه تکالیف قانونی در حوزه جمعیت نشان می‌دهد نه تنها برخی مسئولان به اهمیت جمعیت و فرزندآوری در کشور پی نبرده‌اند بلکه به وظایف و مسئولیت‌های قانونی اداره متبوع خود نیز در این زمینه آگاه نیستند و سعی دارند با برگزاری مراسم و برنامه‌هایی که تنها نام جمعیت را به یدک می‌کشد و می‌توان گفت هیچ تأثیری بر مقوله مهم جمعیت ندارد گزارشی دهان پرکن در این زمینه ارائه دهند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از