حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
بررسی دلایل افزایش تعداد مدارس غیردولتی؛

خطر بی‌عدالتی آموزشی با رشد مدارس‌غیردولتی در یزد

خطر بی‌عدالتی آموزشی با رشد مدارس‌غیردولتی در یزد

رشد مدارس غیردولتی در یزد و مقام‌آفرینی دانش‌آموزان این مدارس در کنکور باعث شده تا تمایل خانواده‌ها به سمت تحصیل فرزندانشان در این مدارس افزایش پیدا کند و این خود می‌تواند عاملی برای بی‌عدالتی آموزشی در یزد باشد.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، دانش‌آموزان به عنوان مهمترین سرمایه انسانی در سراسر جهان شناخته شده‌اند و تمام کشورها در تلاش هستند تا شرایط و امکاناتی را فراهم آورند تا نهایت استعداد این سرمایه‌های انسانی و آینده‌سازان، در هر زمینه‌ای و با هر نژادی، شکوفا شود و در این راستا کیفیت آموزشی را بیش از پیش مورد توجه قرار دادند.

در کشورمان ایران اما این موضوع به دلیل چالش‌های متعددی که نظام آموزشی کشور با آن روبه‌رو است، بسیار متفاوت است و مسئولان آموزش و پرورش کشور و به دنبال آن استان یزد به علت درگیر بودن با مسائل متعدد نیروی انسانی و کمبود اعتبار و... همواره به دنبال روش‌هایی بوده اند تا هزینه‌های جاری را تامین کنند و شاید به همین دلیل بوده است که از گسترش مدارس غیر دولتی استقبال می‌کنند زیرا هزینه ‌های آنها را کاهش می دهد و در نقطه مقابل، چالش های آموزش و پرورش باعث شده کمتر به مدارس دولتی و کیفیت آموزش در این مدارس توجه شود و به همین دلیل شاهد رشد مدارس غیر دولتی هستیم به نحوی این آمار در استان هرساله با رشد قابل توجهی روبه رو است.

استان یزد نیز همانگونه که گفته شد همانند سایر استان‌های کشور از این قاعده مستثناء نیست، حال آنکه این موضوع در استان یزد حتی کمتر به چشم می‌آید و شاید برتری نزدیک به سه دهه دانش‌آموزان یزدی در کنکور یکی از این دلایل باشد که مسئولان حیطه آموزش و پرورش تنها کمیت را لحاظ کنند و بازنگری به کیفیت آموزشی مدارس دولتی نداشته باشند.

*مدارس غیردولتی یک سوم سهمیه مدارس استان را به خود اختصاص داده است

محمدکاظم رحیمی‌نژاد در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی جدید ۱۷ هزار نفر افزایش پیدا کرده گفته بود: در سال جاری ۳۱۵ هزار و ۸۲۲ دانش‌آموز راهی کلاس درس می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرده بود: از مجموع دانش اموزان ۱۶۱ هزار و ۶۹ نفر (۵۱ درصد) پسر و ۱۵۴ هزار و ۷۵۳ نفر (۴۹ درصد) دختر هستند.

وی با بیان اینکه همچنین ۱۰ درصد دانش آموزان استان روستایی و بقیه شهری هستند، اظهار کرده بود: ۱۲ هزار و ۸۴۰ کلاس درس در قالب در ۲ هزار و ۱۹۳ مدرسه برای سال تحصیلی دانش آموزان آماده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داده بود: همچنین ۲۴۶ هزار و ۹۴۰ دانش آموز در مدارس دولتی و ۶۸ هزار و ۸۸۲ نفر در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند و مجموعا ۸ هزار و ۹۳۹ مدرسه دولتی و سه هزار و ۹۰۱ مدرسه غیردولتی برای دانش آموزان مهیا شده است.

وی تصریح کرده بود: از مجموع دانش آموزان ۲۲ هزار و ۵۷۶ نفر در مدارس پیش دبستانی ، ۱۷۰ هزار و ۹۰۵ نفر در مدارس ابتدایی ، ۶۷ هزار و ۴۱۵ در مدارس متوسطه اول و ۵۴ هزار و ۹۲۶ نفر در مدارس متوسطه دوم مشغول به تحصیل می شوند.

یک سوم مدارس استان را مدارس غیردولتی تشکیل می‌دهند و این رشد مدارس غیردولتی در یزد نسبت به دهه‌های گذشته می‌تواند یک زنگ هشدار برای سیستم آموزشی استان باشد.

*309 مدرسه غیردولتی در استان یزد واقع شده است

رضا دادآفرین نیز در همین زمینه در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا»، با بیان اینکه مدارس خاص شامل مدارس استعدادهای درخشان، شاهد، عشایری، نمونه دولتی، وابسته، هیئت‌امنایی و غیردولتی است، اظهار کرد: در کل استان یزد ۴۹۲ مدرسه خاص وجود دارد.

رئیس گروه طرح و برنامه آموزش‌و‌پرورش یزد ادامه داد: در سطح استان یزد ۱۵ مدرسه استعدادهای درخشان وجود دارد که در شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد واقع شده است.

وی تعداد مدارس عشایری را ۴۶ واحد اعلام کرد و افزود: مدارس عشایری استان یزد در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و مروست واقع شده است.

دادآفرین با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان مدارس غیردولتی دایر هستند، گفت: ۳۰۹ مدرسه غیردولتی در استان داریم که بیشترین تعداد آن یعنی ۱۰۷ مدرسه غیردولتی در ناحیه دو فعالیت دارند.

این مقام مسئول تعداد مدارس شاهد استان را ۳۵ مدرسه اعلام کرد و ادامه داد: ۲۱ واحد مدرسه نمونه دولتی، ۲۸ مدرسه وابسته و ۳۸ مدرسه هیئت‌امنایی در استان یزد دایر است.

وی تعداد دانش‌آموزانی که در مدارس خاص تحصیل می‌کنند را ۸۱ هزار و ۱۳۷ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین تعداد دانش‌آموزان محصل در مدارس خاص یعنی ۴۵ هزار و ۸۰۶ نفر به مدارس غیردولتی اختصاص دارد.

رئیس گروه طرح و برنامه آموزش‌و‌پرورش یزد تصریح کرد: ۱۱ هزار و ۹۷۱ دانش‌آموز در مدارس هیئت‌امنایی، ۱۱ هزار و ۳۴۴ دانش‌آموز در مدارس شاهد و سه هزار و ۸۴۴ دانش‌آموز در مدارس نمونه دولتی استان یزد تحصیل می‌کنند.

دادآفرین تعداد دانش‌آموزان مدارس وابسته را ۳ هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد دانش‌آموزان محصل در مدارس عشایری را ۲ هزار و ۳۵۲ نفر اعلام کرد و افزود: ۲ هزار و ۵۸۰ دانش‌آموز در مدارس استعدادهای درخشان استان یزد تحصیل می‌کنند.

۴۵هزار دانش‌آموز یزدی در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و آمار منتشر شده از رتبه‌های برتر کنکور در سال‌های متمادی بیانگر این است که اغلب رتبه‌های برتر در مدارس غیردولتی تحصیل کردند و کمتر دانش‌آموز مدارس دولتی در زمره رتبه‌های برتر کنکور جای گرفته است.

*قریب به ۵۰ درصد مدارس غیرانتفاعی در شهر یزد است

علی‌محمد قانع عزآبادی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به آمار مدارس غیرانتفاعی در استان یزد اظهار کرد: در استان یزد قریب به ۲۷۰ مدرسه غیرانتفاعی در حال فعالیت هستند که از این آمار ۱۳۲ مدرسه در شهر یزد و مابقی در سایر شهرستان‌های استان حضور دارند.

معاون مشارکت‌های مردمی آموزش و پروش استان یزد ادامه داد: درصد مدارس غیردولتی به غیراز پیش دبستانی نسبت به کل مدارس استان ۱۶/۳۷ درصد است.

اینکه نزدیک به ۵۰ درصد مدارس غیرانتفاعی کل استان در شهر یزد واقع شده است خود یک مسئله مهم است، اما چرا کسی در برابر رشد قارچ‌گونه مدارس غیردولتی در استان نمی‌ایستد؟

چرا رتبه‌های برتر کنکور عمدتا از مدارس غیردولتی هستند و در مدارس دولتی کمتر شاهد بروز رتبه‌های برتر کنکور هستیم؟آیا این ناترازی در کسب سهمیه رتبه‌های برتر توسط دانش‌آموزان مدارس غیردولتی نسبت به دولتی بیانگر کیفیت آموزشی بالاتر در این مدارس نیست؟ آیا این موضوع باعث افزایش تمایل خانواده‌های یزدی برای ثبت‌نام فرزندشان در مدارس غیردولتی نمی‌شود؟ آیا پاسخ این پرسش‌ها آنقدر واضح نیست که مسئولان آموزشی استان نگاهی متفاوت به کیفیت آموزشی در مدارس دولتی داشته باشند؟
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از