حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی:

سود معادن در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاری شود

سود معادن در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاری شود

نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: برای آنکه سود معادن در اقتصاد کشور تأثیر مثبت داشته باشد، لازم است در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش یزدرسا؛ محمد صالح جوکار صبح امروز در دیدار با صنعتگران، تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید دانشگاه استان یزد گفت: کارآفرینان، صنعت گران و تولید‌کنندگان استان یزد نه‌تنها در مسائل اقتصادی؛ بلکه در مسائل اجتماعی و فرهنگی زبانزد هستند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط کارآفرینان، صنعت گران و تولید‌کنندگان استان یزد ادامه داد: به‌عنوان نمونه ابتدای امسال این عزیزان حدود ۳ هزار میلیارد تومان به نهضت مدرسه‌سازی کمک کرده‌اند که این اقدام آ‌ن‌ها بی‌نظیر است.

وی به احداث هنرستان‌های جوار کارخانه‌ای استان یزد اشاره کرد و گفت: پرورش نیرو‌های موردنیاز صنعت، بورسیه کردن دانشجویان و اقدامات این‌چنینی از سوی صنعتگران ثابت کرده است که یزدی‌ها در عمل دارالعباده و دارالعلم را معنا کرده‌اند.

جوکار با بیان اینکه یزد کمترین سرمایه‌گذاری بخش دولتی را دارد، تصریح کرد: اندوخته‌های مردم و کارآفرینان باعث شده تا استان یزد درزمینهٔ صنعت و تولید حرفی برای گفتن داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۴۵ درصد بیمه‌شدگان یکی از شهرستان‌های استان یزد را افراد مهاجر تشکیل داده‌اند، ادامه داد: صنعت گران استان یزد با وجود هجمه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، در میدان حضور پیدا کرده، ‌ایستادگی کردند و چرخ صنعت استان یزد را فعال نگه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۳ هزار و ۳۰۰ واحد فعال تولیدی در استان داریم، ادامه داد: به همین اندازه واحد‌های صنعتی که فعال هستند، واحد‌های صنعتی و تولیدی داریم که کار‌های آن‌ها انجام شده و منتظر سرمایه در گردش هستند.

جوکار یکی از مشکلات اساسی در افزایش پایه پولی کشور، نظام بانکی عنوان کرد و گفت: نا ترازی مصارف و منابع بانک‌ها، نا ترازی در بودجه کشور و همچنین بالا بودن نقدینگی کشور موجب تورم شده است.

وی نا ترازی عرضه و تقاضا را عامل بالا رفتن نرخ ارز عنوان کرد و گفت: در حوزه سیاست خارجی دولت اقدامات مؤثری انجام داده که نتایج مثبت آن در آینده محسوس خواهد بود.

نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت با ابتکاراتی که به خرج داده است ثبات بازار ایجاد خواهد شد؛ شاید هنوز در معیشت و سفره مردم اثر نداشته است؛ اما در حوزه اقتصاد آینده کشور تأثیر مثبتی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سرمایه اجتماعی کشور اعتماد مردم است؛ لازم است مسئولان و متصدیان عرصه اقتصاد این سرمایه را حفظ و افزایش دهند.

جوکار با بیان اینکه معادن در انحصار برخی از شرکت‌های خصولتی است، گفت: سود عملیاتی سالانه تنها یکی از معادن استان یزد ۲۵ هزار میلیارد تومان است؛ اما متأسفانه این سود در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاری نشده است؛ جایی که زنجیره ارزش‌افزوده وجود دارد و برای دانش‌آموخته‌ها اشتغال ایجاد می‌کند، هم سرمایه‌گذاری نشده است؛ سود سهام توزیع و به خارج از استان هدایت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ا‌گر بخواهیم فقر را ریشه‌کن کنیم باید شرکت تعاونی‌های فراگیر ایجاد شود، ادامه داد: وقتی اندوخته‌های کم مردم در حوزه معادن استخراج و بهره‌برداری صرف شود و شرکت‌های خصولتی را کنار بگذاریم، سود معادن برای اقتصاد کشور مثمر ثمر خواهند بود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از