حالت تاریک
جمعه, 28 اردیبهشت 1403
رئیس اداره استعدادهای درخشان استان یزد:

لزوم تقویت دانشگاه‌های مهارت‌محور در استان یزد

لزوم تقویت دانشگاه‌های مهارت‌محور در استان یزد

رئیس اداره استعدادهای درخشان استان یزد گفت: باید نیروهای متخصص را جذب استان یزد کنیم تا بتوان صنعت و فناوری استان را رشد داد و دانشگاه‌های مهارت‌محور یزد را به‌ نحوی تقویت کرد که میل به ماندن در این افراد تقویت شود.

حسین دهقان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به جمعیت دانش‌آموزان در مدارس سمپاد استان یزد اظهار کرد: ۱/۵ درصد از جمعیت دانش‌آموزان پایه ششم برای ورود به پایه هفتم جذب مدارس سمپاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۲ مدرسه سمپاد در دوره‌های اول و دوم وجود دارد، افزود: این مدارس در شهرستان‌های یزد، میبد و اردکان دایر هستند و به دلیل ترکیب جمعیتی باید یک حدنصاب ۳هزار در جمعیت دانش‌آموزان پایه ششم وجود داشته باشد تا بتوان مدارس سمپاد در یک شهرستان دایر کرد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان استان یزد تصریح کرد: نمی‌توان آمار دقیقی از میزان علاقه دانش‌آموزان به گرایش‌های تحصیلی ارائه داد، زیرا دانش‌آموزان تا دقیقه ۹۰ به دلیل شرایط جامعه، خانه، مدرسه و علاقه خود در حال تغییر نظر است اما به صورت کلی گرایش به رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی به ترتیب در میان دانش‌آموزان این مدارس بیشتر است.

وی با اشاره به طرح بورسیه تحصیلی برای صنایع اظهار کرد: آماری مبنی براینکه چه تعداد از دانش‌آموزان مدارس سمپاد استان یزد که وارد محیط دانشگاه شدند برای این طرح درخواست دادند، وجود ندارد، اما اگر بخواهیم به خود طرح نگاهی بیاندازیم این طرح بسیار پیشرو و جزو برنامه‌های خلاقانه و نو است که در استان یزد در حال اجرا است.

دهقان عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات در استان یزد این است که یزد یک شهر صنعتی است، اما عمده صنایع آن های-تک نیستند و بیشتر صنایع نیاز به کارگر فنی دارند و نیاز صنایع به مهندسان خلاق نسبت به نیاز به کارگر بسیار کمتر است.

وی افزود: یکی از دلایل مهاجرت از استان یزد به سایر استان‌ها می‌تواند همین موضوع باشد و به همین دلیل و باتوجه نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و ظرفیتی که در استان یزد وجود دارد، این استان باید به قطب فناور کشور تبدیل شود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان استان یزد با بیان اینکه تعامل استان یزد با دیگر شهرها و نوع‌دوستی‌ یزدی‌ها از دیگر عواملی است که مردم سایر استان‌ها را به زندگی و کار در استان یزد جذب می‌کند، عنوان کرد: باید شرایط صنعتی و فناوری در استان یزد به‌گونه‌ای پیش رود تا دانشجویان یزدی که در سایر استان‌های کشور تحصیل می‌کنند، پس از پایان دوره دانشگاهی خود میل به بازگشت به استان یزد داشته باشند.

وی ادامه داد: باید نیروهای متخصص را جذب استان یزد کنیم تا بتوان صنعت و فناوری استان را رشد داد.

دهقان تصریح کرد: در کمال تعجب پس از کنکور ۱۴۰۲ دانش‌آموزان سمپادی یزدی پذیرفته شده در کنکور گرایش به دانشگاه‌های مهارت‌محور در استان یزد داشتند و پس از بررسی متوجه شدیم که حتی دانش‌آموزان پایه یازدهم نیز علاقه به این دارند که سریع وارد بازار کار شوند و دروس مهارت‌محوری در استان یزد را ترجیه می‌دهند.

وی ادامه داد: این بچه‌ها تلاش دارند تا در استان خود به کارهای نو و خلاقانه بپردازند و اگر استان یزد نتواند دانشگاه‌های مهارت‌محور یزد را به‌گونه‌ای تقویت کند که میل به ماندن در این افراد تقویت شود، امکان تغییر ذائقه دانش‌آموزان به تحصیل در سایر استان‌ها وجود دارد و این یک فرصت‌سوزی است.

رئیس اداره استعدادهای درخشان استان یزد بیان کرد: این یک پتانسیل بسیار زیاد برای تحول‌آفرینی و تربیت کارآفرینان بومی در استان است و نباید این فرصت را از دست داد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از