حالت تاریک
دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403
معاون میراث فرهنگی و صنایع‌دستی یزد:

میراث فرهنگی مخالف ساخت‌وساز در بافت تاریخی نیست

میراث فرهنگی مخالف ساخت‌وساز در بافت تاریخی نیست

معاون میراث فرهنگی و صنایع‌دستی یزد با بیان اینکه میراث فرهنگی با هیچ‌گونه ساخت‌وساز و مرمتی در بافت تاریخی مخالف نیست، گفت: بخشی از خسارت‌های وارده در سیل‌ها و بارندگی‌ها ناشی از مرمت‌های غیر اصولی هستند.

عبدالمجید شاکری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: میراث فرهنگی با هیچ‌گونه ساخت‌وساز و مرمتی مخالف نیست؛ چه بسا که روزانه در همین زمان حدود ۴۰۰ کارگاه مرمت در بافت تاریخی فعال هستند.

وی تأکید کرد: مرمت یک کار تخصصی هست و باید به‌صورت اصولی کار شود؛ این مهم مورد تأکید سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد ادامه داد: چه بسا که بخشی از خسارت‌های وارده در سیل‌ها و بارندگی‌ها ناشی از مرمت‌های غیر اصولی هستند که توسط برخی از افراد انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر صدور مجوز مرمت در استان ظرف مدت ۲۴ ساعت صادر می‌شود و در رابطه با بررسی طرح‌ها و پروانه‌های ساخت کمترین زمان ممکن و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای در خدمت همشهریان هستیم.

شاکری گفت: با توجه به تجربه‌ای که در سیل مردادماه ۱۴۰۱ در استان حاصل شد و با اقداماتی که صورت گرفت، بارندگی‌های بعدی خسارت کمتری بر جای گذاشت.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که به‌منظور مدیریت سیل صورت گرفت، اصلاح شیب معابر، حفر چاه‌های جذبی، مرمت پشت‌بام کلیه بازارها، برخی از ساباط، پایش سازه‌ای بناهای نفیس تاریخی بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد اضافه کرد: آگاهی بخشی مردم و ساکنان بافت تاریخی باعث شد که در بارندگی‌های بعدی خسارت کمتری وارد شود.

این مقام مسئول تصریح کد: در سال گذشته بیش از ۷۰۰ مورد تسهیلات سیل به ساکنان بافت تاریخی از طریق بنیاد مسکن از ۲۰ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون پرداخت شد؛ این اقدام کمک قابل‌توجهی برای جلوگیری از آسیب زدن بارندگی به بافت تاریخی شد.

وی با بیان اینکه استان یزد چهار هزار هکتار بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور دارد، بیان کرد: این سرمایه ارزشمند شاید از معدود بافت‌های باقیمانده در کشور است که برای حفاظت و نگهداری آن نیازمند اعتبارات ویژه و بسته‌های حمایتی و تشویقی برای مالکان و ساکنان این منازل تاریخی است.
انتهای خبر/

میراث فرهنگی مخالف ساخت‌وساز در بافت تاریخی نیست

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از