حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
کارگران قربانی اختلافات بین دستگاه‌ها؛

شهرک‌صنعتی میبد به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند

شهرک‌صنعتی میبد به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند

نبود اورژانس در شهرک صنعتی میبد ماجراهای زیادی را با خود به دنبال داشته است و در این میان تنها کارگران هستند که متضرر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، مهرماه سال جاری بود که در فضای مجازی اخباری منتشر شد که سخن از کش‌مکش بین ارگان‌ها بود؛ شهرک صنعتی میبد اورژانس ندارد!.

شهروندی در پیامی گلایه از بی‌توجهی مسئولان شهرستان میبد داشت و نوشته بود: «به دلیل عدم توجه مسئولان میبد، میبد بجای اینکه هر روز پیشرفت کند پس رفت می‌کند مدتها پیش شهرک صنعتی میبد که دومین شهرک صنعتی استان به شمار می‌رود دارای اورژانس بود که این روزها بلااستفاده است و اگر کسی مصدوم شود باید با اورژانس خارج از شهرک تماس بگیریم، انگار که جان کارگران ارزشی ندارد.»

*فرماندار شهرستان میبد: وظایف هر ارگان در مورد تامین اورژانس در شهرک صنعتی شفاف شود

سیدجمال سجادی‌پور در گفتگو با «یزدرسا» با اشاره به اینکه شهرک صنعتی میبد فاقد اورژانس است، اظهار کرد: مباحثی که در شهرک‌های صنعتی مطرح می‌شود این است که شهرک‌های صنعتی خود باید تمام موارد مربوط به تامین پایگاه اورژانس در شهرک صنعتی را انجام دهد.

فرماندار شهرستان میبد ادامه داد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که شهرک صنعتی پایگاه اورژانس را ساخته است و شبکه بهداشت نیز آمبولانسی در اختیار این پایگاه قرار داده است، اما مسئله تامین نیرو و هزینه‌های آن موضوعی است که همچنان وجود دارد و در این راستا باید با شرکت‌های مرتبط قراردادی بسته شود و این تامین نیرو انجام شود.

وی افزود: موضوع اصلی در همین مورد تامین نیروهای پایگاه اورژانس شهرک صنعتی است که نه شهرک صنعتی و نه اورژانس و شبکه بهداشت میبد تامین آن را بر عهده می‌گیرند، زیرا شهرک صنعتی اعلام می‌کند که پایگاه اورژانس را ایجاد کرده و اورژانس تامین هزینه‌های نیرو را از وظایف شهرک صنعتی می‌داند.

سجادی‌پور تصریح کرد: اگر مسئولان شهرک صنعتی، اورژانس و شبکه بهداشت شهرستان میبد با یکدیگر صحبت کنند این مشکل قابل حل است و باید وظایف هرکدام از ارگان‌ها در این مورد شفاف شود.

*پاس‌کاری بین ادارات تمامی دارد؟

این توپی که بین ارادات و ارگان‌های شهرستان میبد در حال پاس داده شدن است، موضوعی است که ارتباط مستقیم با جان انسان‌ها دارد و گویی این پاسکاری بسیار لذت‌بخش است که این بازی پس از گذشت سال‌ها همچنان ادامه دارد.

کمال یزدی در گفتگو با «یزدرسا» با اشاره به اینکه به هر مکان براساس نیاز کد اورژانس تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: باید اورژانس کددار کشوری باشد که بعد از آن بتوان برای تامین نیرو و امکانات آن اقدام کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد ادامه داد: در چند سال گذشته دو کد اورژانس در شهرستان میبد وجود داشت که در برنامه‌های توسعه پنجم، ششم و هفتم اورژانس این شهرستان ارتقا پیدا کرد و در سطح شهرستان تعداد کدهای اورژانس بیشتری در راستای خدمت‌رسانی بهتر ایجاد شد، زیرا ایجاد کد و خدمت‌رسانی از وظایف ذاتی سیستم اورژانس است.

وی با اشاره به موضوع شهرک صنعتی میبد تصریح کرد: دستورالعمل شهرک‌های صنعتی این است که خود مجموعه شهرک صنعتی دارای سیستم اورژانس و اورژانس پیش بیمارستانی باشند و درمانگاه شبانه‌روزی برای خدمات‌رسانی داشته باشند.

یزدی ادامه داد: متاسفانه سال‌ها قبل و به نوعی کسانی که قول و وعده وعید دادند یک پایگاه اورژانس در شهرک صنعتی ایجاد کردند که ظاهرا مدتی فعالیت داشته و پس از آن مصوب شد که خود، اداره‌ی اورژانس را بر اساس قوانین شهرک‌های صنعتی انجام دهند، در عین حال شبکه بهداشت با آنها همکاری کرده و یک دستگاه آمبولانس اورهال به این پایگاه اختصاص داد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد: ادعای شهرک صنعتی در خصوص تامین نیرو اشتباه است

وی افزود: این که شهرک صنعتی ادعا می‌کند باید شبکه بهداشت تامین امکانات و نیرو را انجام دهد اشتباه است و شبکه بهداشت در شهرک‌های صنعتی چنین وظیفه‌ای ندارد و باید خود شهرک صنعتی مجموعه درمانگاهی و اورژانس روتین را داشته باشد و ارائه خدمات دهد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد با بیان اینکه درمانگاه شهرک صنعتی شبانه‌روزی است، گفت: درمانگاه شبانه‌روزی بنابر گفته خود مجموعه شهرک صنعتی فعال است اما اتفاقاتی که در کارخانجات رخ می‌دهد به گونه‌ای است که با ۱۱۵ تماس گرفته می‌شود و چون شهرک در محدوده و نزدیک به اشکذر است و بنابر سیستم اورژانس، اگر تماس گرفته شود مستقیما به مرکز یزد متصل می‌شوند و از یزد هدایت عملیات انجام می‌شود، شهرستان اشکذر به دلیل اینکه فراخوان زیادی که دارند نیز گلایه‌مند هستند.

وی با اشاره به دستورالعمل قانونی مربوط به شهرک صنعتی و اورژانس اظهار کرد: در دستورالعمل قانونی بیان شده که به استناد ماده ۴۷ قانون کار آیین‌نامه تاسیسات مراکز بهداشت کار در کارگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی و پیرو دستورالعمل سازمان اورژانس کشور تمامی شهرک‌های صنعتی ملزم به تاسیس مراکز بهداشتی با حضور پرسنل درمانی می‌باشند که طبق ماده ۱۱ و ۱۲ آیین‌نامه فوق انجام کلیه کمک‌های اولیه در مورد تصادفات، حوادث کار و مراقبت‌های فوری در بیماران ترومایی، مسومیت، برق‌گرفتگی و غیره برعهده مرکز بهداشتی شهرک می‌باشد.

*رئیس اورژانس کشور هم گفت ما وظیفه‌ای برای تامین نیرو نداریم!

یزدی ادامه داد: من با مدیرعامل شهرک صنعتی صحبت و یادآوری کرده که براساس این قانون با یکدیگر صحبت کنیم و ایشان در ۶ ماه گذشته و با حضور رئیس اورژانس کشور و نماینده مجلس، پیگیر این خواسته بودند که یک کد اورژانس به این موضوع اختصاص پیدا کند که نه تنها اورژانس استان بلکه اورژانس کشوری به استناد قانون فوق بیان کردند که ما وظیفه‌ای در این مورد نداریم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد با بیان اینکه در کمربند غربی میبد مراحل پایانی اورژانس در حال انجام است، گفت: پیگیر کد اورژانس در کمربند شرقی، دقیقا حدفاصل شهرک صنعتی هستیم، و این تعهد اورژانس و وظیفه ما است اما در شهرک صنعتی اختصاص یک کد اورژانس از نظر قوانین امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: تمام بسترهای لازم وجود دارد، حتی از سوی ما آمبولانس نیز وجود دارد، تنها لازم است که شهرک صنعتی به مسئولیت و تکلیف قانونی و اجتماعی خود عمل کنند.

* شهرک صنعتی میبد موظف است به وظایف خود عمل کنند

یزدی با بیان اینکه به طور متوسط ماهیانه حداقل ۱۸۰ میلیون هزینه گردش شیفت یک کارگر اورژانس است، عنوان کرد: این میزان درآمد و این تعداد کارخانه در شهرک صنعتی وجود دارد و باید بنشینند و مقرری ماهیانه بسته شود، مگر جان کارگر چه قدر باید بی‌ارزش باشد که از وظیفه خود شانه خالی کنند و برای اجرای قانون کوتاهی کنند؟ شهرک صنعتی موظف است به وظایف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: براساس قانون من اظهار نظر کردم و قضاوت اینکه کوتاهی از سوی شهرک صنعتی و یا اورژانس و شبکه بهداشت است یا خیر برعهده رسانه و دیگر مسئولان ذی‌ربط است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد با اشاره به تامین نیرو برای پایگاه اورژانس شهرک صنعتی تصریح کرد: شرکت‌ها و نهادهایی وجود دارند و حتی اورژانس نیز به علت کمبود نیرو با شرکت‌های خصوصی عقد قرارداد کردیم و نیروی خود را تامین کردیم؛ در حال حاضر در شهرک صنعتی هم پایگاه و هم آمبولانس وجود دارد و تنها مدیرعامل شهرک صنعتی میبد باید هماهنگی لازم را با هیئت مدیره و کارخانجات برای عقد قرارداد انجام دهد.

وی ادامه داد: ما آماده کمک به اجرا و عقد قرارداد هستیم اما تامین هزینه برعهده شهرک صنعتی میبد است.

به نظر می‌رسد داستان نبود اورژانس در شهرک صنعتی میبد سر دراز دارد و این وسط تنها کارگران‌اند که متضرر می‌شوند.

مسئولان شهرستان میبد باید پا به میدان بگذارند و یکبار برای همیشه این قصه به درازا کشیده شده را خاتمه دهند و جان کارگران را قربانی اختلافات و لج و لجبازی خود نکنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از